• شنبه / ۲۱ دی ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8710-11565.84366

استفاده از سيمان به جاي آسفالت! عضو انجمن صنعت سيمان به ايسنا خبرداد: كاهش قيمت سيمان در نقطه صفر مرزي غرب كشور بي‌تاثير بودن آزادسازي سيمان روي بازار داخلي

استفاده از سيمان به جاي آسفالت!
عضو انجمن صنعت سيمان به ايسنا خبرداد:
كاهش قيمت سيمان در نقطه صفر مرزي غرب كشور
بي‌تاثير بودن آزادسازي سيمان روي بازار داخلي
مطرح شدن موضوع آزادسازي صادرات سيمان ايران در چند هفته گذشته باعث كاهش قيمت آن در نقطه صفري مرزي در غرب كشور شده است. مرتضي لطفي ـ عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به افزايش توليد سيمان در سال جاري نسبت به سال گذشته و عمل به تعهدات مربوط به ثبات قيمت در بازار داخلي، هم‌اكنون توليدكنندگان منتظر تصميم دولت درباره آزادسازي صادرات سيمان هستند. وي با اشاره به اين‌كه به دليل به فروش نرفتن سيمان توليدي در كشور كارخانه‌هاي سيماني با مشكل نقدينگي مواجه شده‌اند، عنوان كرد: در حال حاضر بسياري از كشورها به دليل گسترش دامنه بحران مالي جهاني و ركود اقتصادي با مازاد سيمان روبرو شده‌اند. به عنوان مثال برآورد مي‌شود كه عربستان 20 ميليون تن مازاد سيمان داشته باشد. او با بيان اين‌كه پيش‌بيني مي‌شود كارخانه‌ها امسال دست‌كم با 4 ميليون تن كلينكر و سيمان مازاد مواجه شوند، خاطرنشان كرد: نداشتن انبار و مكان مناسب به ويژه در فصل زمستان براي نگه‌داري كلينكر احتمال خراب شدن اين محصول را افزايش مي‌دهد. ** بي‌تاثير بودن آزادسازي سيمان روي بازار داخلي لطفي با اشاره به اين‌كه پيش‌بيني مي‌شود آزادسازي صادرات سيمان تاثير چنداني روي قيمت سيمان در بازار داخلي نداشته باشد، تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه مصرف داخل ثابت بوده و مازاد مصرف نيز مشخص است، انتظار مي‌رود آزادسازي صادرات سيمان تاثير چنداني روي قيمت و بازار داخلي نداشته باشد. ** سيمان به جاي آسفالت؟ اين فعال صنعتي در ادامه با تاكيد بر لزوم پيدا كردن بازارهاي جديد مصرف براي سيمان توليد داخل يادآور شد: در تعدادي از كشورهاي اروپايي جايگزيني سيمان به جاي آسفالت در دستور كار قرار گرفته و در ايران نيز وزارت راه بايد در اين زمينه كار مطالعاتي انجام دهد. عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان استفاده از سيمان به جاي آسفالت را باعث افزايش عمر مفيد روكش خيابان‌ها و جاده‌ها دانست و عنوان كرد: استفاده از سيمان به جاي آسفالت هزينه‌هاي تمام شده عمليات راه‌سازي را هم كاهش مي‌دهد. ** كارخانه‌ها عمدتا تك‌كوره‌اي هستند لطفي همچنين در پاسخ به اين سوال كه علت پايين بودن تنوع توليد سيمان در ايران چيست؟ تصريح كرد: بسياري از كارخانه‌هاي توليد سيمان در كشور عمدتا تك‌ كوره‌اي هستند و اغلب اين كارخانه‌ها فرآيند توليد خود را روي عمده مصرف بازار متمركز كرده‌اند و به همين دليل تنوع توليد سيمان در ايران پايين است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha