• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8510-03072

گورستانهاي متروكه و فعال ساماندهي مي‌شوند مديرعامل بهشت زهرا(س): دفن اجساد درگوستانهاي متروكه به صورت پراكنده صورت گرفته است

طرح ساماندهي وضعيت گورستانهاي متروكه و فعال واقع در محدوده شهر تهران تصويب شد.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ماده واحده اين طرح كه در دويست و هشتاد و هفتمين جلسه شورا به تصويب رسيد آمده است: نظربه اهميت ساماندهي گورستانهاي متروكه و فعال ـ اعم از تاريخي، متبركه و ... ـ واقع در محدوده شهر تهران با توجه به مطالعات و پژوهشهاي به عمل آمده در خصوص وضعيت فعلي گورستانهاي ياد شده شهرداري تهران موظف است با استناد به بند 13 ماده 55 از قانون وظايف و اختيارات شهردار يا به منظور حفظ هويت تاريخي و فرهنگي گورستانها همچنين استفاده از فضاهاي بلااستفاده ذيربط جهت توسعه سرانه‌هاي مذهبي، فرهنگي، اجتماعي، خدماتي و گردشگري با تاكيد بر حفظ وضعيت موجود و با لحاظ حداقل ساخت و ساز ممكن و متناسب با شرايط و مقتضيات خاص محلي، منطقه‌اي، تاريخي و فرهنگي گورستانهاي موصوف و با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط شاخصهايي را رعايت و اقدامات لازم را انجام دهند.

هماهنگي و همخواني كاربري گورستانهاي مذكور با طرح‌هاي راهبردي جامع و تفصيلي شهر تهران همزمان با تصويب آن تعيين و تكليف امكان تدفين و يا عدم تدفين بر اساس شرايط اعلامي شهرداري تهران با استناد به شاخصهاي زيست‌محيطي، اجتماعي و فرهنگي هر گورستان از جمله اقداماتي است كه شهرداري بايد اعمال كند.

همچنين هرگونه اقدام در ارتباط با گورستانهايي كه داراي سند وقفي يا اسنادي مبني بر وقفيت است (اعم از داراي شرايط تدفين يا فاقد اين شرايط) در خصوص استفاده از ساير كاربريهاي فرهنگي، مذهبي، خدماتي و گردشگري منوط به توافق شهرداري تهران و سازمان اوقاف و امور خيريه خواهد بود.

پرداخت حقوق مكتسبه افراد داراي سند مالكيت مقبره و يا قبوري كه در آن تا كنون ذفن صورت نگرفته در گورستانهاي فاقد شرايط دفن بر عهده شهرداري تهران خواهد بود.

به گزارش ايسنا، در اين طرح بيان شده است در ارتباط با گورستانهايي كه فاقد سند وقفي هستند (اعم از داراي شرايط تدفين و يا فاقد اين شرايط) كماكان كليه مسؤوليتهاي مربوطه اعم از مديريت، اعمال ساير كاربردهاي ياد شده و يا تعيين تكليف حقوق مكتسبه افراد ذيحق بر عهده شهرداري تهران است.

همكاري و مشاركت در حفظ و احياي فضاها و اماكن تاريخي واقع در گورستانهاي متروكه و فعال محدوده شهر تهران همچنين نصب يادمان جهت معرفي مشاهير و شخصيتهاي برجسته فرهنگي، اجتماعي و مذهبي واقع در گورستانهاي مذكور با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و ساير حوزه‌هاي اجرايي ذيربط خواهد بود.

جلوگيري از تدفين در گورستانهاي فاقد شرايط دفن با همكاري نيروي انتظامي و شهرداريهاي مناطق مربوط، اعمال مديريت و نظارت بر چگونگي تدفين در گورستانهاي داراي شرايط دفن اعم از وقفي يا غيروقفي با استناد به ماده 55 قانون و مقررات شهرداريها در خصوص التزام امور كفن و دفن در گورستانهاي واقع در شهرها توسط شهرداريها، مطالعه، بررسي و تعيين تكليف وضعيت كليه گورستانهاي متروكه و فعال واقع در محدوده شهر تهران ظرف مدت يكسال و ارائه گزارش هر سه ماه يكبار از جمله اقداماتي است كه شهرداري و سازمان بهشت زهرا(س) بايد براي ساماندهي گورستانها انجام دهند.

رضاييان، مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نيز در اين جلسه با اشاره به اين كه بر اساس اعلام نيروي انتظامي از سال 73 دفن در گورستانهاي متروكه ممنوع شده است، گفت: ‌البته با وجود اعلام نيروي انتظامي به صورت جسته و گريخته دفنهايي در برخي اين گورستانها صورت گرفته است.

وي افزود: ممنوعيت دفن در برخي از گورستانها، سبب مشكلات عديده براي مردم شده است.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: براي ساماندهي گورستانهاي موجود در تهران بايد مطالعات گسترده‌اي صورت پذيرفته و بر اساس اين مطالعات 140 گورستان متروكه در تهران وجود دارد كه بايد تكليف اين اراضي تا پايان سال 86 مشخص شود.

به گزارش ايسنا، به گفته وي بايد گورستانهايي را ايجاد كنيم كه در آن دفنهاي محلي صورت گيرد.

رضاييان در خصوص احداث گورستانهايي در شرق و غرب تهران گفت: محل مكانيابي شده براي احداث گورستان در منطقه غرب تهران مورد اعتراض شهرداري گرمدره واقع شده است.

وي افزود: بر اساس اين اعتراض نقشه احداث گورستان در غرب تهران مورد اصلاح قرار گرفته و مقرر شد تا احداث اين گورستان پس از تصويب هيات دولت مجدد پيگيري شود.

مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) همچنين در خصوص احداث گورستان در شرق تهران گفت: احداث اين گورستان داراي مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري است.

وي با بيان اين كه محل مورد نظر در تصرف ارتش است، اظهار داشت: مساحت زمين مورد نظر 463 هكتار است كه موافقت منابع طبيعي براي احداث آن اخذ شده است.

به گفته رضاييان مراحل اداري احداث اين گورستان در شرق تهران در حال اجراست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha