• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92032213035
  • منبع : مطبوعات

با وجود انتقادات مطرح شده از سوی کارشناسان

غضنفری برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت را ابلاغ کرد

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب 15 ماده به کلیه معاونان مدیران عامل و روسای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شد.

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در قالب 15 ماده به کلیه معاونان مدیران عامل و روسای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، این سند در برگیرنده اهداف کلان بخش‌های صنعت، معدن و تجارت در راستای چشم‌انداز 1404 و با توجه به جایگاه این بخش‌ها در اقتصاد کشور، اولویت‌های تولید، خدمات و صادرات با ارزش افزوده بالا، تجارت، خط مشی‌ها، راهبردها و زیرساخت‌های نرم است.

بخش صنعت، معدن و تجارت با توجه به سهم 40 درصدی از تولید ناخالص داخلی مهمترین بخش اقتصادی کشور است که تعامل زیادی با سایر بخش‌های جامعه‌ دارد و بدین منظور دستیابی به تصویر جامع، یکپارچه، دقیق، صحیح، هم‌راستا با ارزش‌های اسلامی و به‌ هنگام از حال و آینده بخش صنعت، معدن و تجارت اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

در قالب برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت و در راستای ماده «150» قانون برنامه پنجم توسعه، مطالعات وسیع و مناسبی پیرامون تحولات گذشته، وضع موجود و چشم‌انداز آینده در راستای تحقق اهداف کلان کشور صورت گرفته است.

در این برنامه از همفکری تشکل‌های بخش خصوصی، اساتید دانشگاه، خبرگان و صاحب نظران بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری استفاده شده است. ستاد برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت به ریاست قائم مقام وزیر تشکیل و کتاب سطح کلان این برنامه نیز اخیرا منتشر شده است.

نهایی‌سازی اسناد برنامه راهبردی، تهیه پیش‌نویس لوایح، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم و سیر مراحل تصویب‌ آنها، آموزش و فرهنگ‌سازی برنامه راهبردی، مدیریت و راهبری اجرای پروژه‌های زیرساختی و اصلاح فرآیندها و ساختار سازمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله ماموریت‌های ستاد مذکور به شمارمی‌رود.

همچنین مدیریت منابع انسانی در دوران‌ گذار، هماهنگی بین بخشی و تعامل با سایر دستگاه‌های حاکمیتی، نهادهای عمومی، اصناف و تشکل‌های صنعتی و معدنی نیز بر عهده این ستاد است.

معاونت برنامه‌ریزی نیز موظف است تا پایان بهمن‌ ماه هر سال، اهداف سالانه بخش (در راستای اهداف مندرج در ماده «2») و برنامه‌های عملیاتی واحدهای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت (در راستای خط‌ مشی‌ها و راهبردهای مندرج در ماده «6» و «7») را تدوین و ابلاغ کند.

به گزارش ایسنا برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در حالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد که طی چند هفته گذشته برخی صاحب نظران و کارشناسان نسبت به شیوه تدوین این برنامه انتقادات زیادی را مطرح کردند. از جمله مسعود نیلی، مجری تدوین نخستین استراتژی صنعتی کشور در 10 سال پیش طی اظهاراتی به شدت از نحوه تدوین برنامه راهبردی انتقاد کرده و حتی گفته نمی‌داند چه اسمی را باید برای برنامه راهبردی تدوین شده بگذارد!

معاون سازمان ملی استاندارد هم با انتقاد شدید از نحوه تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت گفت که در این برنامه توجه چندانی به مباحث مربوط به استاندارد و ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی نشده است.

به گفته بهادر کاظمی "به طور کلی طرح موضوع تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت در چنین زمانی اشکال داشت. مگر می‌شود در شش ماهه آخر دولت برنامه بلندمدت نوشت؟ این برنامه باید در سال‌های 84، 85 نوشته می‌شد. گذاشتند در شش ماهه آخر دولت برنامه توسعه صنعتی را نوشتند. بنابراین دولت بعدی بیاید حتی آن‌را ورق هم نمی‌زند!"

این در حالی است که به تازگی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که جداول خالی موجود در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت به مرور با کمک تشکل‌های صنعتی، صنفی و تجاری تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha