محمد کافی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ۳ ساله شدن دوره کارشناسی اظهار کرد: در ابتدا باید مشخص کنیم مسئولیت و ماموریت یک دانشآموخته کارشناسی چه چیزی است. دانشآموخته کارشناسی، تربیت میشود که بتواند در نقشهای مختلف جامعه به عنوان یک صاحب نظر و کارشناس در یک جنبه خاص تخصصی نظر بدهد و مسئولیتپذیری برای اجرای تخصصی یک ماموریت را داشته باشد؛ لذا اگر بنا باشد راجع به اینکه یک کارشناس چه توانمندیهای باید داشته باشد، صحبت کنیم باید برگردیم به اینکه چه ماموریت و مسئولیتی بر دوش کارشناس بگذاریم.
وی ادامه داد: در زمینه زمان دوره کارشناسی تجربههایکسب شده در سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف متفاوت است. در دنیا معمولا دو سیستم معروف وجود دارد، یک سیستم آموزش عالی امریکایی که دانشگاههای ایران از این سیستم عمدتاً تبعیت میکنند که دوره کارشناسی چهار ساله در آن برقرار است و یک سیستم آموزش عالی انگلیسی که کشورهایی که به نحوی مشترکالمنافع هستند و کشورهایی که حکومت انگلیس بیشتر روی آنها اثر داشته است، از سیستم آموزشی انگلیسی تبعیت میکنند. به طور مثال هند به دلیل اینکه آموزش عالی آن در ابتدا متاثر از انگلیس بوده، کارشناسی آنان ۳ ساله است ولی برای رشتههای مختلف زمانهای مختلفی در نظر گرفتهاند.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: رشتههایی که در حوزههای عملی فعالیت ندارند، در آن رشتهها میتوان ۳ ساله سرفصلهای دروس کارشناسی را تعریف کنیم. طبق مطالعات بنده در حیطه کشاورزی، زمانی که دانشجوی کشاورزی به مدت ۳سال درس تئوری را تمام کرده بعد آن یک سال در حوزه آموزشی خود کار عملی اعم از مزرعه یا دامداری فعالیت میکند تا مهارتهای لازم را کسب کرده و دوباره به دانشگاه برگشته و مدرک خود را از دانشگاه دریافت میکند. از نظر من این پیشنهاد آقای وزیر قابل اجرا در رشتههایی است که مهارتافزایی، لازم ندارند در رشتههایی که نیازمند کسب تجربه و مهارتآموزی هستند، ۴ سال مدتزمانی معقول و ضروری بهشمار میرود.
کافی با بیان اینکه کاهش مدت دوره کارشناسی زمانی به ورود سریعتر دانشجو به بازار کار منجر میشود که بستر اشتغال و تقاضای کافی در بازار کار فراهم باشد، تصریح کرد: نکته مهم آن است که در کشور ما با انباشت دانشآموختگان در رشتههای مختلف مواجه هستیم؛ در چنین شرایطی، احتمالاً به جای کاهش تعداد متقاضیان کار، بر شمار آنها افزوده خواهد شد. در رشته کشاورزی درحال حاضر، بسیاری از فارغالتحصیلان که هزینههای زیادی برای مهارتهای عملی دانشجویان شدهاست، به دلیل نبودن فرصتهای شغلی، کار مناسب با تخصص خود پیدا نکردهاند یا در حوزههای دیگر مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: از یکسو، صرفهجویی یکساله در زمان جوان و ورود زودتر او به بازار کار میتواند یک مزیت تلقی شود؛ اما این مزیت زمانی معنا پیدا میکند که تقاضای واقعی برای اشتغال دانشآموخته وجود داشته باشد. اگر مسائل مذهبی و مسائل ایدئولوژیک و سیاسی را کنار بگذاریم، ما میتوانیم دروسی که تاثیر کمتری در تخصص دانشجو دارند را کم کنیم. تاکید من روی دروس معارف است؛ ما حدود بیست واحد دروس کلی داریم که فقط شامل دروس معارف نمیشود و میتوان از این دروس کم کرد و به شکل دیگری دانش مذهبی، سیاسی، فرهنگی و حتی خانوادگی به دانشجو داده شود و به عنوان واحد درنظر گرفته نشود. اگر ماموریت دورههای کارشناسی را یک مقدار دقیقتر تعریف کنیم میتوانیم به شکلی عمل کنیم که دانش آن دانشآموخته هم در حوزه تخصصی خود کمتر نشود.
انتهای پیام
نظرات