• دوشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 94022112119
  • منبع : نمایندگی مرکزی

قصه دردناک پرندگان مهاجر و ‌شیشه‌های رفلکس

قصه دردناک پرندگان مهاجر و ‌شیشه‌های رفلکس

ایسنا/مرکزی معاون محیط‌طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به استفاده از شیشه‌های رفلکس در برج‌ها اشاره کرد و گفت: این شیشه‌ها عموما در مناطق گرم و خشک به منظور کاهش مصرف انرژی قابلیت استفاده دارند.

معاون محیط‌طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به استفاده از شیشه‌های رفلکس در برج‌ها اشاره کرد و گفت: این شیشه‌ها عموما در مناطق گرم و خشک به منظور کاهش مصرف انرژی قابلیت استفاده دارند.

نصب آنها در مناطق دیگر عملا کارایی بالایی ندارد و باعث می‌شود که پرنده در حین پرواز مسیر را باز تصور کرده و با شدت به شیشه برخورد کند.

مهرداد حاجی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی – با اشاره به شعار روز جهانی پرندگان مهاجر "انرژی – سازگار با حمایت از پرندگان" اظهار کرد: روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2006 در زمینه حمایت از حیات‌وحش نامگذاری شد.

وی "کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر وحشی" و "تفاهم‌نامه همکاری حفاظت پرندگان مهاجر آبی آفریقا و اوراسیا" را مبتکر روز جهانی حفاظت از پرندگان مهاجر عنوان کرد و افزود: هدف از این اقدام جلب توجه دنیا به موضوع حفاظت از پرندگان و زیستگاه‌های آنهاست.

معاون محیط‌طبیعی درخصوص شعار امسال گفت: در دنیای صنعتی امروز تقاضای انرژی روز به روز افزایش می‌یابد و برای پاسخگویی و تامین این تقاضاها و تولید و عرضه انرژی نیاز به ساخت و ایجاد تجهیزات و سازه‌هایی مانند نیروگاه و یا دکل‌های انتقال نیروست. همه این تجهیزات سازه‌های مرتفعی هستند که در واقع خطر جدی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌روند و نیاز است، براین اساس اجرای هر پروژه‌ای از همه جهات باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر این سازه‌ها در مسیر مهاجرت پرندگان باشد، عملا تهدیدی جدی برای آنها محسوب می‌شود، به نحوی که برخورد پرندگان با این سازه‌ها و یا دکل‌های انتقال انرژی، آسیب جسمانی و یا برق‌گرفتگی پرنده را در پی خواهد داشت. شعار امسال صرفا به منظور حساس‌سازی مسئولین امر برای توجه به طراحی، مکان‌یابی و ساخت درست این تجهیزات و سازه‌ها عنوان شده است.

حاجی‌حسینی به استفاده از شیشه‌های رفلکس در ساختمان‌ها و برج‌ها اشاره کرد و گفت: این شیشه‌ها عموما در مناطق گرم و خشک به منظور کاهش مصرف انرژی قابلیت استفاده دارند. نصب آنها در مناطق دیگر عملا کارایی بالایی ندارد و باعث می‌شود که پرنده در حین پرواز مسیر را باز تصور کرده و با شدت به شیشه برخورد کند.

وی تاکید کرد: شیشه‌های رفلکس در برج‌های بلند تهدیدی برای سلامت پرندگان محسوب می‌شوند و باید در استفاده از آنها بویژه در مناطقی غیر از مناطق گرم و خشک که عملا ضرورتی برای استفاده از آنها در این مناطق وجود ندارد، تجدید نظر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha