بهرام سرمست روز یکشنبه ۱۸ آبان در شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: هدف اصلی نهضت توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و عدالت در فضای آموزشی است و لازم است تمام دستگاهها، خیرین و نهادهای محلی با نگاه آیندهنگرانه برای تحقق این هدف تلاش کنند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مولدسازی در پیشبرد طرحهای آموزش و پرورش گفت: در این زمینه باید حداکثر اهتمام به عمل آید، به ویژه در خصوص پروژههایی که هنوز آغاز نشدهاند. ضروری است این پروژهها در اولویت قرار گیرند، بهخصوص در کلانشهر تبریز که چند طرح مهم آموزشی در دست اقدام است.
سرمست با بیان اینکه افزایش تعداد پروژهها در حوزه آموزش و پرورش میتواند یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران باشد، افزود: افزایش پروژهها اشکالی ندارد، اما باید این روند بر اساس نیازسنجی دقیق انجام گیرد. بازسازی مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن باید در کنار طرحهای توسعهای و با نگاه به آینده آموزشی هر منطقه انجام شود.
وی ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز، مردمی سازی نهضت مدرسه سازی را یکی از اولویتهای اصلی استان عنوان کرد و گفت: مردمی سازی به معنای مشارکت عمومی در امر مدرسه سازی است؛ یعنی بهجای آنکه یک خیر صد مدرسه بسازد، باید صد نفر را برای ساخت یک مدرسه بسیج کنیم. این شاخص در ارزیابی عملکرد فرمانداران و رؤسای آموزش و پرورش مناطق لحاظ خواهد شد تا میزان مشارکت اجتماعی هر شهرستان در این نهضت مشخص شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ایجاد پویشهای مردمی در شهرستان ها افزود: تمام فرمانداران در شهرستان ها به صورت اختیار به پویش «بساز به مدرسه» ملحق شوند و هر شهرستان یک پروژه را به صورت نشاندار و با محوریت مردم راهبری کند. این اقدام میتواند الگویی برای تقویت حس مشارکت و همدلی در جامعه باشد.
وی همچنین با اشاره به پروژههای مهم آموزشی تبریز گفت: دبیرستانهای ماندگار فردوسی و وحدت از پروژه های با اهمیت هستند و فرماندار تبریز در جلسه بعدی شورا گزارش دقیقی از روند پیشرفت آنها ارائه کند. همچنین لازم است از ظرفیت مولد سازی برای حمایت از پروژههای آموزش و پرورش تبریز بهصورت ویژه استفاده شود.
سرمست در ادامه بر لزوم تعیین تکلیف موضوع سه درصد عوارض شهرداریها برای آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: خرین نتایج مربوط به اجرای این مصوبه احصا و گزارش شود تا منابع قانونی آموزش و پرورش به طور کامل وصول گردد.
وی درباره تفاهم نامه امضا شده در دفتر رئیس جمهور نیز خاطر نشان کرد: بر اساس توافق انجامشده، از محل مسئولیتهای اجتماعی شرکت مس سونگون و با فهرستی که سازمان نوسازی مدارس تهیه کرده است، مبلغ ۱۸۵ میلیارد تومان برای اجرای طرحهای مدرسهسازی در استان اختصاص مییابد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از برنامه ریزی برای تهاتر مطالبات پیمانکاران آموزش و پرورش از محل طرح های مولدسازی خبر داد و افزود: با این اقدام، میتوان از پروژههای در حال اجرا حمایت کرد و روند تکمیل آنها را سرعت بخشید.
سرمست در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقدیر از دانشآموزان برتر کنکوری استان تأکید کرد و گفت: برنامهریزی لازم برای تقدیر از رتبههای زیر ۱۰۰ کنکور انجام شود و خانم دکتر اشراقی پیگیری هماهنگی این مراسم را برعهده بگیرند.
وی در پایان با اشاره به برنامههای پروژه مهر و بازگشایی مدارس افزود: گزارشهای دریافتی نشان میدهد که امسال در مقایسه با سال گذشته توفیقات چشمگیری در آغاز سال تحصیلی و آمادهسازی مدارس حاصل شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با همت و تلاش بیوقفه همکارانمان در استان، نرخ پوشش تحصیلی از ۹۹.۱۶ درصد در سال گذشته به ۹۹.۳۹ درصد در سال جاری افزایش یافته و تلاشها بر این است که هیچ دانشآموزی از چرخه تحصیل باز نماند.
اسفندیار صادقی، با قدردانی از اعضای این شورا و تلاشهای دیگر عوامل در راستای بازگشایی مدارس و داشتن پروژه مهری آرام و بدون دغدغه، به تبیین نحوه اجرای مصوبات جلسه قبلی به خصوص در رابطه با پروژه مهر پرداخت و اظهار کرد: حسب دستور آقای استاندار، مسئولان دستگاهها به وجه عالی در مناطق سراسر استان و به خصوص، محل تحصیل خود حضور یافتند و همکاری تمامی دستگاهها به خصوص نیروی انتظامی، سرویسدهی رایگان ناوگان حمل و نقل عمومی در روز اول مهر، پوشش خبری رویدادها توسط رسانهها بویژه صدا و سیما و حضور مسئولان در مدراس، ایجاد فضای شور و شوق در شهر و روستاها با همکاری شهرداری و دهیاری به نحو احسن انجام گرفت.
ضرورت ارتقا امکانات زیرساختی و کمبود فضا دانشگاه فرهنگیان، زمینههای مولدسازی و گلایه از عدم تحقق عوارض سه درصد شهرداری نیز از اهم موارد مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بود که صادقی در این خصوص گفت: میزان تحقق عوارض سه درصد شهرداری که جهت بهبود زیرساختهای آموزشی و تربیتی استفاده میشود، رضایت بخش نبوده و کلانشهری مانند تبریز در رقابت با برخی شهرهای کوچک استان در است.
فرهاد فرهودی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه از افزایش تعداد پروژههای مدارس نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی از ۲۳۱ پروژه به ۲۸۵ پروژه خبر داد و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژهها را ۸۱ درصد عنوان نمود و گفت: بیشترین تعداد پروژهها در مراغه، میانه، مرند و تبریز هستند.
وی با تبیین عملکرد مناطق متعدد استان آذربایجان شرقی در زمینه مردمیسازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، اظهار کرد: مناطق ترکمانچای و سراب از اعتبارات دهیاری و مشارکت مردمی در این خصوص بهرهمند شدهاند.
استان آذربایجان شرقی رتبه هفتم کشور را از نظر تعداد پروژه و رتبه چهارم کشور را از نظر میزان پیشرفت فیزیکی دارا است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی، تعداد پروژههای شروع نشده را ۲۱ مورد دانست و افزود: این ۲۱ پروژه بعدا اضافه شدهاند که پنج مدرسه شامل ۶۶ کلاس در تبریز قرار داشته و مابقی نیز در مناطقی مانند مرند، میانه، خداآفرین، کلیبر و بستان آباد نیز پراکنده هستند.
وی، مهمترین مولفه جهت کمک به پروژههای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تبریز را که اغلب بزرگ مقیاس هستند، مولدسازی دانست و با تبیین برش سال آتی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، اظهار کرد: با تصمیم مشترک اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان، مقرر گردیده است که برای ۴۹۷ پروژه شامل ۳۱۰۰ کلاس درس، به عنوان برش سال آتی، هسته و گروههای مردمی با مشارکت و کمک مردم و مدیدیت و راهبری فرمانداران تعریف شود.
به گزارش ایسنا در ادامه جلسه، اقدامات انجام شده در راستای ایجاد برخی رشتههای هنری و فنی از جمله معماری، طراحی دوخت، و شبکه نرم افزار در هنرستانهای استان به منظور توسعه متوازن رشتهها و ارتقا کیفیت آموزشی و نمرات دانشآموزان نیز در ادامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این جلسه با حضور اعضای شورای آموزش و پرورش سراسر استان آذربایجان شرقی، فرمانداران، شهرداران، ائمه جمعه، روسا و مدیران آموزش و پرورش نواحی و مناطق برگزار گردید و تعدادی از فرمانداران به تشریح اقدامات انجام شده در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای دولت چهاردهم و دستور جلسه شورای آموزش و پرورش و همچنین اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه هنرستانهای جوار صنعت پرداختند.
انتهای پیام


نظرات