به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، این مجموعه با سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد ریال در حال برنامهریزی و اقدامات نهایی برای ورود به بورس اوراق بهادر است تا در کنار ۵۱۹ شرکت دیگر دوران جدیدی از کسب و کار خود را به عنوان یک شرکت سهامی عام تجربه کند. اما طبیعتاً ورود یک شرکت به بورس آن هم ۱۴ سال پس از تاسیس باید مبتنی بر یک پشتوانه قوی و با ثبات باشد تا بتواند فعالان بازار سرمایه را برای خریدن سهامش قانع و مجاب کند.
بنابراین این سوال به وجود میآید که چرا شرکت سپ و سهامش میتواند برای بازار سرمایه جذاب باشد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت فراتر از انواع تحلیلهای فنی بورس، دو شاخص اندازه بازار و سهم بازار در تحلیل کسب و کار هر بنگاهی نقش موثر و مهمی دارند. پرداخت الکترونیک سامان بر اساس آمارهای رسمی منتشره از سوی بانک مرکزی و شاپرک در سالهای گذشته همواره جایگاه سوم و دوم را در بازار پرداخت الکترونیک ایران داشته است و بازار پرداخت نیز نه تنها در ایران بلکه در دنیا به عنوان یک بازار بزرگ و رو به جلو شناخته میشود که شرکت پرداخت الکترونیک سامان به دلیل تاکید و سرمایهگذاریهای فراوان در حوزه فناوریها و محصولات جدید همیشه در جذب مشتریان جدید و خلق بازارها و فرصتهای جدید برای خود موفق بوده است.
"سپ" در ۴ سال گذشته با رشد مستمر درآمد و سودآوری مواجه بوده به نحوی که در سال ۹۵ با رشد بیش از ۱۰۰درصد و در سال ۹۶ با رشد ۸۰ درصد، سود ۸۲۶ ریالی را برای سال ۹۶ محقق کرده و بر اساس آخرین اطلاعات منتشره برای سال ۹۷ سود ۱۰۵۰ ریالی را پیشبینی کرده است.
اگر فعالان بازار سرمایه قصد مقایسه این شرکت را با شرکتهای مشابه داشته باشند به خوبی میتوانند یکی از نکات قوت و وجه تمایز این شرکت را در تعداد و تنوع مشتریان سپ بیابند. شرکت پرداخت سامان با ۱۴ بانک بزرگ کشور قرارداد ارایه خدمات پرداخت دارد و در حال حاضر نیز ۸۰۰ هزار دستگاه پوز نصب شده در سراسر ایران دارد و خدمات اپلیکیشن ۷۲۴ این شرکت از طریق بستر موبایل به حدود ۲ میلیون نفر ارایه می شود.
نکته مهم دیگر در تحلیل شرکت سپ، سبد درآمدی متنوع این شرکت است که شامل کارمزد، اجاره کارتخوان و درآمدهای کارمزدی از محل فروش پین اپراتورها و سایر پذیرندهها است که به دلیل تک محصولی نبودن برخلاف بسیاری از شرکتها،ریسکهای کمی متوجه ساختار درآمدی سپ خواهد شد.
فعالان بازار سرمایه این نکته را نباید از ذهن دور کنند که سهامدار عمده این شرکت در حال حاضر دو بانک بزرگ و معتبر سامان و رفاه هستند و بیمه سامان نیز از دیگر سهامداران این شرکت به حساب میآید که بر اساس سیاستهای آتی این شرکت سهامداران اصلی همکاری و حضور خود را در ساختار این شرکت ادامه خواهند داد.
سپ به عنوان یک شرکت پویا علاوه بر حمایت و سرمایهگذاری در استارت آپها در راستای اهداف راهبردی خود سهم ۳۲ درصدی شرکت ارتباطات ماهوارهای سامان و سهم ۲۰ درصدی شرکت ارتباطات سامانتل را به عنوان اولین دارنده مجوز اپراتور مجازی داراست و در صدد است خدمات و محصولات جدید خود را در بستر موبایل از همین طریق توسعه دهد.
بررسی سوابق سپ نشان میدهد که این شرکت با تکیه بر استانداردهای ملی و بینالمللی در ۱۴ سال گذشته همیشه بالاترین سطوح تاییدیهها و استانداردهای امنیتی و قانونی را از نهادهای معتبر داخلی و خارجی کسب کرده است.
ویژگیهای ذکر شده و بسیاری از موارد دیگر از این دست میتواند راهنمای خوبی برای فعالان بازار سرمایه در تحلیل سپ به عنوان یک شرکت سودآور و دارای پشتوانه قوی و بازار رو به گسترش باشد و ارزش و کیفیت و پتانسیل این سهم را در یک نمای واحد به سرمایهگذاران نشان دهد.
انتهای پیام
نظرات