سعید کرمی زنجانی چهارشنبه ۳۰ مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بیمه سلامت برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای ۳۱ ساله این سازمان، اظهار کرد: تحقق عدالت اجتماعی در سلامت یکی از اهداف بنیادین بیمه سلامت است.
وی با بیان اینکه این سازمان در سال ۱۳۷۳ تأسیس و از سال ۱۳۹۱ با عنوان سازمان بیمه سلامت ایران فعالیت خود را ادامه داده است، شعار امسال را وفاق ملی برای ایرانی سالمتر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۴۹۰ هزار نفر از جمعیت بیمهشده استان بدون پرداخت هزینه حق بیمه، از خدمات رایگان برخوردارند. این گروه شامل روستاییان، مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و افراد قرار گرفته در دهکهای یک تا پنج درآمدی است.
وی افزود: برای دهکهای بالاتر نیز تخفیفهایی در نظر گرفته شده تا فرهنگ بیمه در جامعه نهادینه و بیمه همگانی بهصورت واقعی محقق شود. بیمهشدگان میتوانند در تمام ساعات شبانهروز از طریق سامانه بیمه سلامت نسبت به ثبتنام یا تمدید بیمه خود اقدام کنند و این سامانه با استعلام خودکار از بانکهای اطلاعاتی، امکان شناسایی افراد نیازمند و پوشش رایگان بیمه برای آنان را فراهم کرده است.
مدیرکل بیمه سلامت زنجان افزود: ۹۸ درصد نسخ بیمه سلامت بهصورت الکترونیکی صادر میشود و روزانه حدود ۹ هزار نسخه در استان ثبت میشود. برخی پزشکان بخش خصوصی هنوز از نسخههای دستی استفاده میکنند که در تعامل با نظام پزشکی تلاش داریم این میزان به ۱۰۰ درصد برسد.
کرمی زنجانی از افزایش تعداد گروههای بیماری تحت پوشش صندوق بیماران خاص خبر داد و گفت: هماکنون ۱۳۳ گروه بیماری تحت پوشش این صندوق قرار دارند که برای ۶۹ گروه، خدمات بهصورت الکترونیکی فعال شده است.
وی افزود: در استان زنجان ۱۹ هزار بیمار از حمایتهای ویژه این صندوق بهرهمند هستند و سالانه تا سقف ۸۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در قبال هزینههای درمانی دریافت میکنند. میزان پاداش پرداختی به اهداکنندگان کلیه نیز از ۸۳ میلیون تومان به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: در راستای حمایت از سیاستهای جمعیتی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تمامی کودکان زیر ۷ سال در مراجعات سرپایی از خدمات رایگان بیمهای بهرهمند هستند. تاکنون بیش از ۷.۵ میلیارد تومان هزینه فرانشیز این گروه سنی و بیش از ۳.۳ میلیارد تومان برای درمان ناباروری پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد افزایش داشته است.
کرمی زنجانی با اشاره به رویکرد عدالتمحور سازمان بیمه سلامت، گفت: در راستای شناسایی و حمایت مؤثرتر از اقشار نیازمند، تفاهمنامههایی با مؤسسات خیریه و گروههای جهادی منعقد شده است تا این نهادها با آموزشهای تخصصی از کارشناسان بیمه، نقش فعالتری در شناسایی و راهنمایی گروههای هدف ایفا کنند.
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به بهبود مستمر سامانه نسخه الکترونیک، گفت: سامانه جدید با رفع مشکلات گذشته، سهولت بیشتری در خدماترسانی به پزشکان و بیمهشدگان ایجاد کرده است. پزشکان از طریق این سامانه میتوانند خدمات ۲۴ ساعته ارائه دهند و بیمهشدگان نیز به سوابق درمانی خود دسترسی داشته باشند.
کرمی زنجانی با تأکید بر رویکرد سلامتمحور بیمه سلامت، اظهار کرد: برای ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینهها، کارنامههای عملکردی برای پزشکان ارسال میشود تا بر اساس میانگینهای ملی و بینالمللی، الگوی تجویز دارو و خدمات آزمایشگاهی خود را اصلاح کنند. هدف از این اقدام، پیشگیری از تجویزهای غیرضروری و حرکت به سمت نظام سلامت هوشمند و کارآمد است.
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: رویکرد اصلی سازمان بیمه سلامت، جلوگیری از عدم پوشش بیمهای و تضمین دسترسی برابر به خدمات سلامت برای همه اقشار جامعه است.
انتهای پیام
نظرات