• چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1404050805091
  • خبرنگار : 50042

معاون وزیر آموزش و پرورش:

شیوه‌های سنتی تعلیم و تربیت مانع بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان می‌شود

شیوه‌های سنتی تعلیم و تربیت مانع بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان می‌شود

ایسنا/گیلان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مخاطرات ادامه شیوه‌های سنتی تعلیم و تربیت گفت: در چنین حالتی یادگیری پایدار و امکان بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست و اگر دانش‌آموزان به این سیستم آموزشی تعلق خاطر نداشته باشند مرجعیت آموزش و پرورش تضعیف می‌شود.

رضوان حکیم‌زاده امروز چهارشنبه ۸ مرداد در همایش طرح‌ها و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی استان در تالار مرکزی رشت با اشاره به اهتمام دولت چهاردهم در مدرسه‌سازی اظهار کرد: مدرسه‌سازی مقدمه نگاه تحولی در نظام تعلیم و تربیت است چرا که این نگاه باعث تغییر در فضای یادگیری می‌شود.

وی با تبیین تفاوت‌های بین نسلی در ایران امروز افزود: در حالی که در نسل دانش‌آموزی گذشته مرجعیت تام با کتاب درسی و معلم بود ولی امروزه دانش‌آموزان با پرسش‌گری و جستجوگری به دنبال مسیرهای نوینی برای رسیدن به پاسخ‌های سوالات خویش هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مخاطرات ادامه شیوه‌های سنتی تعلیم و تربیت گفت: در چنین حالتی یادگیری پایدار و امکان بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست و اگر دانش‌آموزان به این سیستم آموزشی تعلق خاطر نداشته باشند مرجعیت آموزش و پرورش تضعیف می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به در پیش بودن آغاز سال نو تحصیلی خاطرنشان کرد: به دنبال مهر متفاوت هستیم که در آن دانش‌آموزان با ورود به محیطی با نشاط حس تعلق داشته باشند.

وی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده معلمان در فرآیند تعلیم و تربیت گفت: معلمان چون با ذهن‌ها سر و کار دارند پیشران تغییرات هستند و در بسیاری از برنامه‌های تحولی آنان در وسط میدان هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره زمان‌بر بودن تحولات در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش نقطه درست تحول در جامعه است چرا که محصول ما انسان‌سازی است که نتایج توجه به این دانش‌آموزان در دهه‌های آینده مشخص می‌شود.

حکیم‌زاده با تأکید بر ضرورت دمیدن حس تعلق به میهن گفت: جنگ ۱۲ روزه در کنار تلخی‌هایش فرصت‌هایی را هم برای ترویج حس وطن‌دوستی ایجاد کرد که با چندین پویش هم امکان‌پذیر نبود.

هادی حق‌شناس، استاندار گیلان هم در این همایش با تأکید بر اهمیت نقش آموزش و پرورش در توسعه کشور اظهار کرد: اگر هر یک از مدیران در هر سطحی اعم از رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر، استاندار و نماینده مجلس به‌عنوان یک حلقه ضعیف در زنجیره مدیریتی کشور عمل کنند، کل فرآیند توسعه با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای بهره‌وری در نظام مدیریتی کشور افزود: برخی مدیران اجرایی با وجود توانمندی‌های فردی، وقتی در چارچوب یک سیستم ناکارآمد قرار می‌گیرند، نمی‌توانند کارایی لازم را داشته باشند و این موضوع بهره‌وری را در سطح ملی کاهش می‌دهد.

استاندار گیلان با بیان اینکه آموزش ابتدایی به‌عنوان «آجر اول» توسعه کشور باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: اگر در این مقطع سرمایه‌گذاری صحیحی صورت نگیرد، در ادامه مسیر حتی با وجود دانشگاه‌های بین‌المللی هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم؛ دانش‌آموز امروز، مدیر و تصمیم‌گیر فردای کشور است.

حق‌شناس یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام آموزشی کشور را فقدان مسئله‌شناسی دانست و گفت: در مدارس ما کمتر به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود که مسئله چیست و چگونه می‌توان آن را شناسایی کرد؛ وقتی مسئله مشخص نباشد، یافتن راه‌حل هم دشوار خواهد شد؛ در حالی‌ که بسیاری از کشورها در همان مقطع ابتدایی این مهارت را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به آمارهای مربوط به بودجه ساخت‌وساز مدارس یادآور شد: بخش قابل‌توجهی از منابع به این حوزه اختصاص یافته اما همچنان ضعف‌های جدی وجود دارد؛ اگر مسئله‌یابی در آموزش و پرورش نهادینه شود، کشور می‌تواند با میانبرهای صحیح مسیر توسعه را سریع‌تر طی کند.

استاندار گیلان گفت: مسئله‌شناسی و توانمندسازی نیروی انسانی در کنار آموزش مهارت‌های اساسی، کلید توسعه پایدار کشور است و باید از مقطع ابتدایی به این مهم توجه ویژه شود.

نرگس دستیار، مدیرکل آموزش و پرورش استان هم در این همایش با برشمردن برخی ویژگی‌های فرهنگی و چهره‌های نامی استان اظهار کرد: گیلان مهد مفاخر دینی، علمی و ادبی مانند آیت‌الله بهجت، دکتر معین، کیومرث صابری، هوشنگ ابتهاج و پروفسور سمیعی است که همواره در سطح مختلف ملی و بین‌المللی درخشیده‌اند.

وی با تأکید بر اهمیت مقطع ابتدایی در کشور و ساخت جامعه گفت: درخت تناور تعلیم و تربیت ریشه در استحکام آن در مقطع ابتدایی دارد و سنگ بنای آموزش و تربیت در ابتدایی شکل می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان کرد: گیلان دارای ۳۷۵ هزار دانش‌آموز است که بیش از ۱۹۲ هزار نفر از آنان در ۲ هزار و ۹۷ مدرسه تحصیل می‌کنند.

دستیار با اشاره به برگزاری جشنواره جابربن حیان در سال‌های اخیر تصریح کرد: این جشنواره در زمینه‌های مهارت محوری و در موضوعات علمی، فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. در جشنواره امسال نیز ۱۹۳ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز شرکت کردند که ۲۳۷ اثر به مرحله استانی راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به برگزاری طرح اجتماعات یادگیری در این برنامه ۷ هزار و ۷۰۸ نفر در ۵۶۱ گروه در بستر شاد برنامه‌های تحولی را فرا گرفته‌اند. 

دستیار با اشاره به اجرای برنامه تراز سند تحول بنیادین در ۱۵۸ مدرسه استان خاطرنشان کرد: این برنامه برای اجرای سند تحول بنیادین و برای تحقق عدالت آموزشی در حال اجراست.

وی طرح حامی را از دیگر برنامه نوین آموزش و پرورش دانست و گفت: در این طرح برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند توجه بیشتر ۹۲۰ پایگاه تشکیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha