به گزارش ایسنا، امیر روشنبخش با اشاره به تشکیل ستاد بحران در سازمان توسعه تجارت ایران بعد از آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، گفت: ستاد بحران متشکل از افراد موثر در سازمان بعد از آغاز جنگ تشکیل شد و بر اساس مصوبه استانداری تعدادی از همکاران دورکار، شیفتی و گردشی به کار خود ادامه دادند. همچنین سازوکاری در نظر گرفته شد که همکاران بتوانند در شهرستان نیز به سیستم اتوماسیون، دسترسی و فعالیتهای خود را دنبال کنند؛ معاونان سازمان نیز، بهصورت شیفتی در سازمان حضور داشتند تا پاسخگوی نیازهای ارباب و رجوع باشند.
بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، وی یکی از کارویژههای اصلی معاونت ارتقای کسبوکارهای بینالمللی را ترویج نمایشگاههای داخلی و بینالمللی دانست و اضافه کرد: در ابتدا اطلاعیهای صادر کردیم که کلیه نمایشگاهها تا اطلاع ثانوی و تا عادی شدن شرایط برگزار نشود و در اطلاعیه دوم، برگزاری نمایشگاهها را تا پایان تیرماه مسکوت کردیم؛ چراکه در حوزه نمایشگاههای بینالمللی، حضور مشارکتکنندگان خارجی ناقص بود، از اینرو این تصمیم اتخاذ شد.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی بین تجارت و سیاست نسبت برقرار کرد و افزود : ایران، به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی هدف بسیاری از کشورها در تجارت است؛ در این ۱۲ روز، آسیبی متوجه حوزه حمل و نقل ریلی و زمینی نشد و ورود کالا از مرزهای جنوب و جنوب شرق طبق روال در حال انجام بود و حتی صادرات به عراق نیز انجام میشد و در مرزها مشکلی نداشتیم.
روشن بخش با تاکید بر کاهش زمان معطلی کالاها در گمرکات در ۱۲ روز جنگ تحمیلی، گفت: اهلیت واردکنندگان مشخص شده است از اینرو در زمان کوتاه کالاها از گمرکات ترخیص میشدند تا در صورت احتمال حمله به گمرکات کالاها آسیب نبینند.
به گفته این مقام مسئول؛ سازمان توسعه تجارت ایران در این مدت نقش رگولاتوری خود را به خوبی ایفا و بررسی کرد که ورود کالاهای اساسی که با معیشت مردم گره خورده است از کدام کشورها و از چه مرزهایی وارد شود. مطالعات ما نشان داد که ایران در شرایط حساس در حوزه تامین کالای اساسی نمیتواند با مشکل جدی مواجه شود.
وی دو سناریو را برای مدیریت پساجنگ تعریف کرد و افزود: قوانین دست و پاگیر برای مدیریت شرایط ایجاد شده ناشی از تحریمهاست و به نظر میرسد با عبور از این شرایط نقش دولت به تسهیلگری ختم شود زیرا کنترل زمانی موضوعیت پیدا میکند که منابع و نیازها هماهنگ نباشد؛ اما اگر بازار تابع تجارت آزاد شود خود را تنظیم خواهد کرد و باید برای آن برنامهریزی کنیم؛ همچنین باید حوزه حمل و نقل ریلی، کشتیرانی را تقویت و زیرساختها را درست و آماده کنیم.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: سناریو دوم، این است که در صورت ادامه این شرایط مبادی اصلی ورود کالا به کشور از بنادر جنوبی و آسیب ندیده انجام شود به همین دلیل راههای جایگزین را تعریف کردیم ما در این سالها از مرزهای شمال شرقی و غربی و از مسیر افغانستان فقط صادرات داشتیم و از این مسیر کمتر مبادرت به واردات میکردیم این در حالی است که از این مبادی هم میتوان برای واردات بهره گرفت.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان بر تدوین نقشه راه در شرایط جنگی تاکید کرد و خواستار تعامل بین دستگاهی برای تنظیم این نقشه راه شد.
انتهای پیام
نظرات