به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین دادههای تجاری، چین سالهاست که بزرگترین صادرکننده پوشاک به آمریکا بوده اما با تیره شدن روابط تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، سهم چین از بازار پوشاک آمریکا کاهش یافته است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در آوریل، تعرفهها را تا ۱۴۵ درصد افزایش داد و باعث شد خرده فروشان آمریکایی بیشتری، خرید از کارخانههای چینی را کاهش داده و به ویتنام، بنگلادش، هند و مناطق دیگر روی بیاورند.
«شنگ لو»، استاد دپارتمان مطالعات مد و پوشاک در دانشگاه دلاور آمریکا، گفت: کاهش شدید واردات پوشاک آمریکا از چین در ماه مه ۲۰۲۵ به هیچ عنوان، طبیعی نبود.
طبق دادههای کمیسیون تجارت بینالمللی آمریکا (USITC)، آمریکا در ماه مه، ۵۵۶ میلیون دلار پوشاک از چین وارد کرد که نسبت به ۷۹۶ میلیون دلار در آوریل کاهش یافته و چهارمین ماه متوالی کاهش را نشان میدهد. آخرین باری که واردات ماهانه کمتر از این میزان بود، ماه مه سال ۲۰۰۳ بود.
طبق گزارش رویترز، خردهفروشان آمریکا، در اوایل سال میلادی جاری، با پیشبینی تعرفههای ترامپ، موجودی خود را افزایش دادند. ارزش واردات پوشاک آمریکا از چین، در ژانویه، ۱.۶۹ میلیارد دلار بود که ۱۵ درصد نسبت به ۱.۴۷ میلیارد دلار سال قبل افزایش یافته است.
«شنگ لو»، گفت: اکثر شرکتهای پیشرو مد آمریکایی با وجود توافق تجاری اخیر میان آمریکا و چین، هنوز قصد دارند حضورشان در چین را بیشتر، کاهش دهند، البته اگر نگوییم کاملا از این کشور خارج خواهند شد.
همین الگو در تقاضای خردهفروشان آمریکایی برای بازرسی کارخانهها نیز قابل مشاهده است. شرکت حسابرسی QIMA اعلام کرد که دادههایش نشان میدهد که تامین منابع آمریکا از چین در سه ماهه دوم سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، حدود یک چهارم کاهش یافته، در حالی که تقاضا در جنوب شرقی آسیا، ۲۹ درصد افزایش یافته است.
طبق دادههای کمیسیون تجارت بینالملل آمریکا، یکی دیگر از برندگان اخیر، مکزیک بود. در ماه مه، آمریکا ۲۵۹ میلیون دلار پوشاک از همسایه جنوبی اش وارد کرد که ۱۲ درصد نسبت به ماه مه سال میلادی گذشته، افزایش یافته است.
انتهای پیام
نظرات