جواد حسینی پنجشنبه ۱۰ مهر در آیین افتتاحیه طرح سلامت اجتماعی جامعهمحور(سلام) در یکی از مدارس شهر همدان، با تاکید بر نقش کلیدی مدارس در توسعه سلامت اجتماعی و تربیتی جامعه، اظهار کرد: این طرح نو با همکاری دو وزارتخانه مهم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رقم خورده است و اگر به خوبی اجرا شود، میتواند یک پارادایم جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در همه جوامع سه نهاد اصلی، نقش محوری در توسعه و سلامت جامعه دارند، افزود: این ستونها مدرسه، منزل(خانواده) و محله بوده و خانواده، مدرسه و محله، نهادهایی هستند که در طول تحولات تاریخی و به ویژه در شرایط کنونی جامعه با سرعت و عمق تغییرات شگرف، نیازمند احیا و تقویت بوده و در ایران خانواده به دلیل فرهنگ غنی، نسبت به دیگر نهادها پایدارتر باقی مانده، اما مدرسه و محله به ویژه در کلانشهرها نیازمند بازسازی و تقویت هستند.
حسینی اضافه کرد: مدرسه کانونیترین عامل تحول در عرصه سلامت اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ است و کلیدیترین مدیران جامعه، مدیران مدارس هستند و مدرسه خط مقدم تعلیم و تربیت است و موفقیت نظام آموزشی کشور مستقیما به کیفیت، پویایی و توانمندی مدارس وابسته است.
وی با اشاره به مفاهیمی مانند مرگ مدرسه و مدرسه کیفی، بیان کرد: مرگ مدرسه به معنای از دست رفتن کیفیت، مانایی و توانمندی مدرسه است و یک مدرسه پویا و مانا، مدرسهای است که بتواند چهار آرمان اصلی خود از جمله ارتقای کیفیت، توسعه مشارکت، بسط عدالت و تعمیق هویت را محقق کند. این چهار آرمان، مربع طلایی اهداف یک مدرسه پایدار و تجدید حیات شونده را شکل میدهند و تحولات جامعه باید از دل چنین مدرسهای رقم بخورد.
حسینی با تاکید بر ضرورت پیوند مدرسه با محله و خانواده، گفت: موفقیت این طرح مستلزم آن است که مدرسه، خانواده و محله در کنار هم قرار بگیرند تا اهداف تربیتی و اجتماعی محقق و یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت و جامعه ایجاد شود.
وی بیان کرد: مدرسه باید به مرکزی تبدیل شود که نه تنها آموزش رسمی در آن جریان دارد، بلکه در ساعات غیرآموزشی نیز کانون جوشان آمد و شد مردم محله باشد؛ از معلولان و ناشنوایان و نابینایان گرفته تا اصناف، پزشکان، مهندسان، کشاورزان و سایر اقشار جامعه.
حسینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین آموزش و پرورش همواره بر مشارکت انجمن اولیا و مربیان تاکید کردهاند و این سند مدرسه را به عنوان یک نهاد محلهمحور و جامعهمحور تعریف کرده است و مدرسهای که باید در پیوند با محله و خانواده، عدالت، کیفیت و مشارکت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدرسه را کانون عدالت دانست و گفت: مدرسه محافظتی یعنی اینکه نداشتههای دانشآموزان در بیرون از مدرسه شناسایی شده و جبران شود و دانشآموزی که خانوادهاش امکانات آموزشی و فناوری ندارد، باید در مدرسه این کمبودها را با حمایت معلم و ارائه خدمات ترجیحی جبران کند و این رویکرد باعث تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی و تعمیق هویت نسل جدید میشود.
وی به اجرای برنامههای نوآورانه در مدرسه مدرس دو اشاره کرد و ادامه داد: در این مدرسه طرح استعدادیابی و غربالگری مهارت و اشتغال نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال اجرا میشود و استعداد تحصیلی، شغلی و ویژگیهای شخصیتی آنها ارزیابی شده و از سن ۱۳ سالگی هدایت تحصیلی و شغلی انجام میشود و از ۱۸ سالگی تسهیلات و آموزشهای مهارتی برای ایجاد مشاغل پایدار ارائه خواهد شد و این خدمات فقط برای معلولین نیست، بلکه برای تمامی مردم محل است.
حسینی تصریح کرد: مدرسه محل اجرای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR) نیز هست و در گام اول خدمات توانبخشی برای معلولین و در گام دوم برای همه اهالی ارائه خواهد شد و همچنین هفته سالمندانه این مدرسه به پاتوقی برای سالمندان تبدیل میشود تا با برنامههای آموزشی، فرهنگی و خاطرهگویی، تنهایی و کمبودهای اجتماعی آنان کاهش یابد.
وی با اشاره به مشارکت دستگاههای مختلف، ادامه داد: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون تعاون کشور، یک تعاونی محلی و باشگاه کارآفرینی و مهارتآموزی در مدرسه ایجاد خواهند کرد و سایر سازمانها، خیریهها و داوطلبین محلی نیز در ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی مشارکت خواهند داشت تا حضور مدرسه در جامعه و حضور جامعه در مدرسه تحقق یابد.
حسینی تاکید کرد: مدرسه باید به یک مدرسه ارگانیک تبدیل شود و مدرسهای که در پیوست با خانواده، محله و جامعه، نیازهای واقعی مردم را شناسایی کرده و پاسخ دهد، نه مدرسهای مکانیکی که تنها به آموزش درونمدرسهای محدود شود و چنین مدرسهای، کانون واقعی تحول اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را محقق خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات