• سه‌شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98021708842
  • منبع : دانشگاه علامه طباطبایی

از سوی معاون آموزشی دانشگاه انجام شد

تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی

تبیین سیاست‌ها و اولویت‌های آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در آئین گرامی داشت مقام استاد که با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار شد، سیاست‌ها و اولویت‌های آموزشی این دانشگاه را تبیین کرد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم دکتر احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی با تبریک روز استاد و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات استادان و به خصوص استادان بازنشسته در مدت یک سال گذشته به بیان اولویت‌های حوزه کاری خود پرداخت و بیان داشت: حوزه معاونت آموزشی وظیفه و رسالت مهمی بر عهده دارد که به نوعی رسالت اصلی دانشگاه است اما بخش آموزشی و تربیت نیروی انسانی بر عهده این حوزه است.

وی در این خصوص با تبیین وظایف بخش‌های مختلف حوزه آموزشی دانشگاه شامل خدمات آموزشی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است که در این بخش باید برای تربیت نیروی بازار کار برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشیم. او بخش سوم را نظارت و ارزیابی را واحدی برای نظارت و ارزیابی برشمرد که این واحد باید مشخص نماید که آیا سیاست‌ها به منصه ظهور و اجرا رسیده است یا نه و این که میزان تحقق چقدر بوده است؟

دکتر احمدوند در ادامه تاکید کرد: در بخش نخست خدمات آموزشی تقریباً وضعیت خوبی داریم و در این زمینه معاون آموزشی سابق دانشگاه زحمات بسیار زیادی کشیدند و در راستای قانونمند شدن و منظم شدن این بخش نیز تلاش زیادی انجام دادند و این بخش‌های این مجموعه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

وی در ادامه نظارت بر ارزشیابی را دومین وظیفه معاونت آموزشی برشمرد و افزود: این حوزه نیز به‌خوبی کار خودش را انجام می‌دهد. ممکن است انتقادهایی در این زمینه وارد باشد اما باید معیارهای کیفی را در این بخش وارد کنیم.

احمدوند با بیان این‌که معیارهای ارزیابی گروه‌ها در حال حاضر بسیار کمی است و نیازمند ورود معیارهای کیفی است تصریح کرد: قول می‌دهیم این روند را اصلاح کنیم و معیارهای کیفی را وارد نمائیم.

معاون آموزشی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنانش، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را مهم‌ترین بخش این حوزه برشمرد و گفت: در این بخش نیازمند کار مجدانه و تلاش بیشتر هستیم. چون با آسیب‌ها و خلأهایی مواجه هستیم که نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی تصریح کرد: باید با احیا شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه در خصوص اتخاذ سیاست‌گذاری در این زمینه اقدام نمائیم.

دکتر احمدوند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های دیگر خود در حوزه معاونت آموزشی گفت: ارتقای توان اعضای هیئت‌علمی از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌ها است.

وی ایجاد یک مرکز برای ارتقای توانمندی‌های اعضای هیئت علمی را یادآور شد و افزود: در این زمینه نیازمند یک مرکزی هستیم که تا آنجایی که امکان دارد توانایی‌های اعضای هیئت‌علمی را ارتقا دهیم نه در حوزه تخصصی آن‌ها، بلکه در حوزه‌هایی که به امر خطیر معلمی اختصاص دارد. ما ناگزیریم در این حوزه مرکزی داشته باشیم که مجموعه‌ای از آموزش‌های مستمر در آن در نظر گرفته شود. بحث کیفی سازی سطح تدریس از دیگر اولویت‌های مورد تأکید معاون آموزشی دانشگاه بود.

احمدوند با اشاره به تکنیک‌ها و فنّاوری‌های موجود در دنیای امروز گفت: برای هدفمند کردن کلاس‌ها باید از این‌ها استفاده نمائیم.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار هفته آموزش امسال با عنوان «از طرح درس تا کارآفرینی» گفت: این شعار به این معنا است که اساتید برنامه کلاسشان را مدیریت نمایند و این منابع و طرح درس را برای دانشجو قابل دسترس نمایند. این امر، یکی از نکات اساسی در طرح درس است و از این طریق استاد به دانشجو می‌گوید که دانشجو چه مهارتی را در این درس فرا خواهد گرفت. اگر این مهارت‌ها ذکر شود، آرام آرام نوعی پیوند بین طرح درس، مهارت افزایی و کارآفرینی ایجاد خواهد شد.

دکتر احمدوند اصلاح آزمون جامع، اصلاح طرح درس‌ها، اصلاح دوره‌های آموزشی، دوره‌های کارشناسی را از دیگر برنامه‌ها و ضرورت‌های این حوزه برشمرد و افزود: این‌ها چالش‌های فراروی ما است. دوره‌های کارشناسی ما به شدت تضعیف می‌شود باید برای این مسئله فکری کرد.

وی خطاب به اعضای هیئت علمی گفت: کمک کنید ضوابطی را بگذاریم که گروه‌های آموزشی از استادان مجرب استفاده نمایند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، منعطف سازی و هماهنگ‌سازی رشته‌های تحصیلی با بازار کار را اصلی‌ترین اولویت این دانشگاه برشمرد و بیان داشت: در حوزه‌های مهارتی یا بایستی مهارت‌هایی را از بیرون کلاس یاد بگیریم. باید مهارت افزایی را در دل برنامه‌های درسی وارد نمائیم. در این راستا نیازمند برقراری پیوند بین رشته‌ها و مهارت‌ها هستیم.

احمدوند در ادامه استانداردسازی گروه‌های آموزشی را نیز مورد تأکید قرارداد و در این خصوص گفت: باید به سرعت برای استانداردسازی برخی گروه‌های آموزشی در خصوص تأمین اعضای مورد نیاز اقدام کرد و بر اساس مطالبات جدید و سیاست‌های وزارت علوم باید شرایط لازم را فراهم نمائیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر احمدوند در پایان با بیان ضرورت توجه به گسترش میان‌رشته‌ای ها افزود: در همه دنیا برخی از تکنیک‌ها و تخصص‌ها از طریق میان‌رشته‌ای قابل حل است و در این خصوص نیز ضروری است با کمک گروه‌های آموزشی و استادان اقدامات لازم صورت گیرد و همکاری‌های لازم از سمت ما نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha