• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۴ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404071409399
  • منبع : نمایندگی اصفهان

در نشست خبری فیلم مطرح شد

روایت کارگردان «شهر آرزوها» از چالش‌های ساخت فیلم کودک و فانتزی

روایت کارگردان «شهر آرزوها» از چالش‌های ساخت فیلم کودک و فانتزی

ایسنا/اصفهان نشست خبری فیلم «شهر آرزوها (بامبولک ۲)» با حضور محمدمتین اوجانی (کارگردان)، محمد عبدی (تهیه‌کننده) و جمعی از بازیگران خردسال و بزرگسال این اثر، به مناسبت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک‌ونوجوان برگزار شد. در این نشست، عوامل فیلم درباره دشواری‌ها و جذابیت‌های ساخت فیلم کودک، تجربه کار با بازیگران خردسال و عروسک‌ها و موسیقی فیلم سخن گفتند.

محمدمتین اوجانی، کارگردان این اثر در این نشست که شامگاه دوشنبه ۱۴ مهر برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در این جشنواره اظهار کرد: فیلم اولم در ژانر اجتماعی بود، اما برای تجربه‌ای متفاوت، سراغ ژانر کودک رفتم. برخلاف تصور عمومی، ساخت فیلم کودک بسیار پیچیده است؛ از نگارش فیلمنامه تا تولید و کار با بازیگران خردسال و عروسک‌ها.

وی افزود: در این فیلم سه‌لایه متفاوت داشتیم؛ بازیگر رئال، عروسکی و بخش‌های کامپیوتری. کار با عروسک برای من تجربه‌ای تازه بود؛ هر عروسک حداقل سه نفر مراقب داشت و هماهنگی آن‌ها انرژی زیادی می‌طلبید. این دنیای متفاوت و زیبایی داشت که تجربه‌اش برای من بسیار جذاب بود.

کارگردان فیلم بامبولک ۲ درباره انتخاب بازیگران خردسال بیان کرد: بیش از ۶۰ تا ۷۰ کودک برای نقش‌ها تست دادند تا بتوانیم بازیگرانی پیدا کنیم که نقش را باورپذیر ایفا کنند. آیان یار بیگی و آناهیتا از همان ابتدا برایم انتخاب درستی بودند. همزمان، چند نسل از بازیگران بزرگسال و نوجوان در فیلم حضور داشتند؛ از امیرحسین صدیق و کمند امیرسلیمانی گرفته تا دانیال نوربخش و خانم سپاه‌منصور. کنار هم قرارگرفتن این گروه متنوع برای من افتخار بزرگی بود.

اوجانی در ادامه افزود: هیچ لذتی برای کارگردان بالاتر از دیدن واکنش کودکان نیست. وقتی قهرمان قصه شکست می‌خورد، ناراحت می‌شدند و در لحظات پیروزی با شادی فریاد می‌زدند. این یعنی ارتباط واقعی بین فیلم و مخاطب ایجاد شده است.

وی درباره طراحی عروسک‌ها و فضای داستان بیان کرد: در نسخه دوم تصمیم گرفتیم عروسک را حفظ کنیم و از جلوه‌های سی‌جی صرف‌نظر کنیم تا باورپذیری و حس فانتزی اثر از بین نرود. هدف این بود که داستان بومی و نزدیک به ذهن کودکان ایرانی باشد. هرچند بسیاری از قصه‌ها در دنیا بارها روایت شده‌اند، اما تلاش کردیم قصه را ایرانیزه کنیم.

محمد عبدی نویسنده درباره فیلمنامه اظهار کرد: در روایت داستان، فقط سعید را دنبال نکردیم؛ بلکه همزمان دزدان و ماجراهای فرعی را پیش بردیم تا هیجان فیلم حفظ شود. شخصیت‌ها عمدتاً ساده طراحی شدند تا کودک بتواند به‌راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. مادربزرگ، دزدان و حتی عروسک، هرکدام سادگی خودشان را دارند و به همین دلیل فضای فیلم تا حدی فانتزی و نزدیک به سورئال پیش رفت.

آیان یار بیگی، بازیگر نقش سعید نیز گفت: «من ۱۰ سالم است و پیش‌ازاین در چند سریال کارکرده بودم، من از دوسالگی ایفای نقش کردم، اما «شهر آرزوها» اولین تجربه من در سینمای کودک بود. کار با آقای اوجانی، آقای مفید و آقای عبدی خیلی آموزنده و لذت‌بخش بود.

کارگردان فیلم شهر آرزوها درباره او نیز اظهار کرد: آیان پسر بسیار مؤدب و بااستعدادی است. بخش زیادی از موفقیت او را باید مدیون حمایت پدرش دانست که بادقت و آگاهی در کنار او بود و اجازه نمی‌داد در فضای مجازی درگیر شود.

وی افزود: در این فیلم، بامبولک، شخصیت عروسکی محبوب، به دنیای کودکان بازمی‌گردد تا آرزوهای آن‌ها را برآورده کند. این بار، داستان درباره دو خواهر و برادری است که از کمبود وقت پدر و مادرشان رنج می‌برند و آرزو دارند زمان بیشتری را با آن‌ها بگذرانند.

کارگردان شهر آرزوها ادامه داد: در «شهر آرزوها»، بامبولک با دو کودک مواجه می‌شود که از نبود توجه کافی والدینشان ناراحت هستند. بامبولک تلاش می‌کند تا با استفاده از جادوی خود، آرزوی این کودکان را برآورده کند و آن‌ها را به دنیای خیالی و پرماجرای خود ببرد. در این مسیر، بامبولک با چالش‌ها و دشمنانی روبه‌رو می‌شود که باید بر آن‌ها غلبه کند تا آرزوی کودکان را محقق سازد. موسیقی بخش مهمی از روایت بود. آقای مرتضی شفیع آهنگ‌ساز با صبوری و دقت زیاد کنار ما بودند و خانم ساغر مختاری ترانه‌ها را سرودند. نتیجه ترکیبی از نوستالژی و طراوت کودکانه شد.

اوجانی درباره مضمون فیلم ادامه داد: یکی از صحنه‌های موردعلاقه من، جایی است که خواهر کوچک‌تر به برادرش می‌گوید دو نفر وارد خانه شده‌اند و پسر تصمیم می‌گیرد از خانه‌شان محافظت کند. این حس دفاع از خانواده برایم اهمیت زیادی داشت و خواستم به شکل کودکانه منتقل شود.

وی در پایان نشست تأکید کرد: ساخت فیلم کودک سخت است، اما تجربه‌ای شیرین و پر از صداقت برای من بود. اگر فرصت فراهم شود، باز هم در این ژانر کار می‌کنم، اما سعی می‌کنم هر بار چالشی تازه داشته باشم تا تکراری نباشد. ژانر کودک پر از صداقت است و بازیگرانش با دلشان بازی می‌کنند.

خبرنگار: شهرزاد فلاحیان

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha