اگرچه قرار بود نخستين موتور ملي ديزل سواري كشور تا سال 1391 به توليد انبوه رسيده و با استفاده از آن سواري ديزلي توليد و در كشور عرضه شود، ولي با اين حال به دليل تحقق نيافتن حمايتهاي وعده داده شده از اين طرح، روند اجرايي آن به كندي پيش ميرود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روند اجرايي طراحي و توليد نخستين موتور سواري ديزلي در كشور از چند سال گذشته آغاز شد. حدود سه سال پيش مجري اين طرح تاكيد كرده بود كه در صورت تحقق حمايتهاي سازمانهاي دولتي مربوطه موتور سواري ديزل تا سال 1391 به توليد انبوه خواهد رسيد. با اين حال طبق جديدترين اطلاعات به دست آمده، اين موتور در حال حاضر با حدود 65 درصد پيشرفت كار در مرحله توسعه قرار دارد.
دليل كند شدن روند طراحي و توليد اين موتور تخصيص نيافتن اعتبارات دولتي وعده داده شده براي حمايت از اين طرح است؛ بهگونهاي كه برخي سازمانهاي مربوطه از جمله وزارت نفت به برخي تعهدات خود براي حمايت از توليد موتور سواري ديزل عمل نكردهاند.
اين در حال است كه توليد موتور سواري ديزل و عرضه خودروهاي سواري ديزلي در سالهاي اخير گسترش زيادي در خودروسازان جهاني داشته است كه دليل آن نيز كاهش مصرف سوخت و آلايندگي، هزينههاي نگهداري كمتر و شتاب بيشتر موتور ديزل سواري نسبت به موتور بنزينسوز است.
در طرح توجيهي تهيه شده براي نخستين موتور سواري ديزلي كشور، استاندارد آلايندگي يورو 5 و مصرف سوخت آن 5.4 ليتر در هر 100 كيلومتر ديده شده است.
مصرف سوخت موتور ديزل سواري نسبت به موتور بنزيني حدود 30 درصد كمتر، گشتاور آن بالاتر و آلودگي مونواكسيد و دياكسيد كربن آن نيز نسبت به موتور بنزيني كمتر است.
انتهاي پيام
نظرات