مرتضی جمشیدی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ پارکینگ تحت مدیریت سامانه یکپارچه مدیریت توقف شهرداری مشهد قرار دارد، اظهار کرد: این پارکینگها به اقتضای نیاز ۵۸ مجموعه فعال و در حال خدمت رسانی به زائران و مجاوران هستند و در ایام خاص، حجم ارائه خدمات این پارکینگها افزایش مییابد.
وی با اشاره به هوشمندسازی پارکینگها، افزود: این فرآیند با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و اینترنت اشیا انجام میشود. در پارکینگهای مجد و آزادی، سامانه پایش فضاهای توقفگاهی نصب شده است. همچنین در این پردازش دادهها، پلاک خودروها توسط سامانهها شناسایی و پردازش میشود، سپس اطلاعات استخراجشده و مجوزهای ورود و خروج صادر میشود.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: مطالعات بهبود خدمات در حال تدوین است و همکاری با افرادی که پیشنهادات اجرایی در زمینه هوشمندسازی دارند، فراهم خواهد بود.
جمشیدی با اشاره به اهمیت زیباسازی منظر شهری، تاکید کرد: زیباسازی منظر شهری یکی از آیتمهای مهم در اورهال پارکینگهای مکانیزه بوده که نمونه بارز آن در پارکینگ امامت قابل مشاهده است، در نمای این پارکینگ المان مذهبی مشهد الرضا به خوبی نمایان شده است.
وی با اشاره به اینکه سامانه مدیریت توقف در معابر حاشیهای با هدف کنترل ترافیک ناشی از توقفات نامناسب و نامتعارف شهری و بر اساس تکلیف قانونی در مشهد اجرا میشود، تصریح کرد: این سامانه به صورت یکپارچه با پارکینگهای غیرحاشیهای مشهد فعالیت میکند. خدمات این سامانه شامل ایجاد نظم شهری از طریق اعمال محدودیت در توقف خودروهای با توقف طولانیمدت، توزیع عادلانه فضاهای پارکینگی، افزایش سطح ایمنی معابر و کاهش نزاعهای خیابانی است.
مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد بیان کرد: در حال حاضر در مشهد بیش از بک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو پلاک شده وجود دارد و فقط ۳۰ هزار فضای پارکینگی در معابر پر ترافیک شهری مدیریت میشود. به عبارتی، به ازای هر فضای پارک، ۴۰ خودرو توقف میکنند که نیاز به مدیریت توقف و توزیع عادلانه فضاهای پارکینگی را نشان میدهد.
جمشیدی با اشاره به موفقیت طرح ساماندهی توقفات معابر شهری، یادآور شد: این طرح موجب کاهش میزان استفاده از خودرو و افزایش توقفات زیر نیم ساعت و یک ساعت شده است. در شش ماه نخست سال، بیش از ۹ میلیون توقف ثبت شده که از این تعداد، ۸۲ درصد زیر یک ساعت و ۶۵ درصد زیر نیم ساعت بوده است.
وی اضافه کرد: سیستم پارکینگهای مکانیزه نصب شده در مشهد وارداتی است، اما با استفاده از دانش شرکتهای دانش بنیان داخلی، فرایند اورهال و ارتقای تکنولوژی آنها انجام شده است.
انتهای پیام


نظرات