به گزارش ایسنا، رضا اکبری در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: در آستانه اربعین حسینی هستیم و طرح راهپیمایی عظیم در این سالها نهادینه شده و هرسال باشکوه تر از سال قبل برگزار می شود. اگر به سال های اول این پیاده روی برگردیم و به خدمات آنها نگاه کنیم ارزش خدمات امروز بیشتر خودش را نشان می دهد.
وی افزود: در بین دستگاه های های خدمت رسان در اربعین ، سازمان راهداری نقش مهمی را در این امر برعهده دارد و تجربه خوبی را نیز کسب کرده است. با توجه به اینکه بخش عمده ای از زائران از مرزهای شش گانه کشور و به صورت جاده ای تردد می کنند نقش جاده ها و زیرساخت ها بیش از پیش مشخص می شود که البته شرایط نسبت به سالهای قبل بهتر شده است.
رئیس سازمان راهداری تصریح کرد: با کمبود اتوبوس مواجهیم و امیدواریم اربعین امسال با هماهنگی ها و پیش بینی ها براین مشکلات فائق آییم و برگشت زوار را پوشش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تا صفر بامداد امروز، یک میلیون و ۱۷۰هزارنفر به صورت زمینی به عتبات عالیات سفر کردند و ۲۶۳هزار نفر نیز بازگشتند. امسال طرحی را در اربعین آغاز کردیم تحت عنوان "نذر سفر" که اگر خانواده ای با وسیله نقلیه قصد سفر به مرز را دارد اگر جا دارد دوست و همسایه را با خود ببرد تا هم به لحاظ معنوی کمکی کرده باشد و دیگر اینکه به حمل و نقل عمومی فشار نخواهد آمد و از طرفی وسیله نقلیه ایمن تر به سفر می رسد.در این خصوص محتواهای آماده کردیم که منتشر خواهد شد.
وی همچنین افزود: از این یک میلیون۱۷۰هزار نفری که از کشور خارج شدند ۲۸۸هزار نفر به وسیله ناوگان عمومی و عمدتا اتوبوس از مرزها خارج شدند. ۴۸هزارنفر نیز به همین شکل به کشور بازگشته اند. هفته پیش رو بسیار پرتردد و شلوغ است و اگر همانند سال گذشته باشد این هفته دوبرابر مسافر در جاده ها نسبت به هفته های قبل خواهیم داشت.
رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه پیش بینی می شود سه روز آتی مسیر رفت بسیار پرتردد شود، گفت: برنامه ریزی هایی شده که مردم بتوانند حضوری در پایانه ها بلیت خریداری کنند.
به گفته وی بیشترین میزان خروج از کشور از مرز مهران ۴۸درصد، شلمچه ۳۲درصد بوده است که در شلمچه ۵درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده است. همچنین تردد از مرز چذابه ۸درصد ،خسروی ۹درصد ، باشماق وتمرچین ۱و ۲درصد از سهم خروج زائران را به خود اختصاص داده اند.
اکبری گفت؛ پیش بینی می کنیم اگر ۵درصد نسبت به سال گذشته سفر زیادتر شود و حدود ۹۰۰هزارنفر با اتوبوس حرکت کنند نیاز به ۱۱هزاراتوبوس خواهیم داشت که با ۶۵۰۰اتوبوس موجود حدود ۵۰۰۰اتوبوس کم داریم. برای حل این چالش اتوبوس دستگاه های دولتی و آنهایی که با صنایع و شرکت ها قرارداد داشتند شناسایی کردیم و با مصوباتی که گرفتیم قرار شد این اتوبوس ها از ۲۱ تا ۲۷ مردادماه در اختیار مردم قرار گیرد. پیگیر این موضوع از وزارتخانه ها هستیم. قرار است شماره پلاک خودروها در اختیار راهداری قرار گیرد. طی آخرین مکاتبات وزارت خانه ها در حال جمع آوری آمارها هستند تا آنها را به ما اعلام کنند.
وی همچنین به نوسازی اتوبوس ها نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰۰۰تا ۹۰۰۰۰اتوبوس جاده ای در کشور کم داریم.مصوباتی در این خصوص داریم ولی زیرساخت اجرای آن فراهم نشده و عملا نوسازی، تولید داخل و واردات نداشتیم و حدود ۲۰۰دستگاه طی یکسال اتفاق افتاده است.روزهای پیش نیز ۲۵دستگاه وارد شد. احتمالا در روزهای آینده نیز حدود ۳۰ تا۴۰دستگاه هم اضافه شود. با توافق انجام شده خوشبین هستیم مصوبات اجرا شود و تا آخر امسال هزار دستگاه اضافه شود و تا پایان سال آینده نیز ۳۰۰۰دستگاه اتوبوس وارد شبکه کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق روال هرسال افزایش نرخ ناوگان جاده ای داریم. خردادماه این افزایش اعمال شد. با همراهی که صنف مسافری داشت در دوره جنگ نرخ ثابت نگه داشته شد. بعد از آن نرخ ۳۰درصدی روی اتوبوس اعمال شد که به تورم سالیانه باز می گردد و بعد از آن مصوبات اربعین را داشتیم که نرخ اتوبوس را اعلام کردند. همچنین برای یکسان سازی نرخ سفر در اربعین فاصله مراکز استانها را تا مرزها به صورت کیلومتر تعیین و نرخ را براساس نفر کیلومتر تعیین کردیم.یعنی یک نفر به ازای یک کیلومتر ۱۸۲۷تومان باید بپردازد. این نرخ در پایان ماه صفر به حالت عادی باز می گردد.
وی در ادامه گفت:مرزها را آماده کردیم. محوطه ها کف سازی شده است. جاده ها وضعیت بهتری نسبت به سال قبل دارد. ۵۴۰ کیلومتر در مرزها آسفالت ریختیم. بیش از ۵هزارکیلومتر خط کشی شده است.همچنین۱۷۳راهدارخانه نیز آماده شده است.
وی در پاسخ به اینکه برنامه سازمان راهداری برای جلوگیری از بازار سیاه بلیت اتوبوس های اربعین چیست، گفت: نرخ ها در پایانه ها اطلاع رسانی می شود و قابل محاسبه است.همچنین در پایانه ها بازرسانی حضور دارند که بر عرضه بلیت نظارت می کنند تا گرانفروشی رخ ندهد. براساس آخرین گزارش هایی دریافتی بلیت در مسیرهای اربعینی به مقدار کافی برای رفت تا هفته بعد فراهم است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا تاکس های اینترنتی در جابه جایی زائران در اربعین فعالیت خواهند کرد یا خیر ؟ گفت: فعالیت این تاکسی ها در بخش حمل و نقل برون شهری نیاز به قانون دارد و با قوانین موجود فعالیت آنها خارج از شهر خلاف قانون است. زیرا زیرساخت ها موجود نیست. از طرفی راننده ها باید آموزش دیده و حرفه ای باشند و ساعت کاری آنها ثبت شود و ناوگان آنها از نظر سلامت و ایمنی استاندارهای لازم را داشته باشد. اما به طور کل فعالیت آنها ظرفیت زیادی به جابه جایی مسافران در اربعین اضافه نخواهد کرد.
وی همچنین در خصوص فعالیت ناوگان عراقی در داخل کشور گفت: دولت عراق مخالف این است که ناوگان عراقی داخل ایران استفاده شود زیرا بار سنگینی داخل عراق به عهده دارند که باید آن را انجام دهند. ولی مانعی از سمت ایران برای این فعالیت ناوگان عراقی وجود ندارد.
وی همچنین به دلایل عدم تحقق واردات ۲۰۰۰دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین نیز اشاره کرد و گفت:مانع اصلی اجرایی نشدن مصوبه ۲۰۰۰دستگاه اتوبوس برای سال ۱۴۰۲ که سالهای بعد هم اجرایی نشد بروکراسی زیادی در واردات اتوبوس بود. در حقیقت موانع زیادی بر سر راه واردکنندگان است. برای اینکه بروکراسی از بین برود به دولت پیشنهاد دادیم اختیارات واردات اتوبوس را به وزیر راه بدهند تا این فرآیند سریعتر انجام شود. موانع قانونی و بروکراسی ها باعث شده این فرآیند کند یا متوقف شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان راهداری برای تامین ناوگان در مسیرهای غیر اربعینی در این ایام چه خواهد بود؟ نیز گفت: فاصله بین پیک رفت و برگشت در سفرهای اربعینی یک هفته است. روزهای آتی میتوانیم متوجه شویم با چندنفر مسافر برای برگشت مواجه هستیم. ممکن است این عدد متغیر باشد.علت اینکه در آن بازه مشخص شده پیش فروش بلیت مسیرهای غیر اربعینی انجام نمی شود این است که باید برای آن بازه برنامه ریزی صورت گیرد. از طرفی در فروش بلیت روزانه سفرهای غیر اربعینی مشکلی وجود ندارد. ولی پیش فروش انجام نمی شود. بارها نیز اعلام کردیم که کمبود اتوبوس داریم و اگر شرایط مانند سال گذشته باشد به مشکل خواهیم خورد.
انتهای پیام
نظرات