صنایع یا مشاغلی که از آنها به عنوان مشاغل مزاحم یاد میشود جزو مشاغلی هستند که در کنار خدماترسانی و رفع نیاز شهروندان، نابسامانیهایی را در فضای شهری رقم میزنند و براساس همین نابسامانیها خروج این مشاغل از فضای شهری و انتقال آنها به مکانی خارج از شهر دنبال میشود.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، شهرک خودرو در اراک صرفا به همین منظور هدفگذاری و طراحی شده است، شهرکی که قرار است به محلی جهت اجتماع انواع مشاغل مرتبط با صنف خودرو همچون صافکاری، نقاشی اتومبیل، تعمیرگاههای خودرو و موتورسیکلت، باطریسازان و ... باشد، اما تاکنون این هدف راه به جایی نبرده است.
طرح احداث شهرک خودرو در سال 1392 به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید و از آن زمان تاکنون همچنان بهرهبرداری از این پروژه که از آن به عنوان بزرگترین شهرک صنفی خودرویی کشور یاد میشود، به انجام نرسیده است.
شهرک خودروی اراک توسط بخش خصوصی و با مشارکت شهرداری اراک در محل کمربندی شمالی شهر در مساحت حدود 21.5 هکتار و زیربنای 146 هزار مترمربع جانمایی شد و ساخت هزار و 500 واحد تجاری جهت استقرار صنایع و مشاغل مزاحم سطح شهر در دستور کار قرار گرفت.
درست در روز 12 خرداد 1392 رسما عملیات اجرایی پروژه شهرک خودرو با حضور مسئولان شهری کلید خورد و طبق زمانبندی مقرر بود که 6 ماه جهت طراحی پروژه و 18 ماه جهت احداث اختصاص یابد.
امروز چهار سال و نیم از آغاز به کار پروژه و 2 سال و نیم از زمان تعیین شده جهت افتتاح و بهرهبرداری این طرح گذشته است و همچنان عملیات تکمیل پروژه در حال انجام است و متاسفانه تاکنون کسی پاسخگوی این تعلل طولانیمدت نبوده است.
این پروژه با هدف خروج مشاغل مزاحم که آلودگی صوتی و زیستمحیطی داشته و برهم زننده فضا و منظر شهری هستند طراحی شد، اما تعلل دو ساله در بهرهبرداری از این پروژه نه تنها این اهداف را محقق نکرد بلکه فضای شهری را با نابسامانی بیشتری مواجه کرده است.
آخرین زمانبندی عنوان شده جهت بهرهبرداری از این پروژه سفر هیات دولت به استان بود که متاسفانه در این سفر که دوم آبان ماه سال گذشته انجام گرفت نامی از افتتاح این پروژه وجود نداشت و عملا بهرهبرداری از آن نیز به زمان دیگری موکول شد و با گذشت 15 ماه از آخرین زمانبندی افتتاح همچنان خبری از بهرهبرداری این پروژه نیست.
380 واحد شهرک آماده بهرهبرداری است
مدیرعامل شرکت انبوهسازان آرمان ساز مرکزی مجری شهرک خودروی اراک به ایسنا گفت: با توجه به طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه هیات وزیران در سال 1386، مسئولان استانی و شهرستانی موظف به اقدام جهت خروج صنوف آلاینده از سطح کلانشهر اراک شدند.
ابوالفضل حسنزاده بیان کرد: در این راستا اقدام به تعریف پروژهای در مقیاس بزرگ در مساحتی به وسعت 21 هکتار با عنوان شهرک خودرو شد.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که پروژهای در این بخش در این وسعت و حجم در کشور اجرایی شده است، از جمله اهداف اصلی اجرای این پروژه را کاهش آلایندگی محیطی، صوتی، بهبود سیما و منظر شهری و خروج صنوف مزاحم از سطح شهر دانست.
حسنزاده تصریح کرد: شهرک خودرو به عنوان بزرگترین شهرک صنفی خودرویی کشور در قالب هزار و 515 واحد صنفی خودرویی شامل تعمیرگاه، نمایندگی، نمایشگاه، خدماتی و رفاهی در حال اجراست که در حال حاضر حدود 380 واحد صنفی در فاز اول تکمیل و آماده بهرهبرداری است.
وی با تاکید بر اینکه شهرک خودروی اراک مشابه اجرایی در کشور ندارد، افزود: همین امر باعث شده است که در طول اجرای این پروژه تصحیح و تکمیل نقشههای اجرایی و عمرانی انجام گیرد که به ایجاد ساختاری قانونمند و توانمند اجرایی بویژه برای اجرای فازهای بعدی انجامید.
مجری پروژه شهرک خودروی اراک بیان کرد: تاکنون بخش زیادی از این واحدها آماده و توسط فعالان این حرفه خریداری شده که امید است در انتقال صنوف خودرویی بالاخص واحدهای آلاینده و مزاحم به شهرک خودرو گامی مثبت در مسیر توسعه شهری برداشته شود.
قیمت فروش واحدها بسیار بالاست
به گزارش ایسنا؛ یکی از فعالان حوزه تعمیر خودرو در اراک با نقد نسبت به ماهیت شهرک خودرو در اراک گفت: نوع و ساختار این شهرک به هیچ عنوان مناسب صنوفی مانند تعمیرکاران خودرو نیست.
علی شعبانی بیان کرد: واحدهای احداث شده در شهرک بسیار کوچک است به نوعی برای واحدهای تعمیر خودرو فقط امکان ورود یک ماشین به داخل مغازه وجود دارد در صورتی که در طول روز تعداد بالایی خودرو برای تعمیر مراجعه میکنند.
وی با تاکید بر اینکه حداقل برای این خلاء بزرگ باید برای هر واحد پارکینگی در نظر گرفته میشد که این نیاز طراحی نشده است، افزود: این پروژه صنوف را به صورت متمرکز ندیده است به شکلی که برای مثال کلیه تعمیرکاران خودرو در یک فضای مشخص باشند که این وضعیت امر رقابتپذیری را مختل میکند.
شعبانی عنوان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در بحث استقبال از شهرک خودرو مسئله قیمت هر واحد است که بسیار بالاست و حتی با فروش مغازهها در شهر امکان خرید یک واحد از این شهرک وجود ندارد.
وی با انتقاد از نوع تخمین متراژ واحدها گفت: در بحث تعیین متراژ برای واحدهای مورد نیاز تعمیرکاران حتی چال تعمیرگاه را به عنوان متراژ واحد تجاری حساب کردهاند در صورتی که چال خود بخشی از واحد است که نباید جداگانه در مساحت مغازه حساب شود.
این فعال حوزه تعمیر خودرو با اشاره به اینکه جانمایی شهرک از نظر دسترسی و رفت و آمد مناسب است، افزود: تاکنون امکانات رفاهی برای این شهرک ایجاد نشده است و تضمینی برای ایجاد آن نیز وجود ندارد و همین امر در کنار قیمت بالای آن باعث شده است که استقبالی از شهرک نشود.
جانمایی شهرک کنار ایرالکو اشتباه است
یکی دیگر از فعالان صنف خودرو در اراک در خصوص جانمایی شهرک خودرو گفت: این شهرک در مجاورت شرکت آلومینیوم ایران قرار گرفته است و تاکنون نیز دلیل و تضمینی بر عدم آلودگی این صنعت اعلام نشده است پس جانمایی شهرک در جوار یک صنعت با احتمال آلودگی قطعا انتخاب درستی نبوده است.
کریمی اضافه کرد: با توجه به شرایط آلودگی اراک، نقطهای که شاید میتوانست به درختکاری اختصاص یابد به شهرکی اختصاص یافته است که مجاورت آن با ایرالکو میتواند افزایش آلودگی را منجر شود.
وی بیان کرد: با توجه به وسعت شهرک تجمیع کلیه واحدهای فعال در صنف خودرو قطعا ممکن نیست و این امر خود در موفق نبودن این شهرک و عدم استقبال فعالان این حوزه تاثیرگذار است.
کریمی با تاکید بر قیمت بالای هر واحد افزود: فضای در نظر گرفته شده برای هر واحد نیز کفایت وسعت کار تعمیر خودرو را ندارد و این نقصان قدرت عمل را از تعمیرکاران میگیرد و به نظر نمیرسد با شرایط کنونی استقبالی از آن صورت گیرد.
فضای شهرک برای انتقال کلیه واحدهای صنفی شهر کم است
به گزارش ایسنا، رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی در خصوص وضعیت کنونی این پروژه به ایسنا گفت: این شهرک جهت استقرار صنوف خودرویی شهر اراک ایجاد شده است، اما با توجه به اینکه اراک بیش از چهار هزار واحد صنفی در این رسته دارد، استقرار این واحدها با توجه به ظرفیت هزار و 500 واحدی شهرک ممکن نخواهد بود.
جمشید زند با اشاره به قیمت بالای واحدهای این شهرک برای اصناف گفت: متاسفانه رقم بسیار بالایی در نظر گرفته شده است که همین عامل مانع استقبال اصناف فعال در حوزه مشاغل خودرویی شده است و باید تجدید نظری در این راستا صورت گیرد.
تلاش برای افتتاح شهرک در سال آینده
شهردار اراک نیز در یکی از جلسات شورای شهر اراک اذعان کرده بود که این پروژه از برنامه ریزی عقب افتاده است.
داوود تاجران در خصوص زمان بهرهبرداری این پروژه بیان کرد: در امر جابجایی صنایع مزاحم و آلاینده تاکنون کار عقب افتاده است و تلاش بر این است که سال آینده این جابجایی انجام شود و ضمن بازدیدی که اخیرا از شهرک انجام شد، تمرکز کار بر رفع مشکلات موجود و انتقال صنایع است.
به گزارش ایسنا؛ فلسفه وجودی این شهرک و اهداف اجرایی آن کاملا قابل قبول است، اما نکته مورد نظر این است که با توجه به موقعیت شهرک لازم است که مشوقهایی برای اصناف جهت انتقال به آن در نظر گرفته شود بویژه اینکه به گفته فعالان این حوزه این جابجایی و انتقال مقرون به صرفه نخواهد بود و حتی برخی از واحدها استطاعت مالی جهت این انتقال را ندارند.
از طرفی با توجه به تاخیرهایی که تاکنون در زمان بهرهبرداری از آن رخ داده است و همچنان نیز زمان دقیقی برای افتتاح آن بیان نمیشود استقبال اصناف و فعالان این حوزه نیز تحتالشعاع قرار گرفته است و حتی مجری این پروژه نیز پاسخی برای پرسشهای ایسنا ارائه نکرد.
مجری پروژه با وجود تاخیر یک ماهه در پاسخ به سوالات خبرنگار ایسنا بسیاری از سوال ها برای مثال در خصوص هزینه ساخت و تجهیز فاز اول، تعداد واحدهای به فروش رسیده، شرایط و قیمت هر واحد، زمان اتمام کار و بهرهبرداری، مزایا و امتیازات این پروژه برای متقاضیان و زمان اجرای فاز دوم را پاسخ نداد و پاسخگویی در این خصوص را به نشست مطبوعاتی در زمان بهرهبرداری از پروژه که زمان آن مشخص نیست موکول کرد و باید همچنان شاهد وضعیت ابهامآمیز این شهرک بود.
انتهای پیام
نظرات