معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه فساد يعني خروج شي از اعتدال تصريح كرد: فساد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... همه خروج شي از اعتدال هستند، جامعه اعتدالپرور فساد را بر نميتابد و در جامعه اسلامي در هيچ كجا فساد نبايد لانه كند.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، حجتا لاسلام و المسلمين سيدابراهيم رييسي، سخنران پيش از خطبه اين هفته نماز جمعه تهران گفت: امروز امر به معروف و نهي از منكر و تسلط بدان دو كفه ترازو هستند و اگر امر به معروف و نهي از منكر سنگين باشد تسلط بدان كمتر ميشود.
وي در خصوص فضائل و مناقب حضرت اميرالمومنين(ع) اظهار كرد: در بيان نوراني پيامبر عظيم الشان اسلام و در آيات نوراني قرآن كريم، وجود مقدس اميرالمومنين از پيشتازان جهاد و شهادت و تلاش در راه خداوند است، وجود مقدس اين حضرت مصداق اتم و اكمل فداكاري و از خودگذشتگي است.
معاون اول قوه قضاييه با اشاره به همتاي قرآن بودن وجود اميرالمومنين علي (ع) گفت: هنگامي كه به حضرت در مورد ولايتش خبر دادند ايشان جملهاي گفتند كه همتايي قرآن با وجود اميرالمومنين را نشان ميدهد مبني بر اينكه اگر ولايت و محبت من بر كوه نازل شود از هم پاشيده خواهد شد.
سخنران پيش از خطبه اين هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: دوست داشتن بدون معرفت معنا ندارد، براي اين ولايت بايد معرفت داشته باشيم، خيليها اميرالمومنين را دوست دارند كه نه شيعه و نه مسلمان هستند، مسيحيان بسياري وجود دارند كه حضرت علي (ع) را دوست دارند.
رييسي با اشاره به ويژگيهاي محبت تعقلي در يك فرد گفت: محبت تعقلي بدين معني است كه تمام وجود انسان، افكار و انديشه و عمل او جلوه محبت داشته باشد، در چهره اين افراد آثار بندگي نشان داده ميشود و اين افراد انساني نفوذناپذير هستند كه اهل رشوه و پارتيبازي نيستند و در دانشگاه و حوزه از رفتار وي متوجه ميشوند كه او نسبتي با ارزشهاي اميرالمومنين علي (ع) دارد، از آنجا كه هيچ مفهوم باطني و دروني در دين نداريد كه جلوه بيروني نداشته باشد، شكر، ذكر و محبت نيز بايد جلوه بيروني و عملي داشته باشند.
وي با اشاره به عبارت «قتل فى محراب عبادته لشدّة عدله» به اين معنا كه علي را در محراب كشتند چون او بسيار عادل بود تصريح كرد: انسان بهرهمند از شجاعت ، عفت و حكمت كسي است كه عدالت را بر خود حاكم كرده است مرحله بالاتر عدالت اين است كه مظهر اسماء حسناي الهي شود.
معاون اول قوه قضاييه خاطرنشان كرد: امروز در نظام اسلامي كافي نيست كه در راس، فقيه جامعالشرايط عادلي باشد تا در جامعه عدالت حاكم شود بلكه بايد تمامي سطوح عالي ، مياني ، كارشناسي از ملكه عدالت بهرهمند باشند تا جامعه مزه شيرين عدالت را بچشد؛ يك بخشدار، شهردار و قاضي همه و همه بايد بهرهمند از ملكه عدالت باشند، جامعه عادل و سالم جامعهاي است كه تمام روابط آن براساس دين شكل گرفته باشد و در حقيقت جامعهاي كه سنگ زيربناي آن عدالت باشد مبناي اساسي آن توحيد است.
رييسي با بيان اينكه از عدالت سخن گفتن ساده اما در عمل بسيار سخت است افزود: عدالت بايد هم مبداء و منشاء قانون، هم معيار و هم مقصد قانون باشد، يك انسان بايد تمام افكار و اعمال و درون و برونش جلوه عدالت داشته باشد.
وي با طرح اين سوال كه در دنيا بسياري داعيهدار عدالت ، حقوق بشر و دگرخواهي هستند اما كدامشان راست ميگويند؟ ادامه داد: امروز داعيهداران گوش فلك را در دگرخواهي كر كردهاند اما اقدام آنها براي تحكيم موقعيت، جلب توجه ديگران و جذب منافع است.
معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه فساد يعني خروج شي از اعتدال تصريح كرد: فساد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... همه خروج شي از اعتدال هستند، جامعه اعتدالپرور فساد را بر نميتابد و در جامعه اسلامي در هيچ كجا فساد نبايد لانه كند، امروز امر به معروف و نهي از منكر و تسلط بدان دو كفه ترازو هستند اگر امر به معروف و نهي از منكر سنگين باشد تسلط بدان كمتر ميشود.
سخنران پيش از خطبه نماز جمعه اين هفته تهران، رمز مبارزه با فساد را احساس مسووليت همگان در مقابل ترك معروف و انجام منكر عنوان كرد و در پايان گفت: آمده كه تمام دغدغه حضرت اميرالمومنين (ع) توصيه بر چگونگي زندگي انسان است تا زميني نباشد و ملكوتي شود.
انتهاي پيام
نظرات