به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، امیر روشنبخش - معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران - در شصت و نهمین نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که با حضور جمعی از مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از نهادهای دولتی و بخش خصوصی حوزه صادرات کشور برگزار شد به راهکارهایی برای جلوگیری از خامفروشی در صادرات غیرنفتی اشاره و پیشنهاد داد: قانونی در وزارت صمت برای عوارض صادرات محصولات خام فروشی وجود داشت که عوارض حاصل از صادرات به زنجیره صادرات برمیگشت اما هیچگاه اجرایی نشد. عوارض این کار میتواند به زنجیره صادرات تزریق شود و ارزش کالای صادراتی را بالا ببرد. این کار میتواند هم به توسعه صادرات منجر شود و هم کیفیت محصول نهایی را بالاتر ببرد.
رشد تراز تجاری کشور نسبت به سال گذشته
مدیر کل دفتر برنامهریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران در ابتدای این نشست به ارائه گزارش عملکرد تجارت خارجی در ۳ ماهه اخیر پرداخت و گفت: در ۳ ماهه امسال صادرات غیرنفتی با کاهش ۱۴ درصدی در ارزش و ۹ درصدی در وزن مواجه بوده و تقریبا به رقم ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. در واردات هم در این بازه زمانی با کاهش منفی ۱۲ درصد در ارزش کالا و منفی ۱۴ درصد در وزن مواجه بودهایم.
به گفته محسن منتظری، در کشورهای هدف همچنان مقاصد عمده صادراتی ما شامل ۵ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان بوده که مشابه سال گذشته است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به کالاهای وارداتی ادامه داد: ۵ محصول عمده وارداتی شامل طلا به شکل خام، ذرت دامی، برنج، روغن دانه آفتابگردان و گوشی موبایل است.
وی افزود: ۵ مبداء عمده وارداتی نیز شامل امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان است که تقریبا ۸۰ درصد مبادی وارداتی ما را به خود اختصاص دادهاند.
منتظری همچنین با اشاره به آمار ۲ ماهه میزان صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: در آمار ۲ ماهه صادرات تغییری در ارزش کالایی نداشته اما در وزن به میزان ۳.۴ درصد رشد داشتهایم.
وی افزود: همچنین صادرات ما بدون محاسبه صادرات گاز، منفی ۲ درصد به لحاظ ارزشی بوده است که از لحاظ وزنی ۵ درصد با رشد مواجه بوده است. در واردات نیز بدون در نظر گرفتن واردات طلا، منفی ۱۳ درصد کاهش واردات داشتهایم.
بهگفته این مقام مسئول، در مجموع تراز تجاری کشور بدون احتساب گاز و طلا در آمار صادرات و واردات کشور به میزان ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و پایش سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: ۱۰ بازار اول کالاهای صادراتی در ۲ ماهه اول سال شامل کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، عمان، روسیه و ارمنستان است که مجموعا ۸۸ درصد کل صادرات ما را به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: امسال صادرات به برخی کشورها از جمله چین، افغانستان، روسیه، هند و ارمنستان با رشد مواجه بودهاست.
ضرورت تسریع در روند بازگشت ارز حاصل از صادرات
محمد لاهوتی - رئیس کنفدراسیون صادرات ایران - در این نشست بر روند تسریع بازگشت ارز و برطرف کردن مشکلات صادرکنندگان در راستای روند توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: انجمنهای مربوطه و اتاق بازرگانی ایران و کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات جلسات متعددی در این خصوص داشتهاند که بتوانند روند بازگشت ارز حاصل از صادرات را کنترل کنند. همچنین در شرایط غیرعادی باید سیاستهایی را در این خصوص لحاظ کرد و آمار رشد صادرات را بر اساس حوادث در آن ماهها بررسی کرد.
لزوم بررسی ریشهای دلایل خامفروشی در صادرات
محمدرضا انصاری - رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی ایران - نیز در این نشست خاطرنشان کرد: وقتی هزینه تولید و قیمت انرژی بالا برود، ناخودآگاه صادرات به سمت خامفروشی میرود، باید تحلیل درست و همه جانبهای از سوی نهادهای مربوطه در این زمینه انجام شود.
انتهای پیام
نظرات