• پنجشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97011604019
  • خبرنگار : 30057

ستاری:

چالش‌های فرهنگی گلوگاه جذب فناوری در بخش‌ صنعت است

چالش‌های فرهنگی گلوگاه جذب فناوری در بخش‌ صنعت است

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عدم موفقیت کشور در جذب فناوری در بخش‌های صنعتی را ناشی از چالش‌های فرهنگی دانست و گفت: بر این اساس باید سیاست اصلی ما در سال جاری، تغییر رویکردها و ارتقای فرهنگ در بخش صنعت باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در حاشیه بازدید از سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مسابقات هر سال برگزار می‌شود، افزود: این رقابت‌ها هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود که این امر را می‌توان از رشد تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها مشاهده کرد.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه رباتیک، اظهار کرد: مشکل بزرگی که در حوزه رباتیک داریم، تجاری‌سازی است به گونه‌ای که شاهدیم تجاری‌سازی در این حوزه به خوبی صورت نمی‌گیرد.

ستاری یادآور شد: این در حالی است که مشاهده می‌کنیم در این مسابقات 800 تیم ثبت‌نام کرده‌اند که عمدتا با پول شخصی ربات‌های خود را ساخته‌اند ولی تزریق فناوری‌های کسب شده در بخش صنعت با کندی صورت می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید در این راستا سیاست‌های ما تغییر کند، اظهار کرد: باید سیاست‌های ما در سال جدید این باشد که بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم و جوانانی که با پول شخصی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند، حمایت کنیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در کشور در زمینه جذب فناوری‌ها در بخش‌های صنعتی، گفت: قبل از هر چیز ما مشکلات فرهنگی داریم. ما از لحاظ نیروی انسانی و سطح تکنولوژی در بسیاری از صنایع وضع خوبی داریم. در تجاری‌سازی نیز مشکلاتی داریم ولی بیش از هر موضوع دیگری ما چالش‌هایی در حوزه فرهنگ داریم.

ستاری با تاکید بر اینکه باید چالش‌های فرهنگی در بخش صنعت را حل کنیم، افزود: در این زمینه باید به ویژه سازمان‌هایی که به نوعی دولتی و یا خصوصی هستند وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه مساله ما این است که باید در حوزه رباتیک نگاه خود را تغییر دهیم، گفت: باید در این رقابت‌ها توسعه رباتیک دیده شود چرا که کشور نیروهای انسانی جوان و خوبی دارد و باید این افراد وارد بخش‌های صنعتی شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در پاسخ به این سوال که میزان موفقیت معاونت علمی در جذب فناوری در صنعت،‌ توضیح داد: ما یک سیستمی به نام دانش بنیان ایجاد کردیم که این سیستم نوعی اکوسیستم کارآفرینی است و امروز خوشحالم که می‌بینم این شرکت‌ها در حال بزرگ شدن هستند.

ستاری اضافه کرد: ما تقریبا در دو ماه آینده دو یونیفرم در حوزه آی‌سی‌تی داریم.

وی در این زمینه توضیح داد: این سخن به معنای آن است که ما دو شرکت داریم که ارزش آنها یک میلیارد دلار است و این شرکت‌ها در یکی دو سال اخیر ایجاد شده‌اند.

ستاری در پاسخ به این سوال که این دو شرکت، دو شرکت خدماتی هستند نه فناور، افزود: آمازون یک شرکت خدماتی است و ما تا زمانی که استارتاپی در حوزه خدمات نداشته باشیم، نمی‌توانیم بازار و استارتاپ حوزه تکنولوژی ایجاد کنیم.

به گفته وی، تا زمانی که شرکت‌هایی مانند آمازون وجود نداشته باشد پهپادی ساخته نمی‌شود.

معاون علمی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید بفهیم که مشکل بازار در حوزه تکنولوژی داریم و استارتاپ‌های خدماتی می‌توانند در این زمینه وارد شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha