• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97051608760
  • خبرنگار : 71610

واکاوی دلایل برخورد دوگانه عربستان با کانادا و آمریکا

واکاوی دلایل برخورد دوگانه عربستان با کانادا و آمریکا

یک توئیت انتقادی از طرف وزارت خارجه کانادا در رابطه با دستگیری فعالان عربستانی باعث عصبانیت ریاض و ایجاد بحران در روابط میان دو کشور شد. این در حالی است که عربستان در مقابل بیانیه‌های مشابه آمریکا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، در آوریل سال جاری میلادی وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در جهان طوماری بلند بالا منتشر و در آن به لیست بزرگترین نقض‌های حقوق بشری که مقامات عربستان مرتکب شده‌اند، پرداخت که شامل قتل غیرقانونی، اعدام‌ها، شکنجه و بازداشت وکلا، مسؤولان حقوقی، مخالفان سیاسی، محدود کردن حق آزادی بیان از جمله در استفاده از اینترنت، محروم کردن شهروندان از امکان انتخاب دولت از طریق انتخابات آزادانه، تجارت بشر و اعمال خشونت علیه زنان و تبعیض جنسیتی بود.

مقامات عربستان از اوایل نوامبر گذشته نزدیک به ۲۰۰ تن از جمله مسؤولان دولتی و تجار و اعضای خاندان حاکم را به بهانه تحقیقات درباره فساد بازداشت کردند و در جریان این کمپین نقض‌های زیادی صورت گرفت.

وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود، حملات عربستان در یمن موجب کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی و آسیب رسیدن به زیرساخت یمن شده و قاتلان غیرنظامیان نیز محاکمه نشده‌اند.

براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، مقامات عربستان بدون هیچ اتهام رسمی و به شکل گسترده‌ای فعالان را بازداشت و محاکمه کرده و مانع از تماس این افراد با وکلایشان می‌شوند و این فعالان را برای چند هفته و حتی چندین ماه زندانی می‌کنند. مقامات عربستانی در استفاده از قوانین مقابله با تروریسم زیاده روی کرده و گاهی این قوانین را در برخورد با فعالان، سیاستمداران، حقوقدانان و روزنامه‌نگاران به کار می‌گیرند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه مه گذشته بار دیگر نسبت به بازداشت فعالان در عربستان ابراز نگرانی کرده و گفت که واشنگتن از نزدیک این قضیه را دنبال می‌کند.

این در حالی است که مقامات عربستان هیچ واکنشی را نسبت به این انتقادات شدید آمریکا از خود نشان ندادند اما در پاسخ به یک توئیت وزارت خارجه کانادا سفیر اوتاوا در ریاض را اخراج کرده و سفیر خود در این کشور را نیز فراخواندند.

 به همین دلیل افراد مختلف به دنبال یافتن دلیل موضع دوگانه عربستان نسبت به این انتقادات هستند.

سرگئی دیمیدنگو، تحلیلگر سیاسی روس در گزارشی به دلایل برخورد قاطعانه عربستان با کانادا و در مقابل نادیده گرفتن انتقادهای شدید آمریکا از عربستان پرداخت و گفت: اقدامات عربستان ماهیت کاملا سیاسی دارد.

دیمیدنگو اشاره می‌کند، هیچ یک از دو کشور به دلیل این تحولات متحمل خسارت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای نمی‌شوند زیرا که دو طرف اولویت برای یکدیگر در زمینه تجارت نیستند به خصوص که حجم تبادلات تجاری بین دو طرف تنها حدود دو میلیارد دلار می‌شود و کانادا به دلیل نقشش در بازار نفت بیش از آنکه هم‌پیمان سعودی‌ها باشد رقیب آنهاست.

این تحلیل‌گر روس می‌گوید، مقامات سعودی در حال حاضر تلاش می‌کنند تا مواضع جدی و قاطعی در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه اصلاحات جاری در کشورشان بگیرند.

وی تاکید می‌کند: ریاض باید نشان دهد که همه چیز بر وفق مراد است و قدرت در دست خاندان سعودی است و همین مساله موجب می‌شود مواضعی قاطع‌تر در سیاست خارجی بگیرد. خب کانادا در این زمینه طعمه مناسب‌تر برای عربستان است زیرا ریاض هرگز از این موضع‌گیری ضرر اقتصادی نمی‌کند و حتی به لحاظ سیاسی بهره نیز خواهد برد.

در این راستا محمد عبدالله آل زلفه، عضو سابق مجلس شورای عربستان در توضیح دلایل این اقدام عربستان با انکار اینکه عربستان برخورد دوگانه‌ای را در مقابل انتقادهای آمریکا و کانادا داشته باشد انتقادات آمریکا از این کشور را "انتقادات حاشیه‌ای آمریکا از ریاض" خواند.

این مسؤول عربستانی گفت: روابط عربستان و کانادا در حدی نیست که این کشور بخواهد نسبت به اقدامات عربستان برای حفظ امنیت خود انتقاد کند. اما در مقابل عربستان روابط بسیار قوی و استراتژیکی با واشنگتن دارد خصوصا اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان طی سفرهای خود به آمریکا تمامی شک و تردیدهایی مطرح شده نسبت به مواضع "بیهوده" این کشور در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما را برطرف کرد.

وی افزود: دولت‌های مختلف آمریکا مواضع مشخصی داشته و دارند و عربستان روابط استراتژیک و تاریخی عمیق خود با واشنگتن را قربانی مسائل حاشیه‌ای نمی‌کند. ریاض نسبت به روابط خود با تمامی کشورها حریص است، اما برای حفظ امنیت و ثبات خود احتمال دارد که هر گونه روابطی را کنار بگذارد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha