جهانگیر الیاسی امروز ۲۱ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: از ۳۶ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی در برنامه، ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد به سنندج اختصاص دارد، این در حالی است که ۸۲ هزار خانوار برای مسکن ثبتنام کردهاند که این آمار، بیش از سهمیهٔ استان است.
وی افزود: مهمترین مشکل ما تأمین زمین است و هر زمینی که میخواهیم به طرح اضافه کنیم، اگر نوعیت کشاورزی داشته باشد، قانوناً نمیتوانیم در آن ساختوساز کنیم.
مدیرکل راە و شهرسازی استان کردستان همچنین به مشکلاتی نظیر تعطیلی معادن و عدم همکاری برخی تعاونیها اشاره کرد که فرآیند واگذاری زمین را با کندی مواجه کرده است.
الیاسی بیان کرد: از دیگر چالشهای مهم حوزە مسکن ملی، تأمین مالی برای زیرساختها است، به دلیل ماهیت خدماتی و نه صنعتی استان درآمدهای مالی محدود است.
وی با تأکید بر این موضوع، گفت: تاکنون ۲۸۰ میلیارد تومان به دستگاههای خدماترسان پرداخت کردهایم، اما این مبلغ برای رفع کامل مشکلات کافی نیست و نیاز به حمایت مالی بیشتری داریم.
مدیرکل راە و شهرسازی کردستان همچنین از رویکرد جدیدی در ساختوساز خبر داد. به جای احداث مجتمعهای بزرگ، قطعات زمین آماده و به متقاضیان واگذار میشود تا خودشان مدیریت ساخت را بر عهده بگیرند.
الیاسی بیان کرد: در حال حاضر، طرحهایی مانند احداث ۶ تا ۸ هزار واحد مسکونی جدید در نزدیکی فرودگاه در دست بررسی است که اجرای آنها منوط به تعهد کتبی دستگاههای خدماترسان است.
تکمیل پروژه بلوار ۲۴ متری سنندج و افتتاح آن در هفته دولت
مدیرکل راە و شهرسازی استان کردستان در ادامە همراە با خبرنگاران از چندین پروژە در حال افتتاح بازدید کرد و گفت: پروژه بلوار ۲۴ متری راه و شهرسازی سنندج که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده، مراحل پایانی خود را طی میکند و آماده افتتاح در هفته دولت است.
الیاسی اظهار کرد: این پروژه با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان، یکی از مهمترین طرحهای عمرانی شهر محسوب میشود و نقشی کلیدی در تسهیل ترافیک مناطق پرجمعیت، به ویژه مسکن مهر و ساختمانهای بهاران، ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این بزرگراه با طول ۲.۳ کیلومتر و عرض ۲۴ متری به عنوان یک مسیر جایگزین به طور قابلملاحظهای از بار ترافیکی شهر خواهد کاست.
الیاسی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه به پایان رسیده و آسفالت آن نیز در هفته آینده تکمیل خواهد شد.
وی بیان کرد: این بزرگراه با در نظر گرفتن ۷۴۰۰ واحد مسکن مهر و ساختوسازهای جدید در بهاران، برای روانسازی ترافیک و بهبود دسترسی ساکنین طراحی شده است.
الیاسی اضافه کرد: با وجود مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، این پروژه به سرانجام رسیده و از شهرداری سنندج نیز انتظار میرود کە نسبت به تکمیل فضای سبز این مسیر اقدام کند.
الیاسی در ادامە این بازدید گفت: در مورد مشکلات مسکن مهر با تعیین پیمانکار جدید، تمامی کوچهها آسفالت شده و نگرانی ساکنین از وضعیت نابسامان محله برطرف شده است.
وی ادامه داد: همچنین از ۳۰ آسانسور در نظر گرفته شده برای رفع مشکلات ساکنین، ۱۸ دستگاه فعال شده و ۱۲ دستگاه باقیمانده نیز در انتظار تاییدیه نهایی اداره استاندارد هستند تا به بهرهبرداری کامل برسند.
آغاز عملیات اجرایی بلوار پروژه آونگ و هوران با بودجه ۱۱۴ میلیارد تومانی
الیاسی بیان کرد: پروژه بزرگ مسکونی آونگ و هوران با مجموع ۱۲۰۰ واحد، شامل ۱۸۵ واحد در پروژه آونگ، شاهد آغاز عملیات اجرایی برای احداث بلوار اختصاصی خود است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان افزود: این پروژه مهم عمرانی با هدف بهبود و تسهیل رفتوآمد ساکنین در حال اجراست.
الیاسی ادامه داد: برای تکمیل این بلوار، بودجهای معادل ۱۱۴ میلیارد تومان اختصاص داده شده و عملیات اجرایی آن از یک هفته پیش آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای واحدهای مسکونی در این دو پروژه، بهرهبرداری از این بلوار نقش بسیار مهمی در تسهیل ترافیک و کاهش مشکلات رفتوآمد ساکنین خواهد داشت.
بە گفتە الیاسی، این طرح عمرانی گامی مهم در جهت تکمیل زیرساختهای پروژههای مسکونی بزرگ شهر و افزایش رضایت ساکنین محسوب میشود.
پیشرفت ۴۵ درصدی پروژەهای مسکن ملی هێژا و باخان
سرپرست معاونت مسکن و ساختمان ادارە کل راه و شهرسازی استان کردستان بیان کرد: پروژههای نهضت ملی مسکن در استان، به دلیل وجود چالشهای متعدد، به صورت انبوه سازی تعریف شدهاند.
امیر حسین جمشیدی در خصوص پروژە هێژا و باخان گفت: این پروژهها در دو فاز ۳۳۶ واحدی و ۵۰۴ واحدی در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که روند ساختوساز در این پروژه به دلیل انتخاب پیمانکاران خوشنام و توانمند بومی، با سرعت قابلقبولی پیش میرود، اما باز با این حال همانند سایر پروژهها این طرح نیز با چالشهای منابع مالی و تسهیلات بانکی روبرو است.
الیاسی بیان کرد: این پروژه که در ابتدا جزو اولین طرحهای نهضت ملی مسکن در استان بود، به دلیل وجود مالکیتهای پنهانی و مشکلات اجرایی در مکان اولیه (بلوار دکتر حسینی)، با تأخیر مواجه شد که در نهایت با تغییر کاربری و جانمایی جدید از طریق کمیسیون ماده ۵ پروژه در مکان فعلی آغاز شد.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی تأخیر در این پروژه، وضعیت توپوگرافی منطقه و حجم بالای عملیات خاکی برای رسیدن به بستر مناسب ساخت است که هزینه و زمان زیادی را طلب میکند، این تاخیرها علیرغم اینکه پیمانکار پروژه از شرکتهای معتبر و بومی است، نارضایتیهایی را نیز به دنبال داشته است.
الیاسی اضافە کرد: مدیران مربوطه به صراحت اعلام کردند که کمبود منابع مالی و تسهیلات بانکی، اصلیترین عامل کندی پروژههاست.
به گفتە این مقام مسئول، تامین زمین به صورت رایگان توسط دولت انجام میشود، اما بخش ساخت وابسته به منابع بانکی و آورده متقاضیان است که در این زمینه با محدودیتهایی نیز روبرو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در بازدید اخیر مقامات بالادستی وزارتخانه، مسیرهایی برای رفع این مشکلات مالی و تسریع در روند ساخت مشخص شده است کە امید است با پیگیریهای انجام شده، شاهد رشد چشمگیر پروژهها و افزایش رضایتمندی مردم باشیم.
ادامه دارد...
نظرات