مهدی جمالینژاد در نشست میز گردشگری استان که با حضور کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد با اشاره به بررسی چالشهای پیشروی این صنعت در ایران و بخصوص اصفهان اظهار کرد: یکی از موضوعات محوری مشکلات این حوزه مربوط به توسعه اماکن اقامتی و بینراهی، سختگیریهای اداری و کمبود زیرساختهای مناسب در مناطق گردشگری مسیر اصفهان است.
وی اشاره به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد از مشکلات گردشگری کشور ناشی از موانع اداری و نبود هماهنگی بین سازمانهای مرتبط است، افزود: بهعنوان مثال، در برخی مناطق اصفهان، محدودیتهای منابع طبیعی و صادر نشدن مجوز از سوی نهادهای مربوطه، توسعه پروژههای گردشگری را با اختلال مواجه کرده است.
استاندار اصفهان بیان کرد: بخشی دیگر از مشکلات موجود به نحوه عملکرد برخی آژانسهای گردشگری بازمیگردد که برای بهبود شرایط، باید با همکاری دستگاههای متولی تقسیم کار بیشتری صورت گیرد.
جمالینژاد تأکید کرد: صرفا پژوهش و ارائه تحلیلهای کیفی در این حوزه کفایت نمیکند و باید بتوان از این تحلیلها به راهکارهای عملی در میدان اجرایی رسید.
وی با تأکید بر لزوم طرحهای عملیاتی و مشارکت بخش خصوصی گفت :پیشنهادهایی مانند ایجاد مجموعههای تجاری و اقامتی کوچک؛ اما مناسب در مسیرهای بینراهی میتواند نیاز مسافران و گردشگران را برطرف کند.
استاندار اصفهان با تأکید بر ضرورت تسهیل مقررات و همکاری دستگاههای اجرایی برای رونق گردشگری بیان کرد: از جمله راهکارهای مطرحشده، تدوین برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت با محوریت بازاریابی و جذب سرمایهگذاری است و برخی از فعالان این حوزه خواستار حمایت بیشتر از طرحهای نوآورانه مانند پروژههای پیشنهادی شدند که از مدیرکل سازمان میراث فرهنگی خواسته شده تا در صنعت گردشگری ایران بتواند از پتانسیلهای خود بهرهبرداری کند.
جمالینژاد بر ضرورت برگزاری جلسات مستمر و نتیجهمحور برای پیگیری مصوبات تأکید کرد و افزود: در صورت اقدام عملی ما شاهد تحولی در این حوزه خواهیم بود.
اولویتبندی پروژههای گردشگری ضروری است
به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، در روز سهشنبه ۳۱ تیر، کوروش خسروی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم اولویتبندی دقیق پروژه اظهار کرد: در جامعهای که دهها اولویت داشته باشد، هنر اصلی، تشخیص اقدامات کلیدی و تمرکز بر اجرای مهمترین آنهاست و بهعنوان مثال برای بازههایی مانند دو ماه، شش ماه یا یک سال، بر اجرای یک یا دو اقدام اصلی تمرکز کرد.
وی با اشاره به پیشنهادهای عملیاتی و طرحهای مؤثر در جذب گردشگر افزود: باید با تعیین اولویتهای مشخص، تمام توان را برای پیشبرد آنها در بازههای زمانی کوتاهمدت و بلندمدت بسیج کنیم.
معاون اقتصادی استاندار اصفهان، تقویت بازاریابی دیجیتال و حمایت از بلاگرهای حوزه گردشگری را از اولویتهای اصلی دانست و بیان کرد: بلاگرهای گردشگری میتوانند در معرفی استان و جذب مخاطب نقش مؤثری ایفا کنند و در همین راستا جلساتی نیز با فعالان دفاتر خدمات گردشگری و بلاگرها تشکیل شده تا به تفاهماتی برای همکاری، از جمله پرداخت کمیسیون از محل اقامت یا خدمات به آنها، دست یابیم.
خسروی تصریح کرد: در همین راستا برگزاری دورههای آموزشی، ارائه تسهیلات ارتباطی و طراحی سیستم پاداش برای فعالان این عرصه در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات فوری با انجمنهای مرتبط خاطرنشان کرد: نگرانیهای اصناف و دفاتر خدمات مسافرتی بررسی شده و راهکارهای عملی برای رفع آنها ارائه خواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار اصفهان به بستههای تشویقی تابستانی و رویدادهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: «بستههای طلایی» گردشگری با مشارکت صنایع دستی، رستورانها، اصناف و مراکز فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است، زیرا هدف ما ایجاد تجربههای منحصربهفرد برای مسافران، بهویژه در فصل تابستان و ماه شهریور است.
خسروی با اشاره به کمبود رویدادهای فرهنگی مانند کنسرت و تئاتر تأکید کرد: برنامهریزی برای برگزاری رویدادهای جذاب در پایان تابستان، به ویژه پس از ایام محرم، میتواند به جذب بیشتر گردشگران منجر شود.
معاون اقتصادی استاندار اصفهان بر اجرای سریع مصوبات و همکاری تمامی دستگاهها تأکید کرد و گفت: با توجه به حجم بالای برنامههای پیشرو، از تمامی دستگاههای اجرایی درخواست میشود تا با سرعت بالا مصوبات را عملیاتی کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز بر اولویتهای تعیینشده و هماهنگی بین بخشی بهعنوان کلید موفقیت در توسعه گردشگری استان است.
انتهای پیام
نظرات