• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۴ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404071610807
  • خبرنگار : 71576

رئیس اتحادیه آسانسور عنوان کرد

راه‌اندازی سامانه شناسنامه آسانسور برای پایان تقلب در قطعات خارجی

راه‌اندازی سامانه شناسنامه آسانسور برای پایان تقلب در قطعات خارجی

به گفته رئیس اتحادیه آسانسور با هدف شفاف‌سازی بازار و مقابله با عرضه قطعات بی‌کیفیت، سامانه‌ای با عنوان شناسنامه آسانسور راه‌اندازی می‌شود، این سامانه امکان رهگیری دقیق قطعات از مرحله تولید تا نصب را فراهم می‌کند تا دیگر هیچ قطعه ایرانی نتواند با برند خارجی عرضه شود.

به گزارش ایسنا، عباس ابریشمی - رئیس اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ایران - امروز (چهارشنبه - ۱۶ مهر ۱۴۰۴) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۲۴ مهر روز صنعت آسانسور در تقویم ملی ایران نام گرفته و قرار بر این است تا امسال به عنوان کنگره ملی صنعت آسانسور نمایشگاهی را برگزار کنیم. در این دوره مواردی مثل‌ دستاورد جدید صنعت آسانسور کشور با توجه به شرایط موجود و آسانسورهای بدون نیاز به شبکه برق و با قابلیت کار با پنل‌های خورشیدی را معرفی خواهیم کرد.  

او ادامه داد: با توجه به ‌نرخ تخلفات ثبت شده در کل‌ کشور و شکایت‌هایی که داشتیم، سامانه‌ای به نام شناسنامه آسانسور را هم راه‌اندازی می‌کنیم. به نحوی که افراد نتوانند قطعات ایرانی را به اسم خارجی عرضه کنند. مطلب بعد هم آموزش استانداردهای جدید به کسانی است که از نظام مهندسی می‌آیند. در کنار این کنگره ۵۰ غرفه از واحدهای کوچک را به نمایش خواهیم گذاشت چون همین واحدها با توجه به چابک بودن کارهای بزرگی انجام داده‌اند. واحدهای خرد در واقع چرخ محرک اقتصاد هستند و خواهش دارم مسئولان تسهیلاتی که به واحدهای بزرگ می‌دهند، به واحدهای کوچک هم بدهند تا بتوانند رقابت کنند.

رئیس اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: واحدهای کوچک ما سهمیه ورق دولتی نمی‌گیرند و از وام‌های با بهره پایین نیز نمی‌توانند استفاده کنند. ما حدودا ۲۹۰۰ عضو داریم که ۷۰۰ واحد تولیدی است. خدمات فنی ما هم به نوعی تولید کننده هستند. ساخت آسانسور الزاما در ساختمان انجام می‌شود و به همین دلیل بیشتر از ۸۰ درصد اعضای اتحادیه کشوری آسانسور تولید کننده هستند. امیدواریم حمایت درستی صورت گیرد. این هفتمین سالی است که اتحادیه ملی آسانسور تشکیل شد و اولین شعار ما ایمنی مردم بود که خوشبختانه با همکاری سازمان ملی استاندارد محقق شده است.

وی  ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته اگر بررسی کنید از زمانی که اتحادیه تشکیل شد دیگر صدمات جانی آنچنانی نداشته‌ایم، الان خیلی به ندرت این اتفاق را داریم. اگر هم اتفاقی رخ دهد به دلیل نداشتن استاندارد است یا بالا برهایی که به جای آسانسور استفاده می‌شوند. الان حوادث نزدیک به صفر است و سعی می‌کنیم به صفر برسد. به عنوان مثال در اتفاقی که برای خانمی در شهرداری رخ داد، پیمانکار غیر متخصص و مدیری که در دستگاه نیمه دولتی با یک پیمانکار غیر متخصص قرارداد بسته است و سال گذشته هم در شورای شهر پیگیری و شهرداری مقصر صددرصد شناخته شد.

ابریشمی درباره تعداد آسانسورهای فعال در کشور نیز گفت: اینکه چه تعداد از ساختمان‌های موظف سطح کشور آسانسور نصب کرده‌اند مشخص نیست و آمار دقیقی نداریم، اما در سطح کشور یک میلیون و  ۲۰ هزار آسانسور مشغول کار هستند. آسانسور وسیله حمل و نقلی است که حدود ۳۵۰ میلیون سفر روزانه توسط آن در کشور انجام می‌شود. ما از سال ۱۳۹۲ که ارتفاع بالای ۸ و نیم متر را الزام به نصب آسانسور کردند، ساختمان‌های سه طبقه هم آسانسور می‌خواهند و در غیر این صورت برای آن‌ها پایان کار صادر نمی‌شود. پیش از این تنها ساختمان‌های بالای ۵ طبقه نیازمند اسانسور بودند.

او درباره میزان واردات لوازم آسانسور به کشور نیز گفت: متوسط آمار واردات قطعات آسانسور در ۱۰ سال گذشته ۸۰ میلیون دلار در سال بود و تعداد آسانسوری که در ۸ سال گذشته عرضه کردیم نیز ۴۰ هزار آسانسور است. ما حدودا ۶۰۰ میلیون دلار آسانسور در کشور عرضه کرده‌ایم. البته باید در نظر داشت که برخی قطعات کامل وارد می‌شوند شاید صرفه اقتصادی تولید ندارند. بعضی از آن‌ها هم مثل ریل آسانسور ۴۰ هزار تن مصرف داریم، اما پنج هزار تن تولید در کشور داریم.

رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی ایران تاکید کرد: ما در زمینه واردات موتور و گیبرکس آسانسور نیاز به واردات نداریم اما باید در نظر داشت که موتورهای بدون گیربکس از نظر مصرف برق ۵۰ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند. این نوع موتورها نیاز به واردات دارند چون تعداد تولید داخل زیاد نیست. در آسانسورهای شش یا هفت طبقه بعضا صد درصد نیاز را خودمان تولید کرده‌ایم، اما در ارتفاع بیش از هشت طبقه شاهد واردات هستیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان قیمت مصوبی را برای آسانسورها تعیین کرد؟ توضیح داد: آسانسور قیمت مصوب ندارد. ظرفیت، سرعت، نوع متریال و حتی نصاب روی قیمت تاثیر مستقیم دارند. قیمت‌ها متغیر است و با توجه به نیاز و درخواست هر شخص  قیمت ارائه می‌شود. البته برای تعمیرات سالانه آسانسور تعرفه وجود دارد.   برای سرویس و نگهداری باید بازدیدهای پیشگیرانه کرد که مانع خرابی شود. همکاران ما سعی می‌کنند سرویس و نگهداری را به نحوی انجام دهند که ماهی یکبار مراجعه کنند. یکبار در ماه پول می‌گیرند اما هر تعداد خرابی باشد نباید هزینه‌ای بگیرند. میزان افزایش تعرفه نیز امسال نسبت به سال گذشته، به اندازه افزایش دستمزد کارگر بوده است.

وی درباره خرابی بیش از حد پله برقی‌های واقع در ایستگاه‌های مترو نیز گفت: پله برقی‌ها گریدهای مختلفی دارند. پله‌هایی که در مترو استفاده می‌شوند پله برقی‌هایی هستند که خدمات و سرویس دهی آن‌ها ماهی یکبار نیست. باید روزانه و هفتگی چک شوند. احتمالا سرویس و نگهداری درست انجام نمی‌شود و قطعات در زمان مناسب تعویض نشده‌اند که باعث فرسودگی است. در پل‌های عابر پیاده اما متاسفانه اکثر پله‌ها این‌دور (مناسب فضای بسته) نصب شده‌اند، در حالی که باید پله برقی‌های اوت‌دور (مناسب فضای باز) نصب می‌شدند. نکته قابل توجه هم این است که مشورتی با ما صورت نگرفته و اگر شهرداری مشورتی بخواهد ما آماده هستیم.

ابریشمی درباره بدون آسانسور بودن خانه‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: متاسفانه این را باید خدمتتان بگویم که در خرید این آسانسورها ما نه مناقصه‌ای دیدیم و نه اطلاعی داشتیم، فقط اطلاع پیدا کردیم که تعدادی آسانسور خریداری شده است. مشخصات فنی آن‌ها را برای من فرستادند که مشخص بود انحصارا می‌خواهند از یک شرکت خاص ایرانی بخرند. آن شرکت شرکتی است که به نحوی خودش را متفاوت از بقیه می‌بیند. حدود پنج هزار دستگاه خریداری شد، اما قرارداد نصبی منعقد نشده است و هنوز جایی نصب نکرده‌اند. متاسفانه مشخصاتی که من دیدم در زمانی که ناترازی انرژی داریم، آسانسورهای موتور گیربکس هستند که در همه جای دنیا منسوخ شده است.

او درباره نصب نشدن آسانسورهای خانه‌های نهضت ملی مسکن و مسکن مهر نیز توضیح داد: من در جریان این نیستم که چرا نصب نمی‌شوند، اما به نظرم ارتباطات سازندگان با کارفرما هم تاثیر دارد. ما در صنعت آسانسور ۳ هزار واحد فعال داریم که کم‌تر از ۵۰ درصد ظرفیت خود را استفاده می‌کنند. از واحدهای مسکونی و اداری خواهش می‌کنم از افراد دارای مجوز برای نصب، سرویس و نگهداری استفاده کنند. آن حادثه ساختمان شهرداری هم بخاطر این بود که فرد تعمیرکار دانش آسانسور نداشت. ما برای تعمیر آسانسور سه ایمنی داریم و اگر فقط یک ایمنی در آن روز فعال می‌بود هیچ اتفاقی برای آن خانم رخ نمی‌داد، اما آن سه ایمنی وجود نداشت.

محمدرضا ظفرپور - دبیر هیات رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی ایران- نیز دراین نشست خبری درباره خرابی پله برقی‌های پل‌های عابر گفت: عمده مواردی که بازدید شد و ما دیدیم اوت‌دور نبودند. به همین دلیل هم با ورق‌های پلی کربنات پوشانده‌اند تا بتوانند محافظت کنند، اما این ورق‌ها باعث آتش سوزی شده است.

او درباره ساخت قطعات تقلبی و غیر استاندارد در کشور نیز توضیح داد: برخی افراد بدون مجوز شروع‌ به نظارت می‌کنند. آن‌ها برای فرار از مالیات بدون تخصص لازم و بدون اسم، شروع به تولید می‌کنند که اصالت هم ندارند. باید پایش کامل و جامع انجام شود تا مانع این چنین اتفاقات شویم و راه‌اندازی شناسنامه آسانسور هم به همین دلیل است.

ظفرپور درباره غیر استاندارد بودن اکثر آسانسورها در منازل مسکونی، توضیح داد: مبحث طراحی آسانسور توسط طراح ساختمان باید رعایت شود، اما حتی در پروژه ملی هم طراحی لازم انجام نمی‌شود. یکسری درخواست‌ها و دستورالعمل‌ها به شهرداری ارائه کرده‌ایم که نیازمند اجرایی شدن است تا مانع چنین اتفاقاتی شود.  

او در پایان صحبت‌های خود نیز گفت: همه باید هنگام ورود تعمیرکار به ساختمان جهت سرویس دوره‌ای، کارت صلاحیت او را بررسی کنند. روی هر کارت یک کیوآرکد وجود دارد که با اسکن کردن آن کد صلاحیت سرویسکار تایید یا رد خواهد شد. این عدم کنترل گاها اتفاقات تلخی را در سراسر کشور به همراه داشته که باید این موضوع اطلاع رسانی شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha