حبیب رجبیمشهدی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه کاهش تعاملات بینالمللی دانشگاهی خطرناک است، افزود: علم ماهیتی جهانی دارد و دور ماندن از جریانهای علمی دنیا میتواند به انزوای تدریجی و ناآگاهی از موضوعات و پرسشهای روز جهان منجر شود.
تاکید به نقش آموزشوپرورش در کیفیت آموزش عالی
وی با تاکید به نقش آموزشوپرورش در کیفیت آموزش عالی، اظهار کرد: دانشگاه خروجی مدارس را تحویل میگیرد و اگر ورودیها خوب آماده نشده باشند، بخشی از انرژی دانشگاه صرف جبران ضعفها میشود. امروز در برخی رشتهها تورم نیروی انسانی وجود دارد؛ مثلا گرایش بیش از حد به رشتههای علوم پزشکی و کمرنگ شدن علاقه به مهندسی و علوم انسانی است؛ کشور تنها به پزشک نیاز ندارد و در همه حوزهها متخصصان توانمند لازم است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تغییرات مکرر در محتوای درسی مدارس و ورود مطالب حاشیهای میتواند آثار بلندمدت نامطلوب داشته باشد، افزود: اصلاح مسیرهای هدایت تحصیلی و محتوای آموزشی در مدارس میتواند به بهبود عملکرد نظام آموزش عالی کمک قابلتوجهی کند.
وی با اشاره به تاثیر مسائل حاشیهای بر عملکرد مفید دانشگاه، گفت: دانشگاه یک نهاد زیرساختی برای توسعه پایدار است و حضور آن در مرکز شهری مثل مشهد باید بهعنوان یک فرصت بزرگ دیده شود. اما گاهی مسائل حاشیهای مانند مشکلات زمین، زیرساخت یا امور اداری ذهن مدیران دانشگاه را درگیر میکند و آنها را از ماموریت اصلی یعنی تولید علم، نوآوری و حل مسائل جامعه دور میسازد.
رجبیمشهدی اضافه کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در حل بسیاری از ابرچالشهای استان و کشور فعال است و ساختار خود را بهسمت مسئلهمحوری و ارتباط مؤثر با جامعه بازطراحی کرده است؛ هرچند با محدودیتهای مالی، بینالمللی و فرهنگی نیز مواجه است. اگر نگاه حاکمیت، صنعت، آموزشوپرورش و رسانهها به دانشگاه بهعنوان یک سرمایه ملی تقویت شود، میتوان در یکی دو دهه آینده شاهد دستاوردهای بسیار بزرگتری در سطح ملی و منطقهای بود.
انتهای پیام


نظرات