• پنجشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۴ / ۰۲:۲۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1404071006359
  • خبرنگار : 71553

علی عبدالعلی‌زاده:

اسنپ‌بک فاینانس خارجی رشت-آستارا را محدود کند از منابع داخلی استفاده می‌کنیم/ توسعه مکران راه خروج از تحریم‌هاست

اسنپ‌بک فاینانس خارجی رشت-آستارا را محدود کند از منابع داخلی استفاده می‌کنیم/ توسعه مکران راه خروج از تحریم‌هاست

نماینده رئیس‌جمهوری در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور گفت: اگر نتوانیم با محدودیت‌هایی که به خاطر مکانیسم ماشه به وجود آمده فاینانس خارجی برای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا فراهم کنیم از منابع داخلی برای تکمیل آن استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، علی عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه توسعه دریامحور، این حرکت بزرگ، بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری شروع شده و ایشان توسعه دریامحور را مطرح کرده‌اند، پرچمدار و هدایتگر توسعه هستند، گفت: به همین دلیل همه نیروهای نظامی و امنیتی احساس تکلیف دارند که به ما کمک کنند. تا به امروز هم با ارتش هم سپاه هماهنگی کامل داشتیم و بازدیدها و ملاقات‌هایی نیز داریم.

وی افزود: در دولت چهاردهم توسعه دریامحور جایگاه رسمی پیدا کرد و دارای تشکیلات شد. قبل از دولت چهاردهم در دولت دوازدهم و سیزدهم فقط بحث توسعه مکران مطرح بود و توسعه دریامحور از آبان‌ماه ۱۴۰۲ که ابلاغ ۹ماده‌ای رهبری صادر شد مطرح شد.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور در ادامه با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه هیچ اشاره‌ای به توسعه دریامحور به حالت گسترده نشده و صرفا اشاره ضمنی شده است، افزود: البته برای مکران ماده مستقلی وجود دارد.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: از روز اول، توافق با شورای توسعه دریامحور این بود که تشکیلات دریامحور یک دبیرخانه چابک و کارآمد باشد که از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد اهداف استفاده‌ کند و دبیرخانه نقش تنظیم‌کننده و هدایتگر داشته باشد.

وی تصریح کرد: تشکیلات پنجاه‌نفره‌ای را به سازمان اداری و استخدامی پیشنهاد دادیم که با این تعداد اهداف توسعه دریامحور را با کمک دستگاه‌ها فراهم کنیم. دبیرخانه کار اجرایی نخواهد داشت و فقط ارزیابی و سیاستگذاری برای دستگاه‌های مربوطه در حوزه‌های مرتبط با دریا را بر عهده دارد و پیگیر تحقق آنهاست.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه کار اجرایی بستر فیزیکی دارد،‌ گفت: برای مثال کریدورهای شمال-جنوب دریاهای شمال و جنوب را به یکدیگر متصل می‌کنند. ورودی سرخس در خشکی، اینچه‌برون در خشکی، بندر امیرآباد در خزر، بندر فریدونکنار، بندر کاسپین را داریم که همه آنها به شبکه راه‌آهن متصل هستند و به بندر شهید رجایی در بندرعباس می‌رسند. حال سوال اینجاست که چرا ترانزیت اتفاق نمی‌افتد یا بسیار کم است؟ جواب این است که سخت‌افزار کافی نیست دستگاه‌های بسیاری در این بین وجود دارند که نیاز به هماهنگی دارند. به یک نرم‌افزاری به نام نهاد نیاز است.

راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان در نیمه اول سال آینده

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به راه‌آهن چابهار-زاهدان اشاره کرد و گفت: در راه‌آهن چابهار-زاهدان، مسیر خاش-زاهدان به طول ۱۵۰کیلومتر در حال بهره‌برداری است و باقی مسیر یعنی خاش تا چابهار وعده داده شده بود تا پایان ۱۴۰۴ به پایان برسد ولی اخیرا بررسی‌های لازم را انجام دادیم و امیدواریم در خرداد ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی در ترکیه خط باری قابل توجهی وجو ندارد و بار به پشت دریاچه وان می‌رسد و آنجا متوقف می‌شود و باید مسافر و بار سوار کشتی شوند و از دریاچه عبور کنند که شامل هزینه بسیار زیاد است. این مشکل را وزارت خارجه از ترکیه پیگیری می‌کند که این خط را از مسیری عبور دهد تا صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت گیرد.

امکان برقراری ترانزیت جاده‌ای چابهار-افغانستان با دوهزار دستگاه کامیون

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور گفت: بار عمده در روسیه، کشورهای آسیای میانه و قفقاز و افغانستان داریم و اهمیت بارها به حدی است که طی صحبت‌های اخیر با مدیرعامل منطقه آزاد چابهار امیدواریم بتوانیم ترانزیت بار از چابهار تا افغانستان را با دو هزار دستگاه کامیون برقرار کنیم تا ریل زاهدان به تربت حیدریه در آینده اجرایی شود.

نماینده رئیس‌جمهوری در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور همچین در ادامه به راه‌آهن رشت-آستارا نیز اشاره کرد و گفت: تنها جایی که گمرک و بندر داریم ولی راه‌آهن به شبکه متصل نیست آستاراست. راه‌آهن روسیه و آذربایجان در آستارا هستند و داخل گمرک ما هم ریلشان آمده است.

وی افزود: رئیس جمهور شخصا پیگیر پروژه‌اند. مطالعات این راه‌آهن انجام و بخشی زیادی از مسیر تملک شده است. امیدواریم عملیات اجرایی آن به زودی شروع شود. اگر نتوانیم با محدودیت‌هایی که به خاطر مکانیسم ماشه به وجود آمده، فاینانس خارجی برای آن فراهم کنیم از منابع داخلی اقدام خواهیم کرد ولی هنوز کار عملیاتی آن شروع نشده است.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با بخش دریا خوب است ولی برای هماهنگی قانونی و ضابطه‌مند در بخش دریا نیاز به نهاد است، گفت: اولین اقدامی که برای نهادسازی انجام دادیم جدایش و بازیافت کشتی‌های فرسوده بود. این کار را شروع کردیم و بین دستگاه‌های مربوطه هماهنگی ایجاد شد با کمک همه دستگاه توانستیم در دبیرخانه اولین آیین‌نامه را تدوین و تقدیم دولت کنیم که در کمیسیون زیربنایی دولت در دستور کار قرار گرفته و احتمالا تا پایان فصل پاییز شاهد فراخوان وزارت صمت خواهیم بود تا متقاضیان برای دریافت مجوز دایرکردن تاسیسات بازیافت شناور اقدام کنند.

۱۰۰ کشتی فرسوده در جنوب داریم

به گفته وی فعلا در جنوب این مهم عملیاتی می‌شود، زیرا در شمال چند کارگاه کشتی‌سازی هستند که می‌توانند اقدام به بازیافت شناورها کنند. همچنین در شمال کشتی فرسوده بسیار کم است ولی در جنوب حدود ۱۰۰ کشتی در انتظار بازیافت هستند.

نماینده رئیس جمهور در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور گفت: به دنبال این هستیم که این صنعت در کشور راه بیفتد و اشتغال وسیعی ایجاد کند. آهن‌هایی که از این کشتی‌ها جدا می‌شوند به‌شدت مورد نیاز کارخانجات فولادند؛ به طوری که در سال‌های گذشته برخی از این کارخانجات مجبور به واردات شدند و با راه‌اندازی این صنعت امیدواریم واردات متوقف شود و از این محل تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در جدایش و بازیافت شناور، فاصله شناور تا اولین ایستگاه جدایش و بازیافت بسیار مهم است زیرا کشتی توسط یدک‌کش جابه‌جا می‌شود، اظهار کرد: در خلیج فارس چنین مرکزی وجود ندارد. اگر این مراکز راه‌اندازی شوند همه کشورهای همسایه هم می‌توانند کشتی‌های خود را برای جدایش به این مراکز منتقل کنند.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور  که در یک‌ برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، همچنین بیان کرد: اگر هماهنگی‌ها درست باشند این ظرفیت را داریم که رشد بالایی را در توسعه دریامحور ببینیم.

وی بیان کرد: امروزه نمی‌شود به کار اقتصادی بدون توجه به زنجیره ارزش و تامین وارد شد. برای اینکه توسعه دریامحور توسعه‌ای باشد اعلام کردیم که زنجیره‌ها باید دیده شوند.

او در ادامه گفت: سیاست ۴۴ ماده‌ای توسعه دریامحور را با کمک همه دستگاه‌ها بازبینی کردیم و نتیجه این شد که از ۴۴ ماده ۲۸ ماده تصویب شدند. برای ۱۶ ماده بعدی دستگاه‌های اجرایی پیشنهاداتی دادند که با کمک تیم مربوطه کارشناسی در دبیرخانه به اصلاحات رسیدگی کردیم و تعدادی ماده جدید نیز اضافه شدند. در حال حاضر ۵۶ ماده داریم و برای اینکه موضوعات سنجیده‌تر به شورای توسعه برود کارگروه هماهنگی داریم که در آن بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. امیدواریم بتوانیم آنها را به شورای توسعه دریامحور برده و به تصویب هیات وزیران برسانیم.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور با بیان اینکه توسعه تعارفی نیست، گفت: مزیت‌ها را نشان می‌دهیم و علاقه در توسعه را در مردم ایجاد می‌کنیم. توسعه باید از مردم شروع شود زیرا برای مردم است. به همین دلیل به صدای مردم گوش می‌دهیم و صدای خود را به گوش آنها می‌رسانیم و خواسته‌ها و انتظارات آنها را از توسعه پاسخ خواهیم داد.

او در ادامه به توسعه مکران اشاره کرد و گفت: مساحت مکران معادل امارات متحده عربی است این یعنی یک کشور در داخل جمهوری اسلامی داریم که باید برای آن الگوی مدیریتی موفق بسازیم. مکران باید الگویی برای ایران باشد.

توسعه مکران راه خروج از تحریم‌هاست

عبدالعلی‌زاده تصریح کرد: توسعه دریامحور و توسعه مکران چراغ روشنی برای خروج از بن‌بست تحریم‌هاست نه دورزدن تحریم‌ها. می‌خواهیم در مکران الگویی برای ایران اسلامی بسازیم که دیگر هیچکس دنبال تحریم ایران نباشد و بداند ایران تحریم‌شدنی نیست. در داخل کشور ضوابط رانتی و یارانه‌ای و ... و از طرفی ناهماهنگی کامل بین دستگاه‌های اجرایی، تحریم داخلی ایجاد کرده است و به همین دلیل نیازمند الگوی موفق در این بخش هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha