• سه‌شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1404061810680
  • خبرنگار : 50212

مدیرکل شیلات استان خبر داد

بهره‌برداری از ۱۸ طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی/سبقت استان از هدف ملی تولید قزل‌آلا

بهره‌برداری از ۱۸ طرح آبزی‌پروری در استان مرکزی/سبقت استان از هدف ملی تولید قزل‌آلا

ایسنا/مرکزی مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال، ۱۸ طرح آبزی‌پروری با سرمایه‌گذاری ۷۸۰ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید، گفت: این طرح‌ها منجر به تولید ۱۳.۶ میلیون قطعه بچه ماهی سردابی، ۱۷۰ تن ماهی سردابی و گرمابی و ۱۵ تن گوشت خاویاری شد.

حسن اکبری، در نشست مدیران جهاد کشاورزی استان در خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری با همکاری شرکت توزیع برق، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، استانداری، جهاد کشاورزی استان و تامین کنندگان بچه ماهی در استان، ۱۷.۲ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در ۴۲۲ واحد آبزی‌پروری رهاسازی شد افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۷ درصد رشد در تعداد قطعات رهاسازی‌شده و ۱۹ درصد افزایش در تعداد واحدها را نشان می‌دهد. 

اکبری با اشاره به شعار سال جاری(سرمایه‌گذاری برای تولید)، اظهار کرد: پیش‌بینی تولید ۱۱ هزار تن آبزیان پرورشی، یعنی ۱۵۰۰ تن بیش از هدف‌گذاری اولیه، انجام شده و با شروع فصل صید، انتظار می‌رود این هدف محقق شود. 

افزایش بهره‌وری آب و تکمیل زنجیره ارزش

وی تصریح کرد: استان مرکزی در راستای سند بهره‌وری آب وزارت جهاد کشاورزی، عملکردی چشمگیر داشته است. در حالی که هدف ملی تولید ۱۲.۵ کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در هر مترمکعب آب تا پایان سال ۱۴۰۶ تعیین شده، این میزان در استان مرکزی به ۱۹ کیلوگرم رسیده و حتی یکی از واحدها موفق به تولید ۵۲ کیلوگرم در مترمکعب شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر مدیریت آب مورد استفاده و افزایش بهره‌وری آب در شیلات، گفت: تا آبان‌ که فصل کشاورزی ادامه دارد، فعالیت آبزی‌پروری نیز با توجه به میزان ساعات کارکرد چاه کشاورزی ادامه دارد.

وی اظهار کرد: زنجیره تولید ارزش در ماهیان زینتی و قزل‌آلا تکمیل شده و صادرات به چندین کشور برای ماهیان زینتی و خوراک آبزیان انجام می‌شود. همچنین در یک سال گذشته، چهار پروانه بهره‌برداری و ۴۵ پروانه تأسیس در این حوزه صادر شده که ظرفیت تولید ۵۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی و ۹ میلیون قطعه ماهی زینتی را فراهم کرده است.

چالش‌های مالی و افزایش هزینه‌های تولید

اکبری با اشاره به هزینه بالای تولید آبزیان و نهایتا افزایش قیمت محصول در بازار گفت: قیمت غذای ماهی به ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. این افزایش، همراه با هزینه‌های نیروی کار و سایر هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده محصولات آبزی‌پروری را بالا برده و بر خرید مصرف‌کنندگان تاثیر گذاشته است.

وی افزود: برخلاف سایر بخش‌های کشاورزی، شیلات از اعتبارات ملی برخوردار نیست و تنها از منابع استانی تأمین مالی می‌شود. با این حال، ظرفیت‌های ایجاد شده و شاخص‌های شیلات استان در سطح قابل قبولی قرار دارد. 

طرح الگوی کشت و موانع پرورش ماهی تیلاپیا

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه طرح الگوی کشت برای شیلات ابلاغ شده و برش‌های شهرستانی در حال آماده‌سازی است، به مخالفت سازمان محیط زیست با پرورش ماهی تیلاپیا اشاره کرد و گفت: این ماهی که در ۱۴۰ کشور جهان پرورش داده می‌شود و با تولید ۴ میلیون تن، رتبه سوم پرورش ماهیان خوراکی را دارد، به دلیل مقاومت و تراکم بالا و عدم نیاز به سیستم‌های پیشرفته تزریق اکسیژن، گزینه‌ای مناسب برای تولید بویژه در دوران ناترازی آب و برق است، با این حال فقط چهار استان مجوز تولید این ماهی را گرفته‌اند و سازمان محیط زیست همچنان با پرورش این گونه در استان مرکزی و سایر استان‌های غیر ساحلی مخالفت می‌کند. مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی پرورش تیلاپیا بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ انجام شده، اما این ممنوعیت همچنان پابرجاست. 

مدیریت منابع آب و بازچرخانی

وی همچنین اظهار کرد: در حوزه ناترازی آب، آبزی‌پروران از آب برگشتی چاه‌ها پس از چند مرحله تصفیه استفاده می‌کنند. این آب پس از استفاده در استخرهای پرورش ماهی، به اراضی کشاورزی هدایت می‌شود. این روش بازچرخانی آب به کاهش مصرف آب  و افزایش بهره‌وری کمک کرده است. 

اکبری خاطرنشان کرد: استان مرکزی با وجود محدودیت‌های انرژی، مالی و زیست‌محیطی، با مدیریت هوشمند، همکاری نهادهای مختلف و حمایت مقامات استانی، نه‌تنها به تعهدات خود در تولید آبزیان عمل کرده، بلکه از اهداف پیش‌بینی‌شده نیز فراتر رفته است. توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، تکمیل زنجیره ارزش تولید و افزایش بهره‌وری آب، از دستاوردهای برجسته این استان در حوزه شیلات است که می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد. 

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در ایام جنگ ۱۲ روزه اظهار کرد: خردادماه سال جاری، همزمان با جنگ ۱۲ روزه، اوج رهاسازی بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای پرورش ماهی استان صورت گرفت، این مقطع با چالش‌های امنیتی و ناترازی انرژی همراه بود که ایجاب می‌کرد تدابیر ویژه‌ای برای تأمین انرژی و سوخت واحدهای آبزی‌پروری اتخاذ شود. به همین منظور، جلساتی با شرکت توزیع برق و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد و مصوباتی برای تخصیص سوخت به آبزی‌پروران دارای ژنراتور، تخصیص کنتور برق جدا از چاه کشاورزی یا کاهش ساعات قطعی برق با شرایط خاص تصویب شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات به حفظ پایداری تولید در این دوره حساس کمک کرد، افزود: همچنین، با تفکیک کنتورهای برق ۱۶۵ واحد آبزی‌پروری از چاه‌های کشاورزی در طی یک سال اخیر، مدت زمان قطعی برق این واحدها از ۵ تا ۶ ساعت به دو ساعت کاهش یافت. این اقدام، همراه با اطلاع‌رسانی زمان‌بندی قطعی برق به پرورش‌دهندگان، نقش کلیدی در تحقق هدف‌گذاری تولید ۱۱ هزار تن آبزیان پرورشی در سال جاری ایفا کرد. 

توزیع ۱۹۸۹ تن کالای اساسی در استان در جنگ ۱۲  روزه

به گزارش ایسنا، محمد فلاحتی قالهری مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان نیز، در این نشست با اشاره به اقدامات این مدیریت در جریان جنگ ۱۲  روزه گفت: موج خرید هیجانی مردم در روزهای ابتدایی جنگ ۱۲ روزه فشار قابل‌توجهی بر بازار وارد کرد، اما جهاد کشاورزی با تدابیر هوشمندانه، این بحران را مدیریت کرد.

وی افزود: جلسات مستمر با تولیدکنندگان، تجار و اصناف، همراه با نظارت دقیق بر زنجیره توزیع، بازار را به‌سرعت به ثبات رساند. در این مدت، ۱۹۸۹ تن کالای اساسی به‌صورت هدفمند توزیع شد که شامل ۷۰۰ تن برنج هندی برای پاسخگویی به تقاضای فوری، ۱۶۰ تن شکر برای جلوگیری از کمبود در بازار، ۸۶ تن مرغ منجمد برای تنظیم بازار پروتئین، ۴۳ تن گوشت منجمد برای تأمین نیازهای گوشت قرمز و حدود هزار تن روغن نباتی برای رفع نیازهای خانوارها بود.

وی افزود: نظارت دقیق بر فروشگاه‌ها باعث شد تنها دو تا سه روز پس از شروع بحران، هیجانات خرید فروکش کند و کالاها به وفور در دسترس مردم قرار گیرد. نکته قابل‌توجه، عرضه شکر با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب، توسط برخی تجار بود که نمونه‌ای از همکاری بی‌نظیر بخش خصوصی با جهاد کشاورزی است.

فلاحتی قالهری با بیان اینکه استان مرکزی با بهره‌مندی از ۶ کارخانه تولید روغن نباتی، نقشی حیاتی در تأمین این کالای استراتژیک ایفا کرد، اظهار کرد: جلسات مستمر با این واحدها منجر به تولید و توزیع حدود هزار تن روغن در طول ۱۲ روز جنگ شد که نیاز استان را به‌طور کامل برآورده کرد. این هماهنگی، نه‌تنها از بروز کمبود جلوگیری کرد، بلکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای تولید داخلی در استان بود.

وی افزود: این واحدها با تمام توان تولید کردند و ما با توزیع سریع، اطمینان حاصل کردیم که روغن به‌موقع به دست مردم برسد. نظارت دقیق و مستمر جهاد کشاورزی بر فروشگاه‌ها و زنجیره توزیع، نقش کلیدی در مهار بحران داشت.

این مقام مسئول در ادامه گفت: نظارت‌ها به‌گونه‌ای بود که ظرف دو تا سه روز، بازار به حالت عادی بازگشت و هیچ کمبودی گزارش نشد. این موفقیت نتیجه همکاری نزدیک با اصناف، تجار و تولیدکنندگان بود که عرضه بی‌وقفه کالاها را تضمین کرد.

وی همچنین به عرضه شکر با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ مصوب اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از تعهد بخش خصوصی به ثبات بازار دانست.

توزیع ۳۲۷۶ تن کالای اساسی در سال گذشته

فلاحتی اظهار کرد: توزیع کالاهای اساسی بر اساس سهمیه‌های تخصیصی وزارت جهاد کشاورزی و متناسب با سرانه جمعیتی هر شهرستان انجام می‌شود. این فرآیند به‌صورت فصلی، ماهانه یا در مناسبت‌های خاص مانند محرم، صفر و اربعین با معرفی مباشران در هر شهرستان عملیاتی می‌شود.

 وی همچنین، با بیان اینکه در سال گذشته با برنامه‌ریزی دقیق، بیش از ۳۲۷۶ تن کالای اساسی را در سطح استان توزیع کردیم تا نیازهای مردم در شرایط عادی و مناسبت‌های خاص به‌طور کامل تأمین شود، تصریح کرد: بیش از ۷۱۰ تن شکر در بازار عرضه شد که ۲۱۰ تن آن برای ایام محرم، صفر و اربعین و ۵۰۰ تن برای مصرف عمومی خانوارها در طول سال بود.

فلاحتی قالهری افزود: ۱۴۳۷ تن برنج هندی نیز توزیع شد که ۳۰۰ تن آن برای تأمین نیازهای مناسبت‌های مذهبی محرم، صفر و اربعین اختصاص یافت. ۲۵۹ تن گوشت منجمد در سطح استان توزیع شد که ۶۵ تن آن ویژه ایام محرم و اربعین بود. ۵۸۰ تن مرغ منجمد به بازار عرضه شد که ۲۲۰ تن آن برای مناسبت‌های مذهبی و مابقی برای مصرف عمومی در سایر ایام سال بود.  همچنین، ۱۲۹۰ تن گوشت گرم وارداتی از برزیل، با توجه به سرانه جمعیتی شهرستانهای استان بصورت روزانه توزیع شد تا تقاضای بازار برای گوشت گرم گوساله باکیفیت پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر اهمیت این حجم توزیع، گفت: این اقدامات نتیجه همکاری نزدیک با مباشران، ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای توزیع عادلانه بود. هدف ما اطمینان از دسترسی همه مردم به کالاهای اساسی در هر شرایطی است.

فلاحتی قالهری در ادامه با بیان اینکه کالاهایی که مزیت صادراتی دارند، از طریق گمرک استان یا سایر استان‌ها صادر می‌شوند، اما اطلاعات دقیق این صادرات از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، افزود: اولویت اصلی جهاد کشاورزی، تأمین نیازهای داخلی است، اما از صادرات نیز در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه حمایت می‌شود. این رویکرد نشان‌دهنده تعادل بین تأمین بازار داخلی و تقویت ظرفیت‌های صادراتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha