• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92091610649
  • خبرنگار : 71456

با همکاری دانشمند ایرانی محقق شد:معکوس کردن روند پیری با بازی ویدیویی سه‌بعدی

با همکاری دانشمند ایرانی محقق شد:معکوس کردن روند پیری با بازی ویدیویی سه‌بعدی

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو با همکاری یک دانشمند ایرانی شیوه‌ای را برای معکوس‌کردن تعدادی از اثرات منفی مسن‌شدن بر روی مغز یافته‌اند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو با همکاری یک دانشمند ایرانی شیوه‌ای را برای معکوس‌کردن تعدادی از اثرات منفی مسن‌شدن بر روی مغز یافته‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «فرشید فرجی» و همکارانش شیوه ابداعی خود را با استفاده از یک بازی ویدیویی که برای ارتقای کنترل شناختی طراحی شده بود، صورت دادند.

جزئیات این موفقیت علمی در مجله نیچر منتشر شده است.

بر اساس این مطالعه، یک بازی ویدیویی اختصاصی می‌تواند عملکرد شناختی را در بزرگسالان مسن‌تر سالم ارتقا دهد.

این مطالعه، معیاری را برای حمایت علمی از حوزه در حال شکوفایی سلامت مغز ارائه می‌دهد که در نقد آن گفته می‌شود از شواهد لازم در این زمینه که چنین یادگیری‌هایی می‌توانند تغییرات ماندگار و معناداری را القا کنند، برخوردار نیست.

در بازی جدید که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا طراحی شده بود، شرکت‌کنندگان خودرویی را در یک مسیر پیچ‌درپیچ به حرکت در آوردند، در حالیکه علائم جاده‌ای مختلف در طول مسیر ظاهر می‌شدند.

رانندگان طوری آموزش داده می‌شوند که برای یک نوع علامت ویژه هوشیار باشند و مابقی علائم را نادیده بگیرند و هر گاه که این علامت ویژه ظاهر می‌شود، یک دگمه را فشار ‌دهند.

نیاز به تغییر حالت فوری از رانندگی به پاسخ‌دهی به این علائم، تداخلی را در مغز ایجاد می‌کند که عملکرد را تحلیل می‌برد.

محققان دریافتند که این تداخل به طور قابل‌توجهی طول عمر بزرگسالان را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که پس از دریافت فقط 12 ساعت از آموزش در مورد این بازی که حدود یک ماه طول کشید، عملکرد شرکت‌کنندگان 60 تا 85 ساله ارتقا پیدا کرد.

این آموزش همچنین عملکرد شرکت‌کنندگان را در دو ناحیه شناختی دیگر یعنی حافظه کاری و توجه پیوسته ارتقا داد.

شرکت‌کنندگان همچنین مهارت‌هایشان را در بازی ویدیویی شش ماه پس از این که آموزش پایان یافته بود، حفظ کردند.

بازی جدید که «NeuroRacer» نام دارد، بیش از بازی‌های معمولی از قبیل جدول کلمات متقاطع یا هر بازی دیگری مغز را ارتقا می‌دهد.

به گفته آدام گزلی یکی از محققان برجسته در این تحقیق، این بازی مانند یک معلم خوب، تمایل طبیعی افراد را برای ادامه بازی هنگامی که بر آن تسلط پیدا کرده‌اند، افزایش داده و آنها را بیشتر از آن چه فکر می‌کنند به جلو می‌برد.

به ادعای این دانشمند، به طور معمول هنگامی که افراد در مهارتی بهتر می‌شوند، انجام آن آسان‌تر می‌شود اما در بازی ارائه‌شده زمانی که فردی در انجام آن مهارت می‌یافت، بازی دشوارتر می‌شد.

این نکته امیدوارکننده است که حتی با دریافت میزان کوچکی از آموزش مغز، زوال مرتبط با سن معکوس خواهد شد.

تیم علمی حاضر در این پروژه، مکانیسم مغزی احتمالی را یافتند که می‌تواند پیشرفتی را که آنها در سوژه‌های مسن‌ترشان مشاهد کردند و اینکه چگونه این ارتقا به دیگر نواحی شناختی منتقل شد، توضیح دهد.

سوابق دستگاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) به تغییرات در شبکه عصبی دخیل در کنترل شناختی اشاره دارند که برای تعقیب اهداف ضروری هستند.

دانشمندان، نوسانات با فرکانس پایین در قشر پریفرونتال مغز و همچنین انسجام در این امواج بین نواحی قدامی و عقبی مغز را اندازه‌گیری کردند.

هنگامی که «رانندگان» مسن‌تر با چالش‌های NeuroRacer بیشتر سازگار شدند، مغز آنها این شبکه عصبی کلیدی را تعدیل کرد و فعالیت آن به فعالیت بزرگسالان جوان شباهت پیدا کرد.

دانشمندان معتقدند این یادگیری ممکن است توانایی شرکت‌کنندگان را برای فعال‌ماندن در بازه‌ زمانی طولانی‌تر ارتقا دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha