افزایش گرما باعث افت عملکرد دانشآموزان در سراسر جهان میشود و با افزایش دما به دلیل تغییرات اقلیمی، دورههای طولانیمدت قرار گرفتن در معرض گرما، علاوه بر ایجاد شرایط نامساعد در کلاسهای درس، تاثیرات دیگری نیز به همراه دارد. قرار گرفتن طولانیمدت در معرض گرما بهطور قابلتوجهی تواناییهای شناختی دانشآموزان را مختل میکند و بر عملکرد تحصیلی آنان، به ویژه در دروس پیچیدهای مانند ریاضیات، تاثیر میگذارد.
محققان هشدار دادند که این کاهش توجه، مشکل لحظهای نیست، بلکه ضربه تجمعی در سودآوری، نوآوری و تحرک اجتماعی آینده است. بررسی سیستماتیک سوابق ۱۴.۵ میلیون دانشآموز از ۶۱ کشور، نشان میدهد که این آسیب با هر سال تحصیلی گرم، بدتر خواهد شد.
محققان دانشگاه «نیو ساوت ولز» (UNSW) اظهار کردند: این یافتهها، گرما را به مشکل آموزشی و عدالت اجتماعی تبدیل میکند و این دیدگاه توسط متخصصان علوم اقلیمی نیز تایید شده است.
گرما تمرکز در کلاسهای درس را مختل میکند
بر اساس گزارش لتایم، گرما بدن را مجبور میکند تا خون را برای خنک شدن به سمت پوست هدایت کند و مغز را از جریان غنی از اکسیژن مورد نیاز برای وظایف حافظه کاری محروم میکند. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان میدهد که حتی افزایش اندک دما، زمان واکنش و سرعت تصمیمگیری را بهخصوص در هنگام حل مسائل پیچیده کاهش میدهد.
نتایج تحقیق کنونی این الگو را تایید کرد و نشان داد که ابتدا نمرات ریاضی دانشآموزان، افت میکنند اما تمرینات ساده خواندن در برابر گرما کمی مقاومت نشان میدهند. با گذشت سالها، این افتهای کوچک به نمرات پایینتر قابلتوجهی در امتحانات مهم تبدیل خواهند شد.
شایانذکر است که کودکان، بیشتر از دیگران تحت تاثیر گرما قرار میگیرند زیرا تنظیم دمای بدن آنان هنوز در حال تکامل است و کمتر از بزرگسالان عرق میکنند.
گرما نمرات امتحانات کلاسی را کاهش میدهد
محققان، دادههای ۱۰میلیون شرکتکننده در آزمونها را تجزیهوتحلیل کردند. آنان دریافتند که فقط یک درجه فارنهایت افزایش دما در یک سال تحصیلی، یادگیری سالانه را یک درصد کاهش میدهد.
نتایج تحقیق جداگانه بین کشوری که نیم میلیون دانشآموز ۱۵ ساله را بررسی کرد، نشان داد که هر روز مدرسهای با گرمای اضافی بالای ۸۰ درجه فارنهایت، نمرات ریاضی در منطقهای را ۰.۱۸ درصد کاهش میدهد. از آنجا که کشورهای فقیرتر تعداد بیشتری از این روزها را تجربه میکنند، محققان تخمین زدند بهعنوان نمونه، دانشآموزان برزیلی فقط به دلایل آبوهوایی حدود ۶ درصد کمتر از همسالان کره جنوبی خود ریاضی یاد میگیرند.
پیشبینیها حاکی از آن است که تغییرات اقلیمی کنترلنشده میتواند تا سال ۲۰۵۰ دستاوردهای ابتدایی را در بخشهایی از آمریکا، حدود ۱۰ درصد کاهش دهد. این پیشبینیها فرض را بر این میگذارند که دیگر به سازگاری بیشتر نیازی نیست و با مداخلات هوشمندانه، بخش زیادی از این زیان، قابل پیشگیری است.
دانشآموزان فقیرتر بیشتر آسیب میبینند
کلاسهای درس گرم تجربه یکسانی برای دانشآموزان ندارند. در مناطقی از آمریکا که فاقد سیستم خنککننده قابل اعتماد هستند، دانشآموزان کمدرآمد تقریبا سه برابر همکلاسیهای ثروتمندتر خود دچار فرسایش یادگیری میشوند و این نابرابری به امکانات قدیمی و محلههای گرمتر مرتبط است.
اقدامات خنککننده از یادگیری محافظت میکند
زیرساختها میتوانند این نتایج را وارونه کنند؛ نتایج تحقیقات نشان میدهد که تهویه مطبوع کلاس درس، تقریبا ۷۳ درصد از نتایج نمره مربوط به گرما را تغییر میدهد. از آنجایی که مقاومسازی هر مدرسه با تهویه مطبوع گران و پرمصرف است، ترکیبی از راهحلها مانند پنکههای سقفی، پردههای بازتابنده و برنامههای زمانی متناوب میتواند تسکین عملی ارائه دهد. تمرکز اولیه بر گرمترین و کممنابعترین کلاسهای درس، بیشترین سود را به ازای هزینههای اعمال شده ارائه میدهد.
کلاسهای درس ساخته شده برای گرما
مدارس آماده در مقابله با تغییرات آبوهوایی به طرح متفاوتی نیاز دارند. سقفهای رنگ روشن، لبههای عمیق و سایبانهای درختان، دمای سطح را چندین درجه کمتر خواهند کرد و بار داخلی را کاهش میدهند.
در طول روز جزیره گرمایی شهری وسیعتر میتواند دمای شهر را تا هفت درجه فارنهایت بالاتر از مناطق دورافتاده افزایش دهد. محوطههای سبزتر، پیادهروهای مناسب و بامباغها نه فقط ساختمانها را خنک میکنند، بلکه هزینههای تهویه مطبوع را نیز کاهش میدهند و چرخه مطلوب ایجاد میکنند.
برخی از قابلتوجهترین یافتهها از مقالات مختلف بررسی شده نشان داد که به ازای هر یک درجه سانتیگراد کاهش دما در کلاس درس، سرعت و دقت دانشآموزان به ترتیب ۷.۵ درصد و ۰.۶ درصد افزایش مییابد. نکته نگرانکننده این است که اگر هیچ اقدام خنککنندهای انجام نشود، دانشآموزان مدارس ابتدایی ممکن است شاهد افت ۹.۸ درصدی عملکرد شناختی باشند.
آنچه سیاستگذاران میتوانند انجام دهند
اول، دمای مناسب کلاس درس باید بهعنوان بخشی از زیرساختهای اساسی یادگیری، همسطح با کتابهای درسی و اینترنت پرسرعت، در نظر گرفته شود. دولتها باید بودجههایی را برای مقاومسازیهای کاهش گرما اختصاص دهند و اولویتبندی بر اساس شاخصهای فقر باشد.
دوم، آستانههای گرما باید در برنامهریزی اضطراری گنجانده شوند. پروتکلهای واضحی مانند تغییر زمان امتحانات، تغییر کلاس گرم به کلاسهای خنکتر و تامین آب مورد نیاز بدن، از زمان یادگیری در هنگام وقوع موج گرما محافظت میکنند.
سایت ارث گزارش کرد، این بررسی بر نیاز فوری سیاستگذاران و مدیران آموزشی به اولویتبندی محافظت از دانشآموزان در برابر افزایش دما تاکید میکند و بدون اقدام قاطع، نابرابریهای آموزشی که به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما تشدید میشوند، همچنان افزایش خواهند یافت و بهطور بالقوه مانع از تواناییهای کل نسلها برای یادگیری و موفقیت میشوند.
نتایج این تحقیق در مجله «پلاس کلایمیت» (PLOS Climate) منتشر شده است.
انتهای پیام
نظرات