گفتوگو با این رتبههای برتر نهتنها الهامبخش داوطلبان آینده است، بلکه میتواند تصویر روشنی از مسیر موفقیت در این آزمون سخت را نشان دهد. آنها از تجربههای شخصی، شیوههای مطالعه، سختیها و انگیزههایی میگویند که توانستهاند مسیر پرپیچوخم کنکور را هموارتر کنند. در همین راستا، ایسنا با دو نفر از نفرات برتر کنکور به گفتوگو نشستیم تا از نزدیک روایت تلاشها و موفقیتهایشان را بشنویم.
ایسنا: تصور میکردید رتبه برتر در کنکور سراسری ۱۴۰۴ بهدست آورید؟
متین مهدویمقدم، رتبه ۶ کنکور تجربی: در طول سال با توجه به نتایجی که در آزمونها کسب میکردم، پیشبینی رتبه برتر شدن را داشتم. تراز من در کنکور اردیبهشت ۱۳ هزار و ۱۲۰ و در تیرماه ۱۳ هزار ۳۳۰ شد. تصمیم گرفتم که رشته پزشکی در دانشگاه مشهد را انتخاب کنم.
علی بهمنآبادی، رتبه ۹ کنکور انسانی: تصورم رتبه زیر ۵۰ بود اما اینکه رتبه زیر ۱۰ را به دست بیاورم برایم کمی هیجانی بود. تراز اردیبهشت من۱۲ هزار ۴۲۸ و در کنکور تیرماه ۱۲ هزار و ۴۱۰ شد و یکی از رشتههای علوم سیاسی یا جامعهشناسی دانشگاه تهران را انتخاب خواهم کرد.
ایسنا: در زمان اعلام نتایج چه عکس العملی داشتید؟
مهدویمقدم: در زمان اعلام نتایج من در کنار خانواده بودم و با دیدن رتبهام اشک شوق ریختم.
بهمنآبادی: در زمان اعلام نتایج من کنار خانواده بودم و باور نمیکردم که رتبه تک رقمی را به دست آورده باشم و به همین دلیل چندبار سایت را رفرش کردم تا مطمئن شوم.
ایسنا: در انتخاب رشته خود به مهاجرت فکر کردید؟
مهدوی مقدم: مهاجرت در ذهن من بوده و ممکن است در آینده این اقدام را انجام دهم اما فعلا تصمیمی در این رابطه ندارم. مطالبه دارم تا فضای بهتر و مناسبتری در فضای آموزشی ما به وجود بیاید که فشار کمتری به دانشآموز و دانشجو وارد شود؛ اگر فضای مناسبی باشد که نیازهای ما را فراهم کنند هیچ نخبهای به مهاجرت فکر نخواهد کرد.
بهمن آبادی: هیچوقت به مهاجرت به معنای منفی آن فکر نکردم. شاید بخواهم در کشور دیگری درس بخوانم اما به کشور برمیگردم اما به صورت مبنایی، به مهاجرت معتقد نیستم و به افرادی که در فکر مهاجرت هستند میگویم بمانید و ایران را قوی کنیم؛ حس ایراندوستی باید در جوانان ما قوی شود.
ایسنا: نقش خانواده در موفقیت شما در کنکور را چطور ارزیابی میکنید؟
بهمنآبادی: مهمترین حمایت خانواده حفظ آرامش است تا از تنش، مهمانی و سفرهای طولانی در سال کنکور پرهیز کنند. حمایت مالی بخش کوچکی از حمایت خانواده است و به نظر من بحث مالی در کنکور مهم نیست. در رشته علوم انسانی، کنکور بیشتر کتابمحور است و استعداد همراه با مطالعه کتاب درسی تاثیر زیادی در موفقیت فرد دارد.
مهدویمقدم: خانواده نقش اساسی در موفقیت فرد به ویژه در سال کنکور دارد. وظیفه دانشآموز درس خواندن است و خانواده باید تلاش کند تا حد ممکن حواشی را برای فرد کم کند و شرایط و محیط آرامی برای دانشآموز فراهم کند.
ایسنا: آیا از کلاسهای خارج از مدرسه و منابعی غیر از کتب درسی استفاده کردهاید؟
مهدویمقدم: من کلاس بیرون از مدرسه نرفتم اما از منابع کمک درسی زیادی استفاده کردم و از نظر من در رشته تجربی، استفاده از کتابهای کمک درسی نقش بسزایی در موفقیت افراد دارد.
بهمنآبادی: کنکور انسانی بیشتر کتابمحور است و من نه تنها کلاس خارج از مدرسه شرکت نکرده بلکه از کتابهای کمک درسی اندکی استفاده کردم. به نظر من در کنکور هرچه هزینه مالی کمتر باشد، احتمال موفقیت بیشتر است زیرا وقتی یک کتاب کمک درسی داشته باشی، تمرکز خود را بر روی همان میگذاری اما تنوع اگر زیاد شود، تمرکز فرد کمتر خواهد شد. رتبه برتر شدن نیازمند استعداد درسی است.
ایسنا: از نظر شما مشاور تحصیلی چه میزان در موفقیت کنکور تاثیر دارد؟
مهدوی مقدم: از نظر من اگر دانشآموز بتواند برای خودش برنامهریزی درست و با تمرکز داشته باشد، نیاز به مشاور ندارد اما اگر احساس نیاز دارد، مشاور میتواند برنامهریزی منظم برای فرد ایجاد کند؛ من سال آخر از مشاور استفاده کردم.
بهمن آبادی: مشاور دو بخش دارد یکی محتوای عمومی و دیگری خصوصی که مخصوص یک فرد است. محتوای عمومی نحوه مطالعه و برنامهریزی درسی است که برای همه مفید ولی مشاور خصوصی که تنها برای یک فرد است، بنظر من خوب نیست. دانشآموز رشته انسانی خودش باید برنامه بچیند؛ چراکه ساعت مطالعه و خواب مرتبط به خود دانشآموز است و مشاور نباید به آن ورود کند. در فضای مجازی مشاورهای زیادی نیز هستند که میتوان استفاده کرد.
ایسنا: ساعت مطالعه و استراحت شما در سال کنکور چگونه بوده است؟
مهدویمقدم: من نزدیک به کنکور حدودا روزی ۱۲ ساعت مطالعه و شش ساعت تایم خواب داشتم. سعی داشتم در ساعت مشخصی بخوابم و آن را تغییر ندهم تا کیفیت خواب خوبی داشته باشم و همین نظم در کیفیت مطالعه من تاثیرگذار بود.
بهمنآبادی: میانگین شاید چهار تا پنج ساعت درس میخواندم و حتی در دوره طلایی عید، یعنی ۲۴ اسفند تا ۲۲ فروردین هیچ درسی نخواندم. من خیلی خواب راحتی داشتم زیرا آرامش و تمرکز خوبی را در دوران کنکور داشتم که این نقطه نقص دانشآموزان است که تمرکز کمی دارند. یک نوجوان امروزی با انواع مشکلات روبهرو است و دوره «بینهایت شو» آستان قدس رضوی بسیار در آرامش و افزایش تمرکز من کمککننده بوده است.
ایسنا: تفریحات سال کنکور شما چگونه بوده است؟
مهدویمقدم: من برای تفریحات خودم برنامه مشخصی داشتم؛ چراکه قطعا بعد ساعات طولانی مطالعه نیازمند تفریح مناسب هستیم تا دوباره انرژی برای مطالعه پیدا کنیم. من سعی داشتم برای استفاده از تلفن همراه تایم بگذارم و تنها دو نوبت در روز از آن استفاده میکردم.
بهمنآبادی: من به بسیاری از عادات ناپسند، مانند برخی از پلتفرمهای گوشی اعتیاد پیدا نکردم و تفریح سالم من دیدن مستندهای علمی و تاریخی بود. نکته مهم این است که در تفریح به علاقه و استعدادهای خود بپردازیم. من هیچ محدودیتی در استفاده از موبایل برای خود قرار ندادم اما نکته مهم این است که با قوت و اراده استفاده نامطلوب یا بیرویه از تلفن همراه نداشته باشی.
ایسنا: آیا به تفکیک دانشآموزان در مدارس دولتی و خاص معتقد هستید؟
رتبه ۹ کنکور انسانی: اصل تفکیک به نظر من درست است و باید مدرسهای داشته باشیم تا استعدادهای نخبه در آنجا زودتر راه پیشرفت و توسعه را پیدا کنند اما نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه به مدارس دولتی کمتر بها داده میشود در صورتی که باید مدارس دولتی پیشرفت کنند. تاثیر اساسی را معلم خوب دارد زیرا کنکور انسانی، کتاب درسی محور است و معلم خوب تاثیر زیادی در موفقیت کنکور دارد.
رتبه ۶ کنکور تجربی: ما باید سعی کنیم استعداد را جدا کنیم و اصل تفکیک درست است اما اینکه تبعیض قائل شویم، ناعدالتی ایجاد کرده و سبب میشود افرادی که در مدارس عادی درس میخوانند دلزده و مایوس شوند. دانشآموز مدرسه دولتی با اراده و پشتکار هم میتواند موفق شود.
ایسنا: چه ایرادی در سیستم آموزشی ما به نظر شما وجود دارد؟
مهدویمقدم: اعلام تاثیر نهایی معدلها در سال کنکور عاملی بود که دانشآموزان را بسیار اذیت کرد و این سیستم اطلاعرسانی اگر مقداری قویتر باشد که دانشآموز بداند کنکور و گزینش بر چه اساسی است، بسیار کمککننده است.
بهمنآبادی: سیستم آموزشی ما تحول نیاز دارد، کنکور مسئله استرسزا برای دانشآموزان است و باید تحولی در این زمینه انجام شود. از اساتید و مشاورین مجرب حوزه روانشناسی در مدارس سطح کشور برای کاهش استرس داوطلبان استفاده کنند، اگر آموزش پرورش استفاده درست از روانشناسان در مدارس داشته باشد و دوره برگزار کند، سطح نگرانی دانشآموزان کاهش پیدا میکند.
ایسنا: پیام شما به نسل z چیست؟
رتبه ۶ کنکور تجربی: همنسلیان من باید استعداد اصلی خود را بشناسند و بدانند در چه زمینهای میتوانند موفق شوند و به دنبال علایق خود بروند. سیستم آموزشی ما به گونهای است که مدارس و کلاس درسمحور و تئوری شده، باید بستری فراهم شود تا دانشآموزان استعدادهای خود را بهتر بشناسند.
رتبه ۹ کنکور انسانی: نسل z تحولآفرین است و ساختارهای نامطلوب را میشکند اما این روحیه پرنشاط در مسیر درست خود هدایت نمیشود. بهجای مدرکمحوری بایستی مهارتمحور شوند و در جامعه به یک خطاط و نقاش خوب به میزان یک رتبه برتر کنکور بها داده شود.
انتهای پیام
نظرات