• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91080200862
  • خبرنگار : 71452

نخستین «مأموریت کوچک»، برای یافتن سیارات ابرزمین

نخستین «مأموریت کوچک»، برای یافتن سیارات ابرزمین

آژانس فضایی اروپا (ESA) از بین 26 پیشنهاد موجود برای یافتن سیارات ابرزمین، طرح کاوشگر فضایی CHEOPS در کلاس-S را انتخاب کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) از بین 26 پیشنهاد موجود برای یافتن سیارات ابرزمین، طرح کاوشگر فضایی CHEOPS در کلاس-S را انتخاب کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین مأموریت کلاس-S (کوچک) برای یافتن سیارات ابرزمین با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ و مرکز علوم فضا سوئیس انجام می‌شود.

هدف از این پروژه، یافتن سیارات فراخورشیدی (Exoplanet) جدید نیست، بلکه ستاره‌های درخشان دارای سیارات در حال چرخش، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کاوشگر CHEOPS‌ سال 2017 به فضا پرتاب شده و در مدار پایین زمین در ارتفاع 800 کیلومتری مستقر می‌شود.

برای اندازه‌گیری دقیق شعاع سیارات فراخورشیدی، این کاوشگر از روش انتقال (گذر) استفاده می‌کند که با بررسی کاهش میزان درخشندگی ستاره در زمان عبور یک سیاره از مقابل ستاره میزبان انجام می شود؛ همچنین چگالی سیارات با جرم مشخص نیز محاسبه می‌شود که نشانگر ساختار داخلی سیاره است.

این اطلاعات می‌تواند به درک بهتر شکل‌گیری سیارات ابرزمین با جرم هایی چند برابر زمین تا سیاراتی در ابعاد نپتون منجر شود.

این کاوشگر همچنین برای شناسایی سیارات با جو مخصوص مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند در تحقیقات بعدی در خصوص جو سیارات فرازمینی با کمک نسل آینده تلسکوپ‌های فضایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا (E-ELT) مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور «آلوارو گیمنز» مدیر اکتشافات علمی و رباتیک آژانس فضایی اروپا تأکید می‌کند: کاوشگر CHEOPS‌ با تمرکز بر ستارگان خاص میزبان سیارات فراخورشیدی، دانشمندان را قادر به انجام مطالعات تطبیقی بر روی سیارات با جرمی کمتر یا مشابه زمین خواهد کرد.

انتهای پیام

اندازه‌گیری شعاع سیارات فراخورشیدی با استفاده از روش انتقال

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha