• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1404042515649
  • خبرنگار : 51009

استاندار زنجان:

حمایت فرابخشی از آموزش‌ و پرورش ضروری است 

حمایت فرابخشی از آموزش‌ و پرورش ضروری است 

ایسنا/زنجان استاندار زنجان با تأکید بر لزوم حمایت فرابخشی از نظام آموزش و پرورش، گفت: تحقق عدالت آموزشی نیازمند مشارکت همه‌جانبه شهروندان و نهادهای مختلف است.

سیدمحسن صادقی چهارشنبه، ۲۵ تیر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان، اظهار کرد: امروز نیازمند نگاهی جدی‌تر و عمیق‌تر به وضعیت آموزش و پرورش هستیم. بسیاری از دانش‌آموزان در اقصی‌ نقاط استان به دلیل کمبود امکانات و منابع کمک‌آموزشی نمی‌توانند استعدادها و خلاقیت‌های خود را بروز دهند.

وی با اشاره به وضعیت کودکان کار، دانش‌آموزان مناطق روستایی، عشایری، حاشیه‌نشین و خانواده‌های ناپایدار افزود: جلوگیری از بازماندگی تحصیلی نیازمند عزم جدی و حمایت فراگیر از سوی همه دستگاه‌هاست. آموزش و پرورش دغدغه‌ای عمومی است و همه خانواده‌ها درگیر آن هستند.

صادقی با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی موجود در حوزه تعلیم و تربیت، عنوان کرد: باید از ایده‌ها و راهکارهای پژوهشی بهره گرفت. یکی از ضرورت‌ها، بهره‌گیری از تجربیات موفق کشورهای توسعه‌یافته در حوزه آموزش است.

او افزود: در کشورهای پیشرفته، تعطیلی مدرسه برای دانش‌آموزان به منزله یک کابوس تلقی می‌شود، زیرا به مدرسه عشق می‌ورزند و آن را فضایی برای رشد و تجربه می‌دانند. در آن کشورها، آموزش فقط محدود به کلاس نیست، معلمان دانش‌آموزان را به محیط‌های کاری، صنعتی و واقعی می‌برند تا مهارت‌آموزی را به‌صورت عینی تجربه کنند.

استاندار زنجان با انتقاد از رویکرد رایج در کشور که در آن تعطیلی مدارس موجب خوشحالی دانش‌آموزان و حتی برخی معلمان می‌شود، گفت: این مسئله نیاز به بازنگری جدی دارد. اگر آموزش برای دانش‌آموزان جذاب و معنادار باشد، مدرسه به جای اجبار، به انتخاب تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت از آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف جزو اولویت‌های اساسی مدیریت استان است و از تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط خواسته می‌شود که در این مسیر همراه و هم‌افزا عمل کنند.

 صادقی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد موجود در استان، خواستار تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی حقوقی و اجرایی استفاده حداکثری از منابع مالی و نهادی در جهت ارتقای آموزش و پرورش شد.

او با تأکید بر ظرفیت‌های بالقوه استان برای کمک به حوزه آموزش، اظهار کرد: استان زنجان از ظرفیت‌های متنوعی همچون گروه‌های جهادی، صنایع و معادن، ادارات، شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی برخوردار است که می‌توان از آن‌ها در راستای بهبود وضعیت آموزش استفاده کرد.

وی افزود: این ظرفیت‌ها، امکان تأمین منابع مالی و پشتیبانی اجرایی را فراهم می‌کنند، مشروط بر آنکه با رویکردی دقیق، حقوقی و کارشناسی‌شده وارد عمل شویم. پیشنهاد ما این است که کارگروهی تخصصی با مشارکت نهادهای ذی‌ربط تشکیل شود تا راهکارهای قانونی استفاده از این ظرفیت‌ها تدوین و عملیاتی شود.

صادقی با اشاره به وضعیت کنونی استان در حوزه تحصیلی بیان کرد: استان زنجان در رتبه‌بندی شاخص‌های تحصیلی، جایگاه ۳۱ را دارد که با توجه به استعدادهای فراوان در استان، این رتبه قابل قبول نیست. برای عبور از این وضعیت، باید به صورت عمیق و با استفاده از برنامه‌های راهبردی، چالش‌ها را شناسایی و رفع کنیم.

استاندار زنجان همچنین به موضوع کنکور اشاره کرد و گفت: بحث کنکور سال‌هاست که در کشور محل مناقشه است. این‌که آیا باید کنکور حذف شود یا بماند، نیاز به بررسی‌های علمی و دقیق دارد، اما آنچه مسلم است این است که نباید صرفاً قبولی در کنکور را معیاری برای تشخیص استعدادهای برتر بدانیم. بسیاری از دانش‌آموزان مستعد به دلایل مختلف موفق به حضور در این رقابت نمی‌شوند.

وی بر لزوم توسعه مشاوره‌های تحصیلی و ایجاد فرصت‌های برابر برای تمامی دانش‌آموزان تأکید کرد و ادامه داد: هدایت تحصیلی، ارائه خدمات مشاوره‌ای ویژه برای کنکور، برگزاری وبینارهای آموزشی و انتشار ویژه‌نامه‌های تخصصی، اقدامات خوبی است که باید با نگاه پژوهشی و مبتنی بر تجربه‌های موفق تقویت شود.

صادقی همچنین از نهادهای دولتی، سمن‌ها، خیریه‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواست که در یک هماهنگی و هم‌افزایی مؤثر، برای ارتقای کیفیت آموزش در استان مشارکت کنند. 

او با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مهارتی و صنعتی استان در ارتقای آموزش، گفت: راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنایع با مشارکت بخش خصوصی می‌تواند به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال‌پذیری دانش‌آموزان کمک کند.

صادقی اظهار کرد: امروز ظرفیت‌های متعددی در حوزه آموزش‌های مهارتی در استان وجود دارد، از جمله دانشگاه ملی مهارت، سازمان فنی و حرفه‌ای و ظرفیت قانونی ماده ۱۱۰ قانون کار که بنگاه‌های صنعتی را ملزم به ایجاد مراکز مهارت‌آموزی جوار کرده است.

وی افزود: با وجود این ظرفیت‌ها، شاهد نوعی ناهماهنگی و بخشی‌نگری در اجرای برنامه‌های مهارتی هستیم. برای بهره‌برداری مؤثر از این منابع، باید با نگاه فرابخشی، از دانش‌آموزان در این چرخه برنامه‌ریزی‌شده مهارت‌آموزی بهره گرفت.

استاندار زنجان بر لزوم فعال‌سازی کارگروه‌های کارشناسی زیرمجموعه شورای آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش، محل تصمیم‌گیری‌های کلان است و نباید به محلی برای مباحث کارشناسی بدل شود. مباحث تخصصی و بررسی‌های عمیق باید در کارگروه‌های شهرستانی و کارشناسی انجام شود و پس از جمع‌بندی، در قالب پیشنهادهای مؤثر به شورا ارائه شود.

او ادامه داد: ایجاد هنرستان‌های جوار در قالب سه مدل قابل پیگیری است؛ تأسیس مستقل، ایجاد رشته در جوار صنایع، یا همکاری فناورانه میان آموزش و پرورش و مراکز صنعتی. استفاده از ظرفیت‌های موجود همچون ۶۴ مرکز جوار مهارتی موجود در استان، ظرفیت دانشگاه ملی مهارت و سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند گامی مؤثر در این زمینه باشد.

وی افزود: پیشنهاد ایجاد هنرستان شبانه‌روزی پسرانه به‌عنوان ضمیمه هنرستان نمونه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ناحیه ۲ نیز قابل بررسی و اجراست و با استقبال مسئولان همراه خواهد بود.

استاندار زنجان گفت: ۱۳ واحد صنعتی بزرگ از جمله صنایع غذایی ملی ایران ظرفیت‌های بالایی برای مشارکت در آموزش‌های مهارتی دارند و بسیاری از کارکنان آن‌ها فرزندان دانش‌آموز ما هستند. بنابراین علاقه‌مند به همکاری خواهند بود.

صادقی عنوان کرد: آموزش و پرورش نهادی است که همه خانواده‌ها به نوعی با آن درگیرند و می‌توان از این ظرفیت اجتماعی در جلب مشارکت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha