تیمور جوادی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1371 اظهار کرد: این دانشگاه با هدف تربیت نیروهای مهارتی و ارتقای کیفی کارکنان دستگاههای مختلف کشور در 18 مهر ماه سال 1371 شکل گرفت و متعاقبا واحد استانی آن در سال 1382 در کردستان افتتاح شد.
وی افزود: از سال 1382 تاکنون تعداد 22 مرکز علمی کاربردی در کردستان افتتاح شده است و تعدادی از این مراکز که به ادارات دولتی وابستهاند، با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی اداری حذف خواهند شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان درخصوص حذف مراکز علمی کاربردی وابسته به ادارات دولتی، تصریح کرد: مراکز علمی کاربردی فنی و حرفهای سنندج و کامیاران، بهزیستی، قوه قضاییه، صنایع دستی، انتقال خون و بازرگانی باتوجه به مصوبه شورای عالی اداری تا پایان سال 98 باید تعیین تکلیف شوند.
وی با بیان اینکه در مراکز جامع علمی کاربردی تمرکز بر جنبههای عملی کار است، عنوان کرد: در زمینه کاربینی و کارورزی تمام دانشجویان رشتههای مراکز علمی کاربردی در محیط کار قرار میگیرند و این مهم حدود 480 ساعت از آموزشهای دانشجویان را دربر میگیرد.
جوادی ادامه داد: اکنون در نظر داریم از 14هزار کد رشته محل دانشگاه جامع علمی کاربردی، رشتههایی را که ماهیت تئوری دارند حذف کنیم که با این اقدام درکل 6 هزار کد رشته در دسترس خواهد بود.
وی با اشاره به مشکل اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی تربیت دانشجویان با کیفیتی بالاست که بتوانند بعد از فارغالتحصیلی به آسانی وارد عرصه کار شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان گفت: اقداماتی برای ارتقای برنامههای آموزشی در دانشگاه علمی کاربردی از جمله بازنگری در برنامه و سرفصلهای درسی و پایش مدرسان در دست اجراست.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای مناسب و تخصصی برای تقویت دانشجویان، اظهار کرد: به همه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام شده است که رشتههای نیازمند به کارگاه، به آن دسته از مراکز علمی کاربردی داده میشوند که امکانات لازم برای کارگاههای تخصصی را داشته باشند.
جوادی افزود: اقدامات خوبی در زمینه واحدهای کارورزی انجام شده است و سعی داریم با راستی آزمایی، واحد کارورزی دانشجویان در محیط کار انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد، تصریح کرد: دانشگاههای علمی کاربردی استان کردستان فقط در دو مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو میگیرند، زیرا هدف از ایجاد این دانشگاه تربیت نیروهای کاردان و تکنسین است و هدف تحصیلات تکمیلی نیست.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان هدف از توسعه این دانشگاه را توجه به پتانسیلهای استانی دانست و عنوان کرد: به تمام مراکز استانی ابلاغ شده است با توجه به پتانسیلهای استانی و شهرستانی رشتههای جدید و خاصی را تعریف کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد پودمانهاست که در آن دانشجویان در زمینههای خاصی به صورت کاملا تخصصی آموزشهایی را فرا میگیرند و اکنون بیش از 800 پودمان در استان ایجاد شده است.
جوادی با اشاره به برنامههای این دانشگاه در زمینه گردشگری و کشاورزی، خاطرنشان کرد: در بخش گردشگری اقدامات خوبی در دست اجراست و در بخش کشاورزی خصوصا گیاهان دارویی و توت فرنگی اقداماتی همچون توسعه این رشتهها در شهرستانها در حال انجام است.
وی درخصوص مراکز نوآوری موجود در استان گفت: مجوز دو مرکز نوآوری سنگهای ساختمانی و اتوماسیون در کردستان اخذ شده است و برنامههایی برای توسعه آنها درنظر داریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان در پایان با حمایت از ایجاد مراکز علمی در جوار مراکز صنعتی، یادآور شد: امیدواریم که پتانسیلهای استانی در زمینه آموزشهای عالی شناسایی و کشف شوند و دانشگاه جامع علمی کاربردی آماده ارائه آموزشها در سطح کاردانی، کارشناسی، پودمانها و آموزشهای کوتاه مدت به کارکنان است.
انتهای پیام
نظرات