• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 8403-09593

ديدگاه‌ نامزدهاي رياست جمهوري دوره‌ي نهم درباره‌ي «فناوري اطلاعات و ارتباطات»

ديدگاه‌ نامزدهاي رياست جمهوري دوره‌ي نهم درباره‌ي «فناوري اطلاعات و ارتباطات»

پيشرفت‌هاي اعجاب‌آوري كه در چند دهه‌ي اخير در حوزه‌ي تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي رخ داده است، همگان را بر آن داشته تا از شكل‌گيري عصر جديد به نام عصر اطلاعات ياد كنند. در اين عصر، اطلاعات نه به عنوان عنصري در كنار ساير عناصر، بلكه به مثابه وجه غالب و نيروي محركه‌ي اصلي تمام كنش‌ها و فعل و انفعالات انساني - اجتماعي مدنظر قرار مي‌گيرد كه محصول نهايي آن، توليد جامعه‌ي جديد موسوم به جامعه‌ي اطلاعاتي است.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات ايسنا، با توجه به نقش غيرقابل انكار فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه‌ي جوامع و شكل‌گيري دنيايي با عنوان دنياي مجازي ديگر نمي‌توان مقوله‌ي IT و ICT را ناديده گرفت و دروازه‌هاي جامعه را بر روي آن بست. در اين ميان ايران نيز تاكنون برنامه‌ريزي‌هاي بسياري براي توسعه‌ي فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور انجام داده است. از طرفي شكل‌گيري 6 ميليون كاربر اينترنتي در ايران و پديد آمدن هزاران سايت و وبلاگ‌هاي شخصي دسترسي آزاد همگان به اطلاعات را ميسر ساخته است.

در اين راستا برنامه‌هاي كانديداهاي نهمين دوره از انتخابات رياست جمهوري را بررسي كرديم تا مشخص شود هركدام از نامزدها چه ديدگاه و برنامه‌اي نسبت به فناوري اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌ها و آزادي اطلاعات دارند.

علي اكبر هاشمي رفسنجاني؛

هاشمي در سخنان خود بر بكارگيري فناوري‌هاي نو در عرصه‌ي ارتباطات ياد كرده‌ و مي‌گويد: امكانات فراهم آمده در فضاهاي مجازي و اينترنت، رسانه‌هاي نويني را وارد عرصه‌ي اطلاع‌رساني كرده است و بايد با بهره‌گيري صحيح از اين نوع رسانه‌ها، شاخص‌هاي فرهنگي كشور بهبود يابد.

وي ‌در سخناني ديگر عنوان مي‌كند: الان مطبوعات ما وضع مطمئني دارند. فكر مي‌كنم آزادي آن‌ها تداوم دارد. با ماهواره و اينترنت نمي‌توان مبارزه كرد، ولي اين تكنولوژي‌ها بدآموزي‌هاي جدي دارد كه همه حتي اروپايي‌ها نگران هستند. يك كار جهاني مي‌خواهد كه اين وسيله‌ي خوب باعث تخريب فرهنگ‌ها و ارزش‌هاي ملت‌ها نشود، ولي اصل آن خوب و لازم است.

مصطفي معين؛

معين در وبلاگ خود در يادداشتي با عنوان اينترنت و زندگي جهاني نوشته است: مساله‌ي IT و امكانات ارتباطي جديد از جمله مسائلي است كه هميشه دغدغه‌ي ذهنم بوده است. شايد به نظر بيايد كه چون اين را در وبلاگ مي‌نويسم، براي اين موضوع اهميت ويژه‌اي قائلم، اما اين‌طور نيست. در واقع يك پزشك يا يك فرد دانشگاهي اگر بخواهد به‌روز بماند و از آخرين پيشرفت‌ها و پژوهش‌هاي علمي مطلع شود، چاره‌اي جز ارتباط دائمي و بي‌وقفه با اينترنت ندارد. من هم طبيعتا همين‌طور بوده‌ام.

وقتي انسان امروز با جهان اطلاعات و اين شبكه‌ي گسترده‌ي ارتباطي روبرو مي‌شود، يا بايد منفعلانه در برابر آن مقاومت كند و بنشيند تا ببيند روز به روز جهان بر او سيطره مي‌يابد، يا اينكه بپذيرد او هم بخشي از اين جهان است و حق دارد كه در تعيين سرنوشت اين جهان دخالت كند و همانطور كه از ديگران تأثير مي‌پذيرد، بر آن‌ها تأثير نيز بگذارد.

البته شرط تحقق چنين آرماني، اين است كه بسترها و ابزارهاي فني لازم براي اين حضور ملي در سطح جهاني فراهم شود. اگر ما دست روي دست بگذاريم، طبيعي است كه ديگران جلو بروند و بر ما سيطره‌ي تكنولوژيك پيدا كنند. آن وقت به جايي مي‌رسيم كه زماني به اطراف خود كه نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم حتي كشورهايي كه تا چندي پيش از ما عقب‌تر بوده‌اند نيز بر ما پيشي گرفته‌اند و ما جا مانده‌ايم.

مهدي كروبي؛

كروبي در بخشي از پيمان‌نامه‌ي خود آورده است: در طول سال‌هاي پس از انقلاب، كشور در امر توسعه‌ي منابع انساني و تربيت نيروي تحصيل‌كرده‌ي دانشگاهي،‌ اهتمام كم‌نظيري داشته است، لذا امروز ما در سطحي هستيم كه به جاي خريد محصول يا ماشين آلات، وارد همكاري‌هاي بين‌المللي پژوهشي، طراحي مهندسي و توسعه‌ي فناوري شديم. به نظر من اين همكاري‌هاي بين‌المللي بهترين راه براي استفاده از دانش و تكنولوژي خارجي است و براي دو طرف درگير داراي منافع است، لذا از برنامه‌هاي جدي و اولويت‌دار من، تقويت همكاري‌هاي پژوهشي، فناوري ميان دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي ايراني و خارجي، حول محورهايي كه آينده علم و توليد را رقم مي‌زنند، مي‌باشد بديهي است كه ايجاد نظام ملي نوآوري، به منظور بومي و نهادينه شدن فناوري‌هاي حاصله و امكان تبديل آن‌ها به محصول هم بخش مهمي از اين برنامه مي‌باشد.

محمدباقر قاليباف؛

قاليباف در بخشي از ديدگاه‌هاي خود با عنوان جامعه‌ي شبكه‌يي آورده است: در نگاه اقتصاد امروز، جهان در آستانه‌ي تحول شگرف و عظيمي در قرن جديد قرار گرفته كه اصولا داراي شرايط و قواعد جديدي است، اين تحول عظيم برخاسته از شكل‌گيري جامعه جديد جهاني است كه منطق نو، روابط نو، نگاه نو، فرايندهاي نو، ساخت‌هاي نويي را درحال توليد است كه با نگاه چند قرن گذشته به كلي تفاوت ماهوي و وجودي دارد، اساس شكل‌گيري اين ”جامعه‌ي جديد” برخلاف فضاي گذشته كه مبتني بر نگاه محلي و بومي به جامعه‌ي انساني بود، بر مبناي ”شبكه‌ي ارتباطات” جهاني بنا شده است، شكل‌گيري ”شبكه‌ي ارتباطات جهاني” كم‌كم زمينه را براي انحلال شگفت‌انگيزي قطب‌هاي بزرگ قبلي فراهم مي‌سازد. قطب‌هاي ملي امروز كاركرد خود را از دست‌داده و به‌جاي ارتباطات عمودي در عرصه اطلاعات و اقتصاد و فرهنگ، مجبور به برقراري ارتباطات عرضي با يكديگر هستند...

همچنين وي چندي پيش در نشستي با خبرنگاران IT گفت: فناوري اطلاعات و ارتباطات يكي از ضرورت‌هاي دولت آينده است و بايد بسترهاي لازم براي توسعه‌ي اين حوزه فراهم شود، بنابراين تيمي كه در وزارتخانه‌ي ارتباطات و فناوري اطلاعات بر سركار مي‌آيد بايد بر اساس مباني و رويكردهاي اساسي اين حوزه كارها را به پيش ببرد.

علي لاريجاني؛

دكتر علي لاريجاني در مقدمه‌ي كتاب ‌خود با عنوان پيمان با مردم، آورده است: اين منشور، پيمان با شهروندان ايران نويني است كه مي‌خواهد پايان عصر عقب‌ماندگي را اعلام كند و نوزايي علمي و فناوري را به همراه بالا بردن ثروت ملي تحقق بخشد.

وي در سخنان خود از IT به عنوان ابزار قدرت ياد كرده و مي‌گويد: در دنياي امروز فناوري اطلاعات و ارتباطات سبب افزايش توانمندي مردم جامعه و منشا‌ درآمد براي كشورها مي‌شود، بنابراين ضروري است دولت آينده اهتمام ويژه‌اي به اين حوزه داشته باشد.

محمود احمدي نژاد؛

احمدي‌نژاد نيز درباره‌ي ICT مي‌گويد: فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاري توانمند ساز به آساني مي‌تواند در تصميم‌گيري سريع، كارآمد و صحيح، از طريق شفاف‌سازي امور، و رفع مشكلات نقش تعيين كننده‌اي را به عهده گيرد و پتانسيل‌هاي موجود را با ابزارهاي اطلاع‌رساني در اختيار عموم جامعه قرار دهد و به دنبال آن با ايجاد فرصت‌هاي برابر كشور را به سوي عدالت اجتماعي توام با توسعه اقتصادي هدايت كند.

محسن رضايي؛

رضايي با تاكيد بر اينكه هر نوع تاخير در استفاده‌ي صحيح از IT سبب مي‌شود كشور از توسعه بازماند، عنوان كرد: فناوري اطلاعات و ارتباطات پديده‌ي‌ تازه‌اي است كه در قرن حاضر پا به عرصه گذاشته و در واقع دنياي جديدي با عنوان عصر اطلاعات را به وجود آورده‌است، بنابراين تجهيز شدن به ابزار اين عصر يعني IT امري اجتناب ناپذير و حياتي است.

محسن مهرعليزاده؛

مهرعليزاده نيز در سخنان خود اشاراتي به عصر ارتباطات دارد و معتقد است: در عصر ارتباطات و اينترنت افرادي مي‌توانند جوانان و قشر تحصيلكرده را درك كنند كه خود جوان و با مسائل روز دنيا آشنا باشند.

وي، عنوان مي‌كند: بايد از حالت روزمرگي درآييم چون بخش اعظمي از جامعه جوان است و جوانان اين روزها به اندازه‌ي بسياري به دليل سرعت ارتباطات و انتقال اطلاعات آگاه هستند. بديهي است آن تفكر جوان و نوع‌گرايي كه در جوان نهفته است دنبال اين است كه كانديدايي انتخاب كند كه آن فرد مبتني بر آنچه كه علم روز مي‌گويد و آنچه مقبول علوم روز از بعد مديريتي و برنامه‌ريزي است، بتواند كانديداي خود را انتخاب كند. ضمن اين كه اين كانديدا شرايط او را درك كرده و در چالش‌هاي بين‌المللي بتواند با شهامت درست عمل كند.

گزارش از «سميه فتحي» خبرنگار ايسنا - سردبير «مسعود فاتح»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha