• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۴ / ۲۳:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404071409424
  • منبع : نمایندگی اصفهان

«سفیدبرفی» و داستان همدلی کودکان/ پشت‌صحنه یک فیلم پرچالش و آموزنده

«سفیدبرفی» و داستان همدلی کودکان/ پشت‌صحنه یک فیلم پرچالش و آموزنده

ایسنا/اصفهان نشست خبری فیلم سینمایی «سفیدبرفی» با حضور کارگردان،‌ نویسنده و بازیگران این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نشست خبری فیلم سینمایی «سفیدبرفی» شامگاه دوشنبه ۱۴ مهر با حضور جواد نوریان، کارگردان؛ علی باقری، نویسنده؛ امید علیمردانی، بازیگر پیشکسوت و ابوالفضل نوریان بازیگر کودک برگزار شد. در این نشست، عوامل فیلم درباره چالش‌های ساخت فیلم کودک‌ونوجوان، همکاری با بازیگران کودک، سختی‌های پشت‌صحنه و پیام‌های تربیتی و همدلی که فیلم منتقل می‌کند، صحبت کردند.

جواد نوریان، کارگردان درباره چالش‌های ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: فیلم کودک همیشه با دشواری‌های خاص خودش همراه است. یکی از سختی‌های اصلی، کار با بازیگران کودک بود که بسیاری آماتور بودند و تجربه تصویربرداری حرفه‌ای نداشتند. علاوه بر این، ما یک الاغ در فیلم داشتیم که گاهی فرار می‌کرد و تیم مجبور می‌شد چند نفر برای کنترل آن به کار گرفته شود. حتی یک‌بار مجبور شدیم یک الاغ دیگر جایگزین کنیم، زیرا الاغ اصلی بیش از حد آرام بود.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم از فضای شهری و آپارتمانی خارج شویم و محیط فیلم را به طبیعت ببریم تا جذابیت بصری برای کودکان بیشتر شود، همچنین برخی سکانس‌ها بر اساس بازی‌های سنتی مثل طناب‌کشی و فوتبال گل کوچک طراحی شد تا کودکان علاوه بر بازی‌های دیجیتال، با بازی‌های سنتی و محلی نیز آشنا شوند.

کارگردان سفیدبرفی درباره روند تولید و حذف برخی سکانس‌ها ادامه داد: فیلم اولیه ۱۲۰ دقیقه بود، اما برای پخش محدود تلویزیونی، برخی سکانس‌ها که شامل بازی‌ها و جزئیات بود، حذف شد تا فیلم به ۹۰ دقیقه برسد. بااین‌حال، تلاش کردیم نقطه اوج و پیام اصلی فیلم حفظ شود. هدف اصلی قصه این است که خانواده‌ها به حرف فرزندان خود گوش دهند و بچه‌ها یاد بگیرند با هم همکاری و همدلی داشته باشند.

نوریان درباره انتخاب بازیگران و لهجه اصفهانی بیان کرد: ابتدا قرار بود تمام بازیگران از اصفهان انتخاب شوند و متن با لهجه اصفهانی اجرا شود. پیش از فیلم‌برداری، سه ماه با بچه‌ها کلاس گذاشتیم و تمرین کردیم تا با لهجه آشنا شوند. بعد تصمیم گرفتیم برخی بازیگران چهره اضافه کنیم تا پخش تلویزیونی بهتر انجام شود، اما همچنان تلاش کردیم هویت فرهنگی و لهجه محلی حفظ شود.

علی باقری، نویسنده فیلم درباره فرایند نوشتن فیلمنامه اظهار کرد: این طرح ابتدا توسط آقای نوریان به من ارائه شد و طی جلسات متعدد، فیلمنامه کامل و منسجمی شکل گرفت. هدف ما این بود که داستان هم سرگرم‌کننده باشد و هم پیام تربیتی و اجتماعی به کودکان و نوجوانان منتقل کند.

وی افزود: فیلم دارای طنز و فضاسازی سورئال است و سعی کرده‌ایم تضادها و چالش‌های کودکان در داستان به شکل باورپذیر نمایش داده شود. خانواده‌ها در فیلم نقش مهمی دارند و پیام اصلی فیلم این است که به حرف فرزندان خود گوش دهند، زیرا این توجه می‌تواند به حل مشکلات زندگی کمک کند.

نویسنده این اثر درباره همکاری با کارگردان و بازیگران ادامه داد: وسواس کارگردان در دکوپاژ، قاب‌بندی و اجرای فیلمنامه بسیار بالابود و من هم تلاش کردم سکانس‌ها را به یادگار و جذاب طراحی کنم. تعامل با بچه‌ها در مراحل نوشتن و تصویربرداری نیز باعث شد تجربه‌ای آموزنده و متفاوت داشته باشیم.

ابوالفضل نوریان درباره نقش خود در فیلم اظهار کرد: من نقش پارسا را بازی کردم، پسری که تلاش می‌کند بین دو گروه بچه‌ها صلح ایجاد کند. این نقش برای من تجربه‌ای متفاوت و آموزنده بود، زیرا در کنار بازیگران حرفه‌ای کار کردم و یاد گرفتم چگونه نقش را باورپذیر ایفا کنم.

وی افزود: همکاری با بازیگران بزرگ‌تر و کارگردان باعث شد بتوانم ارتباط شخصیت‌ها را طبیعی جلوه دهم. همچنین تجربه کار با حیوان فیلم و بازی‌های گروهی برای من بسیار جالب و آموزنده بود.

امید علیمردانی،‌ بازیگر نوجوان فیلم درباره پیام فیلم بیان کرد: فیلم علاوه بر سرگرمی، پیام‌هایی دارد؛ همدلی، همکاری و گوش‌دادن خانواده‌ها به فرزندان. تضاد بین دو گروه بچه‌ها در فیلم باعث شکل‌گیری نقطه اوج داستان می‌شود و در نهایت با پیداکردن اسب گمشده، دو گروه با هم متحد می‌شوند.

وی درباره تجربه بازی با کودکان و نوجوانان افزود: کار با این گروه سنی چالش‌برانگیز بود. در تابستان و در شرایط گرم، حدود ۱۵ روز با بچه‌ها کار کردیم. بسیاری از آن‌ها تازه‌کار بودند و تجربه تصویربرداری حرفه‌ای نداشتند، اما انرژی و خلاقیت آن‌ها باعث شد تجربه‌ای ارزشمند داشته باشم.

این بازیگر ادامه داد: ایجاد فضای دوستانه و صمیمیت با بازیگران کودک باعث شد شخصیت‌ها در فیلم باورپذیر شوند، همچنین تعامل با نویسنده و تیم فنی، از جمله آقای باقری و آقای نوریان، تجربه‌ای آموزنده و ارزشمند بود.

فیلم «سفیدبرفی» داستان گروهی از کودکان است که درگیر رقابت و تضاد با یکدیگر می‌شوند. شخصیت اصلی، پارسا، تلاش می‌کند صلح و دوستی بین دو گروه برقرار کند. داستان با گم‌شدن اسب محبوب گروه، شخصیت سفیدبرفی، وارد نقطه اوج می‌شود. کودکان با همکاری و همدلی، اسب را پیدا کرده و در نهایت یاد می‌گیرند که گوش‌دادن به حرف دیگران و همکاری با دوستان و خانواده اهمیت زیادی دارد. فیلم در فضایی ترکیبی از طبیعت، بازی‌های محلی و طنز روایت می‌شود و علاوه بر سرگرمی، پیام‌های تربیتی و اخلاقی به مخاطب منتقل می‌کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha