• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404062515063
  • خبرنگار : 50622

عروسک‌ها؛ آیینه رشد یا یک چالش برای کودکان؟

عروسک‌ها؛ آیینه رشد یا یک چالش برای کودکان؟

ایسنا/البرز عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور کرج و متخصص روان‌شناسی کودکان اظهار کرد: همانطور که عروسک‌ها می‌توانند برای کودکان جنبه‌های مثبت داشته باشند، استفاده افراطی از آنها می‌تواند نقش‌ها را جابه‌جا کند.

مریم طهرانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش عروسک‌ها در رشد روانی و شخصیت کودکان گفت: نقش عروسک‌ها در تکامل شخصیت و رشد روانی کودکان در روان‌شناسی رشد موضوع مهمی است، به این معنا که عروسک‌ها فقط اسباب‌بازی‌های ساده‌ای نیستند و می‌توان آن‌ها را آیینه‌ای برای رشد کودکان در نظر گرفت.

وی افزود: این رشد می‌تواند شامل رشد شناختی و اخلاقی کودکان باشد، ولی مانند هر چیز دیگری، عروسک‌ها فواید و معایب خود را دارند و می‌توانند در تحول کودکان نقش زیادی ایفا کنند.

طهرانی‌زاده ادامه داد: عروسک‌ها وسیله‌ای برای پرورش تخیل و خلاقیت کودکان محسوب می‌شوند. کودکان می‌توانند با عروسک‌ها قصه بسازند، نقش‌آفرینی کنند و به‌وسیله آنها موقعیت‌های اجتماعی را بازسازی کنند.

این متخصص روان‌شناسی کودکان بیان کرد: این فرایندها به رشد زبان و مهارت‌های شناختی کودکان کمک کرده و می‌تواند ابزاری برای کاهش اضطراب آنان باشد. عروسک‌ها به‌عنوان موجودی امن در اختیار کودکان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: گاهی کودکان ترس‌ها، غصه‌ها و شادی‌هایشان را با عروسک‌هایشان در میان می‌گذارند و این مسئله می‌تواند نوعی برون‌ریزی و تخلیه احساسات درونی باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: بر همین اساس در حوزه روان‌شناختی استفاده گسترده‌ای از عروسک‌ها صورت می‌گیرد. کودکان به عروسک‌ها نقش می‌دهند و این نقش‌آزمایی‌ها کمک می‌کند تا برای تعاملات واقعی در جامعه آماده شوند.

طهرانی‌زاده گفت: فعالیت‌هایی مانند غذا دادن، لباس پوشاندن یا آرام کردن که کودکان با عروسک‌ها انجام می‌دهند، می‌تواند نمونه‌ای از کارکرد مثبت آنها در ایجاد حس همدلی و تمرین مراقبت در شکل‌گیری رفتار اجتماعی آینده کودکان باشد.

وی مطرح کرد: همچنین می‌توان در بحث هویت‌یابی جنسیتی و فردی از عروسک‌ها بهره گرفت. کودکان به واسطه این ابزار، به شناختی از هویت جنسی خود دست یافته، آن را تجربه کرده و برای پذیرش نقش‌های اجتماعی آماده می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرج خاطرنشان کرد: عروسک‌ها می‌توانند چالش‌هایی را نیز برای کودکان به همراه داشته باشند؛ از جمله تقویت کلیشه‌های جنسیتی،  به‌عنوان مثال، وقتی به دختران تنها عروسک‌های باربی و پرنسس و به پسران صرفاً اکشن‌فیگورها داده می‌شود، در واقع کودکان در نقش‌های اجتماعی خاصی محدود می‌شوند.

وی افزود: در برخی کودکان مضطرب، عروسک‌ها به‌عنوان منبع آرامش عمل می‌کنند، اما همین وابستگی بیش از حد می‌تواند در تنظیم هیجانات و استقلال کودک اختلال ایجاد کند. همانطور که عروسک‌ها می‌توانند آثار مثبت داشته باشند، استفاده افراطی از آنها نیز می‌تواند نقش‌ها را دچار جابه‌جایی کند.

طهرانی‌زاده ادامه داد: در رابطه با عروسک‌های جدید و پدیده‌هایی که مطرح می‌شود، برندها و ترندها می‌توانند کودکان را وارد چرخه مقایسه‌ای کرده و مدگرایی یا فشارهای اجتماعی ایجاد کنند.

وی افزود: همچنین معیارهای غیرواقعی زیبایی که در عروسک‌های باربی مشاهده می‌شود یا القای خشونت در برخی عروسک‌ها می‌تواند تصویر ذهنی ناسالمی از بدن و احساس ارزشمندی در کودکان ایجاد کند.

این متخصص روان‌شناسی کودکان ادامه داد: اگر کودک بیشتر وقت خود را صرف بازی با عروسک کند و تعامل کمتری با دوستان واقعی‌اش داشته باشد، رشد اجتماعی او به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و محدود می‌شود.

طهرانی‌زاده در پایان گفت: در مجموع، عروسک‌ها ابزارهای خنثی نیستند؛ آنها می‌توانند یاری‌دهنده یا فشارزا باشند. تفاوت در این است که کودک چگونه و با چه هدفی از عروسک استفاده می‌کند، والدین چگونه در کنار او حضور دارند و خانواده چه ارزش‌هایی را از طریق این بازی‌ها به کودک منتقل می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha