به گزارش ایسنا، تعرفه پیشنهادی مکزیک که چهارشنبه گذشته برای خودروهای وارداتی از چین، اعلام شد، خودروهای برقی و بنزینی وارداتی از تمام کشورهایی که مکزیک با آنها توافق تجارت آزاد ندارد، از جمله کره جنوبی، هند، اندونزی و روسیه را هدف قرار میدهد.
با این حال، تحلیلگران صنعت اظهار کردند: این تعرفه در عمل، بیشتر بر خودروهای برقی تولید شده در چین و فروخته شده در مکزیک تاثیر خواهد داشت.
تحلیلگران افزودند: این تعرفهها میتواند بازار خودروی آمریکای شمالی با سریعترین رشد را ، تغییر شکل دهد و مانع از رشد سریع بیوایدی در مکزیک شود.
«اوجینیو گراندیو»، رئیس انجمن حمل ونقل الکتریکی در مکزیک، گفت: مکزیک در سال ۲۰۲۴، تعرفههای خودروهای برقی تولید چین را از صفر درصد به ۱۵ درصد و در حال حاضر، ۵۰ درصد افزایش داده است.
با وجود اینکه به نظر میرسد تعرفه پیشنهادی فراگیر خواهد بود اما در واقع، تعرفههای خودروسازان قدیمی آمریکایی از جمله جنرال موتورز، فورد و استلانتیس را که سال ۲۰۰۳ وضع شده بودند، از این تعرفهها معاف میکند.
این قانون به شرکتهای خودروسازی که کارخانههای تولیدی در مکزیک دارند، اجازه میدهد تا درصدی از خودروها را بدون تعرفه از کشورهایی مانند چین که توافقنامه تجارت آزاد با مکزیک ندارند، وارد کنند. برخلاف «تسلا» و بیوایدی، هر سه خودروساز قدیمی آمریکایی در مکزیک، کارخانههای تولیدی دارند.
در همین حال، برنامههای تسلا و بیوایدی برای راهاندازی عملیات در مکزیک متوقف شده است.تسلا سال میلادی گذشته، ساخت کارخانه اش در شمال مکزیک را به دلیل فشار نرخ بهره و کندی اقتصاد جهانی به حالت تعلیق درآورد. پیشبینی میشد که کارخانه پیشنهادی بزرگترین کارخانه تسلا در جهان باشد و تا ۶۰۰۰ اشتغال زایی داخلی ایجاد کند.
رئیس انجمن حمل ونقل الکتریکی در مکزیک، گفت: تسلا احتمالا در حال حاضر؛ انباری از خودروها در مکزیک دارد که به این شرکت کمک میکند تا خودروهایی را با تغییر رویکرد، از کارخانههای مختلف در سایر نقاط جهان وارد کند.
بیوایدی در سال ۲۰۲۳ تحت تاثیر نگرانی از اعطای مجوز به یک کارخانه چینی و در خطر افتادن روابط تجاری آمریکا و چین، برنامههایی برای ایجاد کارخانهای در مکزیک اعلام کرد اما این برنامهها سال میلادی جاری در بحبوحه مقاومت مقامات مکزیکی لغو شد. بیوایدی، اعلام کرد: به دلیل عدم اطمینان از سیاستهای تجاری ترامپ، برنامههایش برای این کارخانه را متوقف میکند، در حالی که پکن نیز اعلام کرد: نگران انتقال فناوری به مکزیک است.
طبق گزارش رویترز، بیوایدی، این تولیدکننده خودرو چینی اعلام کرد: در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۰ هزار خودرو در مکزیک فروخته است که حدود نیمی از کل خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی فروخته شده در مکزیک در سال میلادی گذشته را تشکیل میدهد.
بیوایدی، در ماه اوت، اعلام کرد: سرعت فروش خود در مکزیک را از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، دو برابر کرده است. بیوایدی، برای فروش خودروهای برقی خود با ارزانترین قیمت در سراسر جهان و زیر قیمت رقبا، به هزینههای پایین نیروی کار در چین و یارانههای دولتی متکی بوده است.
انتهای پیام
نظرات