• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۰:۳۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404060301547
  • خبرنگار : 50553

در شورای آموزش و پرورش قزوین چه گذشت؟

در شورای آموزش و پرورش قزوین چه گذشت؟

ایسنا/قزوین شورای آموزش و پرورش قزوین امروز دوشنبه سوم شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، مشروح جلسه در گزارش زیر مطرح شده است.

وزیر آموزش و پرورش در سفر یک‌روزه خود به استان قزوین پس از افتتاح چندین طرح و پروژه در شورای آموزش و پرورش قزوین حاضر شد.

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست

وزیر آموزش و پرورش در این جلسه اظهار کرد: وفاق و انسجام به معنای واقعی در قزوین دیده می‌شود و فضای استان نشان می‌دهد که با وجود گرایشات سیاسی مختلف، همدلی به خوبی در این استان برقرار است.

علیرضا کاظمی افزود: راهبردهای موفقیت انسان در زندگی در قرآن کریم بیان شده است و کسی که با خداست، بن‌بست در زندگی‌اش معنایی ندارد؛ لذا باید به این شاخص که یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت است، توجه ویژه داشته باشیم.

کاظمی گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست و تاکنون دستاوردهای بزرگی در این حوزه داشته‌ایم. در جنگ دوازده‌روزه، علیرغم همه محدودیت‌ها، دانش‌آموزان کشور عازم المپیاد جهانی شدند و در رشته نجوم پنج مدال طلا کسب کردند و مقام اول جهان را به دست آوردند.

وی اضافه کرد: همچنین در رشته ریاضیات در کشور چین یک مدال طلا، چهار نقره و یک برنز کسب شد و رتبه دوم را به دست آوردیم؛ در زیست‌شناسی با سه مدال طلا و یک نقره سوم شدیم؛ در فیزیک با پنج نقره رتبه پنجم، در هوش مصنوعی با دو نقره و دو برنز رتبه هشتم و در اقتصاد با دو نقره و دو برنز رتبه هجدهم را به دست آوردیم. در مجموع بیش از ۴۲ مدال رنگارنگ کسب کردیم و حتی از برخی کشورهای اروپایی نیز بالاتر قرار گرفتیم.

کاظمی ادامه داد: تمام مشکلات امروز در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی ناشی از سه غفلت است. نخست غفلت از نظام تربیتی خانواده است؛ خانواده خاستگاه اصلی تربیت و رشد شخصیت فرزندان است اما همچنان متولی مشخصی ندارد. خانواده‌ها در حوزه‌های مختلف از مهارت‌های لازم برخوردار نیستند و همین امر باعث بروز آسیب‌های مختلف می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش دومین غفلت راد در تربیت در دوران کودکی خواند و بهترین دوره تربیت را دوره پیش از دبستان دانست و ادامه داد: سومین غفلت نیز بی‌توجهی به نقش واقعی آموزش و پرورش و معلم در توسعه کشور است؛ بنابراین می‌توان گفت امروز بسیاری از بحران‌های هویتی ناشی از همین غفلت‌هاست.

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری پس از ۴۶ سال، آموزش و پرورش را موضوعی اولویت‌دار قرار داده است. امام خمینی (ره) نیز فرموده بودند «دبستان را دریابید که دانشگاه دیر است»؛ اگر می‌خواهیم کشور اصلاح شود باید برای دوازده سال آینده برنامه‌ریزی کنیم چرا که دانش‌آموزان دبستانی امروز، دوازده سال دیگر وارد دانشگاه می‌شوند و اتفاقات بزرگی رقم خواهند زد بنابراین باید به مدرسه استاندارد، معلم و مدیر تراز توجه ویژه داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به مشارکت بی‌سابقه خیرین مدرسه‌ساز در طول تاریخ، گفت: بیش از هفت هزار و ۴۰۰ پروژه آموزشی در کشور در دستور کار قرار دارد و برای مهرماه امسال دو هزار و ۴۰۰ پروژه آماده افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون دو وظیفه  انتقال علم و دانش به نسل جدید برای رقابت در عرصه‌های تمدنی بین‌المللی و تقویت هویت دینی با محوریت نماز و قرآن را تعریف کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه، توسعه فرهنگ اقامه نماز است چراکه قرآن آیین زندگی ماست، در همین راستا، هزار و ۳۰۰ مدرسه قرآنی برای پرورش استعدادهای قرآنی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، توسعه عدالت آموزشی، تقویت مهارت‌های فنی و ارتقای فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد.

کاظمی یادآور شد: گزینش تیغ دو لبه است؛ باید حریم معلم رعایت شود و در عین حال سخت‌گیری بی‌موردی برای مردم ایجاد نشود. نباید از چارچوب قوانین عبور کنیم و گرفتار افراط و تفریط شویم.

وی همچنین تأکید کرد: پروژه اردوگاه یانس‌آباد باید از سطح استانی به سطح ملی ارتقا یابد تا از همه ظرفیت‌های آن استفاده شود. سهمیه هر منطقه مختص همان منطقه است و هیچ‌کس نمی‌تواند سهمیه دیگران را استفاده کند.

پروژه انتقال آب؛ مهم‌ترین چالش قزوین

در ادامه استاندار قزوین اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی هستیم، خوشبختانه همراهی خوبی در استان ایجاد شده و ما تمام تلاش خود را برای توسعه به کار گرفته‌ایم؛ پروژه انتقال آب، پروژه‌ای مهم است که سال‌ها معطل مانده بود و هم‌اکنون در حال نهایی شدن است؛ چراکه آب شرب بزرگ‌ترین چالش استان است.

محمد نوذری افزود: یکی از دستورات رئیس‌جمهور عدالت آموزشی است چراکه توسعه از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و ما در استان توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم. خیرین استان تاکنون ساخت ۳۵ مدرسه را تقبل کرده‌اند و تا پایان سال ۱۴۷ مدرسه با ۱۳۰ کلاس درس آماده خواهد شد.

نوذری با اعلام اینکه تا مهرماه ۱۲۳ کلاس درس جدید افتتاح می‌شود، افزود: اردوگاهی در ضیاءآباد داریم که اعتبار آن از محل سفر رئیس‌ جمهوری تأمین خواهد شد. به‌دلیل صنعتی بودن استان باید ارتباط بیشتری میان هنرستان‌ها و صنعت ایجاد شود.

نوذری گفت: هر اقدامی که امروز در استان انجام می‌شود حاصل کار جمعی و هم‌افزایی همه نیروهاست و همین رویکرد مسیر پیشرفت قزوین را هموار کرده است.

پرهیز از انتصابات سیاسی و تأکید بر شایسته‌سالاری

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه جلسه بر لزوم اجرای کامل سند تحول بنیادین تأکید کرد و گفت: کمبود معلم در مناطق محروم، حجم بالای اتباع خارجی در مدارس، ضعف در مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و همچنین عدم رعایت استانداردها در گزینش معلمان و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فاطمه محمدبیگی ضمن قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز، خواستار تخصیص بودجه ویژه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس شد و بیان کرد: پرهیز از انتصابات سیاسی در آموزش و پرورش و توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران ضرورتی انکارناپذیر است.

نماینده مردم قزوین افزود: رسیدگی ویژه به مسائل معیشتی فرهنگیان به‌ویژه درمان، مسکن، تسهیلات بانکی و اجرای دقیق رتبه‌بندی از مطالبات مهم جامعه فرهنگیان است.

محمدبیگی همچنین با تبریک هفته دولت و یاد شهدای خدمت به‌ویژه شهیدان رجایی و آیت‌الله رئیسی، تأکید کرد: ادامه راه این شهیدان در خدمت به مردم وظیفه همه ماست. سخنان اخیر مقام معظم رهبری بر اتحاد و انسجام ملی میان دولت و مجلس تأکید داشت و ما نیز این مهم را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: با تلاش خیرین و اداره نوسازی مدارس، ۳۵ مدرسه جدید تا مهرماه آماده بهره‌برداری خواهد شد که جای تقدیر دارد. با این حال مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش همچنان عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین است و اصلاح فرآیندهای جذب و گزینش معلمان نیز باید بطور جدی دنبال شود.

محمدبیگی اظهار کرد: کمبود شدید معلم در مناطق محروم، کاهش کیفیت آموزش و عدم اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان ازجمله مشکلاتی است که باید سریع‌تر برطرف شود. افزایش آسیب‌های اجتماعی مانند افسردگی و ناهنجاری‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان زنگ خطری جدی است و باید برای آن بودجه ویژه اختصاص یابد.

وی ادامه داد: افزایش تعداد مشاوران تحصیلی و خانواده در مدارس، اصلاح محتوای درسی و توجه به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ضروری است، همچنین فرسودگی مدارس و بدهی‌های سنگین آن‌ها از دیگر چالش‌هایی است که باید با کمک دولت برطرف شود.

این نماینده مجلس در پایان با انتقاد از برخی انتصابات سیاسی در آموزش و پرورش اظهار کرد: بجای وابستگی‌های سیاسی، ملاک انتخاب مدیران باید تخصص و تعهد باشد.

سلامت اداری در گرو اصلاح گزینش

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین بخش جامعه است و اگر برنامه‌های توسعه‌ای حول محور نظام آموزشی نباشد، به نتیجه نخواهد رسید.

روح‌الله عباسپور افزود: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری برای همه بخش‌های جامعه است و اصلاحات جامع نیز در گرو اصلاح آموزش و پرورش خواهد بود.

عباسپور بیان کرد: علیرغم محدودیت‌ها، موفقیت‌های خوبی به دست آمده و اقدامات ارزشمندی نیز در استان قزوین صورت گرفته است. سلامت اداری در گرو عملکرد صحیح گزینش است و نظارت در این حوزه باید تقویت شود.

وی یادآور شد: معضل ۱۸ ساله هتل مشهد که هفت هزار نفر در آن عضویت داشتند، به دلیل سوءمدیریت به مشکل خورده بود اما با دستور وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای ویژه تشکیل شده تا سهام این افراد بازگردانده شود.

عمل به بیانیه گام دوم؛ وظیفه مشترک همه مسئولان

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: نخستین رسالت یک نظام، ایجاد بازدارندگی، سلامت و آموزش جامعه است و شورای آموزش و پرورش در این میان جایگاهی کلیدی دارد.

سالار آبنوش افزود: در استان قزوین وفاق و انسجام به‌خوبی برقرار است و استاندار توانسته این فضا را تقویت کند، کسانی که انسجام را زیر سؤال می‌برند، به کشور آسیب می‌زنند. رهبر انقلاب بارها بر تقویت دانشگاه فرهنگیان تأکید داشته‌اند و لازم است این دانشگاه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چراکه تربیت جوانان در دست دانشجویان این دانشگاه است.

آبنوش تأکید کرد: عمل به بیانیه گام دوم انقلاب رسالت همه ماست و آموزش و پرورش باید محور تحقق این بیانیه قرار گیرد.

مدارس قدیمی تاکستان نیازمند نوسازی فوری

نماینده مردم تاکستان نیز در بخش پایانی جلسه اظهار کرد: آزمون کیفیت‌بخشی در آموزگاری یکی از مواردی است که موجب بدبینی شده و تاکنون ۲۴ هزار نفر نسبت به آن اعتراض داشته‌اند، لذا رسیدگی به این موضوع باید در اولویت باشد.

عباس بیگدلی افزود: گزینش نیرو، بیمه تکمیلی فرهنگیان و عدالت آموزشی از دیگر موارد مهمی است که باید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در پایان، بیگدلی بیان کرد: اردوگاه شهید رجایی در تاکستان از سال ۱۳۷۴ کلنگ‌زنی شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. همچنین مدارس این شهرستان قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند که نیازمند تخریب و نوسازی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha