• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ / ۲۱:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1404051911808
  • خبرنگار : 71498

۷۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور باکیفیت است

۷۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور باکیفیت است

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت در خصوص کیفیت بنزین تولیدی کشور گفت: حداقل ۷۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور باکیفیت است.  

به گزارش ایسنا، ناصر عاشوری امروز در نشست خبری با بیان این‌که صنعت پالایش نفت از بخش‌های استراتژیک و حیاتی اقتصاد کشور است و روی مسایل اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی اثر دارد، بنابراین باید حفظ و تقویت شود، اظهار کرد: در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم نه تنها تولید کاهش نیافت بلکه برای جبران مصرف بالا، فرآورده‌های ویژه را هم در خط فرآورده‌های اصلی قرار دادند و بیشترین تولید را داشتند که کشور بی نیاز باشد.

وی با بیان این‌که ماهیت شرکت‌های پالایشی خطرآفرین است در ۲ سال اخیر ببش از ۲۰ نفر را از دست دادیم، کمتر صنعتی به این شکل ریسک و خطر بالا دارد، گفت: دلیل بالا بودن ریسک خطر و حادثه در صنعت پالایش را کهولت و سن بالای پالایشگاه‌ها است.

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت افزود: برخی پالایشگاهها بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال عمر دارند بنابراین با تعمیرات اساسی و اورهال کار می‌کنند و درواقع به اندازه سن بالایشان پرخطر هستند. این پالایشگاهها عمر مفید را از دست داده‌اند و نیاز به نگهداری و اورهال جدی دارند.

 عاشوری با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مجموعه پالایشی را بروز کرده‌اند در کشور ما اچ‌اس‌ای پای کار است، افزود:  اما به دلیل مستهلک شدن  تجهیزات خطرات مضاعف می شود.

وی با بیان این‌که با وجود همه مسائل یاد شده در ۹ سال گذشته سیر تولید ما صعودی بوده است، گفت: از تولید ۵۸ میلیون لیتر در روز بنزین و به همین میزان تولید گازوئیل به رقم ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز تولید بنزین و گازوئیل رسیده‌ایم و این روند همیشه صعودی بوده است.

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت با بیان این‌که به لحاظ تولید به مرز خودکفایی رسیده‌ایم ‌و میزان تولید تضمینی، منطقی و متعارف است اما، مصرف، قاچاق و صنعت خودروسازی سبب شده مصرف از تولید جلو بزند و روند افزایشی باشد، گفت: مشکل ناترازی سوخت از بخش تولید نشأت نمی‌گیرد، چرا که تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در ایران روندی مناسب و منطقی دارد اما روند مصرف و میزان قاچاق، غیرمنطقی و نیازمند ورود و اصلاح است.

عاشوری با بیان این‌که تولید خودروهای پرمصرف، ناوگان فرسوده و قاچاق، موجب پیشی گرفتن روند مصرف از روند تولید شده و ما مجبور به واردات بنزین و گازوئیل شده‌ایم، اظهار کرد: متوسط مصرف بنزین در سال جاری حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز و متوسط تولید آن حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است.

وی با انتقاد از بازگشت قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه به دولت گفت: ستاد تنظیم بازار یا سازمان برنامه و بودجه یا وزارت نفت نمی‌توانند قانونی که از ۸ سال پیش مصوبه هیئت وزیران دارد را بدون مصوبه جدید هیئت وزیران باطل کنند.

وی افزود: قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه باید برعهده انجمن صنعت پالایش باشد اما اکنون به شرکت پالایش و پخش واگذار شده است.

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش نفت ادامه داد: ریشه این تغییر، در اعتراض روغن‌سازان بود که درخواست خرید ارزان‌تر لوبکات را داشتند، که فعلا در حال مذاکره با وزارت نفت و سازمان‌های مربوطه هستیم تا این قیمت گذاری بازگردد، در غیراین صورت شاید به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

عاشوری با بیان این‌که وزارت نفت باید وضعیت نابسامان پالایشگاه‌های کوچک را سامان‌دهی کند، گفت: برخی از این سرمایه‌گذاران بیش از ۶ ماه با توقف کار مواجه‌اند چرا که وضعیت خوراک آنها مشخص نیست.

وی با تاکید بر این‌که پالایشگاه‌های کوچک هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر هستند و هم می‌توانند با سرمایه‌گذاری کم و در زمانی کوتاه‌تر به مدار بهره‌برداری وارد شوند، گفت: در مورد کیفیت خوراک پالایشگاه‌ها به توافقاتی دست پیدا کردیم که قرار است به‌زودی تصویب و اعلام شود، دولت می‌خواهد به خاطر مشکلات اقتصادی خود، هزینه حمل خوراک را به گردن پالایشگاه‌ها بیندازد، درحالی که تاکنون برعهده دولت بوده است و این برای ما پذیرفتنی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha