سید قاسم ناظمی در دیدار با رئیس دانشگاه تبریز، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی و سیاسی ترکیه، بر اهمیت نقش رایزنان فرهنگی در ایجاد پلهای ارتباطی میان دانشگاهها، مراکز علمی و نهادهای فرهنگی دو کشور تأکید کرد.
وی افزود: ضروری است وظایف و مأموریتهای رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف برای مسئولان داخلی بیش از پیش تبیین شود تا مسیر تعاملات علمی و فرهنگی هموارتر گردد.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی بروکراسیهای وزارت علوم که البته لازمه و نتیجه کارهای دولتی و اداری است، در بحث جذب اساتید و دانشجویان خارجی، باعث دلسردی آنها میشود. در حالی که اگر یک استاد یا دانشجو چند ماه در کشور ما بماند، ضمن آشنایی جامع با فرهنگ ایران، دلبستگی خاصی به کشور پیدا کرده و تحت تاثیر توهمات رسانهای قرار نمیگیرد.
ناظمی تاکید کرد: یکی از راههای معرفی دانشگاه به ترکیه، استفاده از ظرفیت صفحات پربازدید بلاگرهای ترکیهای است که ما میتوانیم در صورت تامین هزینه انجام این کار، بلاگرهای ترکیهای را با دانشگاه تبریز آشنا کنیم و از این طریق ظرفیتهای بالای دانشگاه تبریز را به خانوادههای ترکیهای معرفی نمائیم.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۹ کرسی زبان فارسی در دانشگاههای ترکیه فعال است. اما ما آنچه که مهم است، شناساندن ایران به آنها است و از طرفی نیز ایجاد یک مرکز ترکیه پژوهشی در ایران امری ضروری به نظر میرسد. در حالی که در ترکیه مرکز مطالعاتی ایران وجود دارد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه افزود: ما آمادگی داریم سخنرانان برجسته و تاثیرگذار ترکیهای را به ایران بیاوریم تا از این طریق موسسه تحقیقات قفقاز دانشگاه تبریز نیز وزانت لازم را بدست بیاورد.
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این دیدار گفت: دانشگاه تبریز در تعمیق همکاریهای منطقهای، نقش مؤثری دارد.
محمدتقی اعلمی بر گسترش همکاریهای علمی و فرهنگی و بهرهگیری از ظرفیتهای مشترک دانشگاه و نهادهای علمی و فرهنگی منطقه تأکید و اظهار کرد: دانشگاه تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیتهای علمی خود، میتواند نقشی مؤثر در تعمیق همکاریهای منطقهای ایفا کند و در این مسیر، مؤسسه تحقیقات قفقاز بستری ارزشمند برای توسعه تعاملات علمی و فرهنگی محسوب میشود.
ظرفیت بالای دانشگاه تبریز برای جذب دانشجویان ترکیهای
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی گفت: در حال حاضر دانشگاه تبریز بیشترین تعداد دانشجوی بینالمللی را جذب کرده است که تعداد زیادی از این دانشجویان از کشور عراق هستند. در حالی که ما میتوانیم به دلیل نزدیکی و اشتراکات فرهنگی با کشور ترکیه، دانشجویان ترکیهای را نیز جذب کنیم.
اصغر عسگری ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که نیاز به تقویت دارد، بحث کرسی زبان فارسی در آنکارا و استانبول است و ما میتوانیم همانند ازبکستان که درخواستهای زیادی برای بازآموزی زبان فارسی ارسال کرده است، با کشور ترکیه نیز در این حوزه همکاری داشته باشیم.
وی، برگزاری کنفرانسهای مشترک در موضوعاتی از جمله بزرگداشت مولانا، تغییرات آب و هوایی، آب و خاک و زمینشناسی و... را از جمله محورهای همکاری بین ایران و ترکیه برشمرد و افزود: دانشگاه تبریز ظرفیت بسیار زیادی برای جذب دانشجویان ترکیهای دارد که ایجاد انجمن دوستی مابین ایران و ترکیه برای تبادلات فرهنگی، یکی از راههای معرفی دانشگاه تبریز برای دانشجویان ترکیه به شمار میرود.
وی افزود: ما هیچ محدودیتی در پذیرش اساتید و دانشجویان نداریم و آنها میتوانند مستقیما با دانشگاه تبریز مکاتبه کنند و حتی دانشجویان فعال و مستعد میتوانند از طریق بورسیه شهریار جذب دانشگاه تبریز شوند.
رویکرد جدید مؤسسه تحقیقات قفقاز
حیدر باقریاصل؛ رئیس مؤسسه تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز با تشریح ظرفیتهای علمی این مؤسسه، بر ضرورت برنامهریزی برای انجام همکاریهای علمی هدفمند تأکید کرد و گفت: ضروری است در مسیر همکاریهای علمی و فرهنگی، از توانمندیهای بالفعل دانشگاه تبریز بهرهگیری شود و از ورود به فعالیتهایی که ممکن است منجر به چالش و حاشیه گردد، پرهیز کنیم.
به گزارش ایسنا، در پایان این نشست، طرفین با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاریها، بر تداوم رایزنیها و پیگیری عملی توافقات اولیه برای تحقق پروژههای مشترک علمی، فرهنگی و پژوهشی تأکید کردند.
انتهای پیام
نظرات