• شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 96110703804
  • خبرنگار : 30054

همه چیز درباره ضد یخ‌ها

همه چیز درباره ضد یخ‌ها

وظیفه اصلی ضد یخ در موتور خودرو، جلوگیری از خوردگی در موتور است. مهم‌ترین ویژگی یک ضدیخ خوب، قابلیت ضدخورندگی آن است که در حال حاضر کمتر برند تولیدکننده‌ای در کشور این قابلیت را دارد. اولویت بعدی که در استفاده از ضدیخ دنبال می‌شود، جلوگیری این ماده از یخ‌زدگی پیشرانه در فصول سرد و جوش آوردن آن در فصول گرم است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، سیدحسین قدمگاهی، کارشناس صنعت روانکارها و روغن‌های موتور عنوان کرد: فرهنگ استفاده از ضدجوش هنوز آن‌طور که باید میان مالکان خودرو جا نیافتاده است. این در حالی است که ضدیخ و ضدجوش دو ماده جدا از هم نیستند و نمی‌توان گفت باید تنها در فصول سرد سراغ ضدیخ برویم. ضدیخ‌ها در انواع پایه‌معدنی یا به اصطلاح بازاری پایه اسیدی و پایه‌آلی یا به اصطلاح پایه روغنی تولید می‌شوند. طبق اصول جهانی، ضدیخ‌های پایه معدنی یک سال و پایه‌آلی‌ها ۳ سال در موتور خودرو دوام می‌آورند.

وی ادامه داد: فراموش نکنید که شرایط ساخت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی متفاوت است و کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند سالی دو بار با توجه به رادیاتور خودرو ضدیخ آن را عوض کنید. زمان مناسب برای اضافه کردن ضدجوش به رادیاتور خودرو، فروردین‌ماه همزمان با آغاز فصل گرما و بهترین زمان برای اضافه کردن ضدیخ، مهر ماه هم‌زمان با آغاز فصل سرماست.

قدمگاهی با توجه به عرضه ضد یخ‌­های غیراستاندارد گفت: اگر به‌عنوان یک مصرف‌کننده و خریدار ضد یخ به بازار مراجعه کنید، با توجه به تقلب گسترده در این حوزه و عرضه ضد یخ‌ها و روانکارهای غیراستاندارد، به راحتی نمی‌توان به برندها اعتماد کرد و برای اعتماد به یک برند دچار سردرگمی می‌شوید. اما یک استاندارد خاص جهانی در همین رابطه تعیین شده که تحت عنوان تاییدییه1 GSاروپا شناخته می‌شود. نحوه فعالیت سازمان مربوطه به این شکل است که محصول مورد نظر را در کشوری که در آن تولید می‌شود بررسی کرده و به آن امتیاز می‌دهد.

وی افزود: به‌طور مثال یکی از شرکت‌هایی که موفق به کسب این استاندارد از این سازمان اروپایی شده، برند توسکا است. خریداران می‌توانند توسط  اپلیکیشن‌های مخصوص موبایلی هولوگرام درج شده روی بسته‌بندی محصولات این شرکت را راستی آزمایی کنند. هم‌چنین ضدیخ‌های ساخت این شرکت استاندارد ضدخورندگی را پاس کرده است.

این کارشناس صنعت روانکارها و روغن‌های موتور اظهارکرد: یکی دیگر از مواردی که متاسفانه تولیدکنندگان داخلی به‌عنوان حربه‌ای برای تقلب در ساخت ضدیخ از آن استفاده می‌کنند، اضافه کردن آب به پایه ضدیخ  یا همان مونو است. این اتفاق به بیان خودمانی همان «آب بستن برای به‌وجود آمدن حجم بیشتر» معنی می‌دهد. اما در مورد محصول ذکر شده، آزمایش‌ها با دستگاه‌های مربوطه به خریداران این اطمینان را می‌دهد که ذره‌ای آب به پایه این ضدیخ اضافه نشده است.

قدمگاهی با اشاره به مضرات عدم استفاده از ضد یخ گفت: از مضرات عدم استفاده از ضد یخ مناسب می‌توان به آسیب‌هایی از جمله ترکیدگی سرسیلندر موتور در فصول سرد اشاره کرد که می‌تواند هزینه چند میلیونی را روی دست مالک خودرو بگذارد. پس شما می‌توانید تنها با پرداخت چند هزار تومان هزینه بیشتر، پیشرانه خودرو را بیمه و از خسارت چند میلیونی جلوگیری کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha