• شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8506-14057

«غزال ايراني» در جمع 11 خودرو خورشيدي برتر جهان رالي خودروهاي خورشيدي 2006 تايوان با حضور تيم دانشگاه تهران آغاز شد

«غزال ايراني» در جمع 11 خودرو خورشيدي برتر جهان 
رالي خودروهاي خورشيدي 2006 تايوان با حضور تيم دانشگاه تهران آغاز شد

مراسم افتتاحيه رالي 2006 خودروهاي خورشيدي تايوان عصر روز گذشته با حضور 11 تيم از جمله تيم خودرو خورشيدي دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد همتي، مسئول اجرايي تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» كه براي شركت در اين رقابت‌ها در تايوان به سر مي‌برد با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ‌در اين مسابقه 11 تيم از كشورهاي آمريكا، تايوان، ايران، تركيه و آلمان حضور دارند و تيمي كه از استراليا دعوت شده بود به دليل نقص فني از حضور در مسابقات بازماند.

وي افزود: روز شنبه، تيم ها، تمرينات مقدماتي خود را انجام مي‌دهند و روز يكشنبه مسابقات Race اوليه آغاز شده و مسابقات رالي روز دوشنبه انجام مي‌شود.

همتي در بيان نحوه برگزاري مسابقه گفت: ‌مسافت مسير مسابقه 590 كيلومتر است كه طي سه روز - هر روز يك سوم مسافت - با سه نفر راننده طي مي‌شود و تركيبي از رالي و Race است.

وي در پايان با تشكر از موسسات و نهادهاي حامي تيم به ويژه شركت ايران خودرو اظهار كرد: روز جمعه ثبت نام تيم‌ها و تست خودروها صورت گرفت كه خوشبختانه خودرو «غزال ايراني» همه تست‌هاي مقدماتي را با موفقيت گذراند و امتياز خوبي را كسب كرد.

گفتني است، «غزال ايراني» اولين خودرو خورشيدي ايران و خاورميانه است كه توسط تعدادي از دانشجويان و استادان گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده است.

طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قوي‌ترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام شده كه از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد.

به گزارش ايسنا، «غزال ايراني»، خودرويي تك سرنشين به طول پنج متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع يك متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.

خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول‌هاي خورشيدي داراي بازده بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل خودرو ذخيره مي شود.

اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند؛ به طوري كه وزن نهايي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha