• پنجشنبه / ۸ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1404080804701
  • خبرنگار : 50187

معاون وزیر آموزش و پرورش:

بیش از ۶۰ درصد افراد زندانی تحصیلات زیر دیپلم دارند/ آموزش و پرورش، محور توسعه ملی

بیش از ۶۰ درصد افراد زندانی تحصیلات زیر دیپلم دارند/ آموزش و پرورش، محور توسعه ملی

ایسنا/کرمان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افراد زندانی تحصیلاتی پایین‌تر از دیپلم دارند و فقر یادگیری یکی از مهم‌ترین تهدیدهای آموزش عمومی در دنیاست، گفت: آموزش و پرورش در دولت چهاردهم به عنوان محور توسعه ملی مورد توجه ویژه شخص رئیس جمهور است.

رضوان حکیم‌زاده پنجشنبه ۸ آبان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: همراهی و رویکرد فرهنگی استاندار کرمان منشأ آثار خیر بسیاری برای کودکان و دانش‌آموزان این استان است و بی‌تردید استمرار این نگاه می‌تواند به تحولی پایدار در نظام آموزشی منطقه منجر شود.

وی با اشاره به سیاست‌های کلان دولت چهاردهم افزود: رئیس‌جمهور از نخستین روزهای فعالیت خود آموزش و پرورش را اولویت اصلی دولت اعلام کرده‌ و با تأکید بر تحول بنیادین در نظام یاددهی و یادگیری و عدالت آموزشی، شخصاً پیگیر روند اجرای برنامه‌های تحولی در این حوزه است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: رئیس‌جمهور در ماه‌های اخیر بیش از ۶۰ جلسه عمومی و تخصصی در حوزه آموزش و پرورش برگزار کرده‌ که بیانگر جدیت دولت در اصلاح ساختارهای آموزشی و کاهش نابرابری در فرصت‌های یادگیری است.

حکیم زاده، با بیان اینکه هدف دولت صرفاً ساخت مدرسه نیست، تصریح کرد: ساخت فضای آموزشی جدید به معنای ایجاد فرصت برابر برای یادگیری است؛ مدرسه فقط یک ساختمان نیست، بلکه بستری است برای رشد، عدالت و ارتقاء کیفیت آموزش.

وی در تشریح برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی، دو محور اصلی دنبال می‌شود؛ نخست ایجاد اجتماعات یادگیری برای معلمان و مدیران مدارس با هدف تبادل تجربه و توانمندسازی حرفه‌ای آنان و دوم برگزاری دوره‌های توانمندسازی حضوری موسوم به دوره توانا با سه محور آموزش روش‌های تدریس فعال، ایجاد محیط یادگیری مثبت و استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در آموزش.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح ملی حامی گفت: این طرح صرفاً برنامه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی درسی نیست، بلکه طرحی برای بازگرداندن دانش‌آموزان به مسیر یادگیری و زندگی است، در این طرح تأکید می‌شود که هیچ دانش‌آموزی نباید برچسب ضعف یا ناتوانی بگیرد، بلکه همه باید احساس کنند مورد توجه و احترام نظام آموزشی هستند.

حکیم‌زاده گفت: پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد که فقر یادگیری یکی از مهم‌ترین تهدیدهای آموزش عمومی در دنیاست، بر اساس گزارش بانک جهانی، ۴۰ درصد از کودکان در جهان یا هرگز به مدرسه نمی‌روند یا مهارت‌های سواد پایه را در مدرسه نمی‌آموزند. کرونا نیز این شکاف را عمیق‌تر کرده است، از همین رو برنامه حامی در ایران با هدف توجه به یادگیرندگان ضعیف و بازگرداندن اعتماد و انگیزه به آنان طراحی شده است.

وی با اشاره به تأثیر مستقیم موفقیت تحصیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بر اساس بررسی‌ها، بیش از ۶۰ درصد افرادی که در زندان‌ها حضور دارند تحصیلاتی پایین‌تر از دیپلم دارند، این نشان می‌دهد که هر چه سرمایه‌گذاری ما در آموزش و پرورش بیشتر باشد، جامعه‌ای سالم‌تر و ایمن‌تر خواهیم داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش به ارزیابی عملکرد استان‌ها اشاره کرد و گفت: در معاونت آموزش ابتدایی، نظام شاخص‌محور طراحی شده تا نتایج واقعی فعالیت‌ها سنجیده شود، شاخص‌هایی چون نرخ جذب خالص، پوشش دوره ابتدایی، تکرار پایه و ترک تحصیل در پایه ششم در همه استان‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد.

وی با ابراز رضایت از عملکرد استان کرمان افزود: بر اساس گزارش‌های رسمی، نرخ تکرار پایه در استان کرمان از ۲/۱۶ درصد به ۱/۴ درصد کاهش یافته که یکی از بهترین پیشرفت‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود و این موفقیت مرهون اهتمام و همدلی مجموعه مدیران، معلمان و همراهی استاندار است.

حکیم‌زاده با اشاره به نقش راهبردی آموزش در توسعه کشور گفت: برای نخستین‌بار پس از دوران امیرکبیر، رئیس دولتی در کشور ما آموزش و پرورش را محور اصلی توسعه ملی قرار داده، هرچند ثمرات این تحول ممکن است در کوتاه‌مدت آشکار نشود، اما بی‌تردید تاریخ نشان خواهد داد که نقطه آغاز این مسیر، یکی از درست‌ترین تصمیمات در تاریخ توسعه ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی طالبی استاندار کرمان نیز در این جلسه از آغاز تحول در حوزه آموزش ابتدایی خبر داد و گفت: ارتقاء شاخص‌های آموزش ابتدایی یکی از اولویت‌های اساسی استان است که گزارش‌های این حوزه امیدوارکننده بود و نشان می‌دهد اگر قرار است تحولی در استان کرمان در حوزه آموزشی و پرورشی ایجاد شود، باید از آموزش ابتدایی شروع کنیم.

وی با تأکید بر نقش حیاتی معلمان در دوره ابتدایی افزود: در این دوره، دانش‌آموز کاملاً به معلم وابسته است و باید توجه ویژه‌ای به رفاه و انگیزه معلمان داشته باشیم، معلمان در این بخش از آموزش نقش محوری دارند و اگر آنان انگیزه و شرایط مناسبی داشته باشند، می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی بر فرآیند یادگیری دانش‌آموزان بگذارند.

استاندار کرمان همچنین به مشکلات تاریخی آموزش و پرورش در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه آموزش و پرورش استان کرمان در گذشته با بی‌توجهی‌هایی روبه‌رو بوده و این کمبودها نیاز به جبران دارد، امیدواریم با حمایت‌های وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌های دولت چهاردهم، بخشی از این کمبودها جبران شود.

طالبی در پایان بر لزوم توجه به سلامت جسمی و تغذیه دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: پایش سلامت دانش‌آموزان باید به صورت جدی انجام شود، همکاری با دانشگاه علوم پزشکی استان می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha