• سه‌شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99050705228
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد

لزوم پیشگیری از خدشه‌دارشدن اعتماد عمومی در اپیدمی‌ها/ضرورت دگردیسی آموزش عالی در بحران کرونا

لزوم پیشگیری از خدشه‌دارشدن اعتماد عمومی در اپیدمی‌ها/ضرورت دگردیسی آموزش عالی در بحران کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر برای تدوین راه‌حل‌های کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از ظرفیت دانشگاه‌ها کمتر استفاده شده است، گفت: دانشگاه‌ها شاید در ظاهر در اداره کشور نقشی داشته باشند ولی نقش واقعی ایفا نکرده‌اند؛ بنابراین لازم است مجددا مدیریت ارشد کشور با نگاه مهر ورزانه به محیط‌های آکادمیک و اساتید دانشگاهی اجازه دهد آنها نقشی فراتر از گذشته در مدیریت کشور داشته باشند.

به گزارش ایسنا،دکتر علیرضا زالی ظهر امروز هفتم مرداد ماه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه علامه طباطبایی اظهار امیدواری کرد که شکل گیری این تعامل سرآغاز خجسته ای برای بسط و شکل گیری ارتباطات واقعی آموزشی و پژوهشی بین این دودانشگاه فاخر شود.

 وی با اشاره به این که دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان گلوگاه آکادمیک علوم انسانی دارای سابقه درخشان ملی است، انتخاب هوشندانه این دانشگاه را برای عقد تفاهم نامه  و به دنبال آن شکل گیری کارگروههای مشترک و ارتقای سطح علمی کشور یادآور شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسعه و احیای قطعی حوزه ارتباطات در کشور را در گروی ایجاد زمینه های مشترک همکاری بین دو دانشگاه دانست.

ضرورت بازنگری و بازمهندسی آسیب‌های حوزه مدیریتی کشور

دکتر زالی عنوان کرد:‌ پاندمی کرونا نشان داد که آسیب‌های موجود در حوزه مدیریتی که در سال‌های اخیر با آن روبرو بودیم، نیازمند یک بازنگری و بازمهندسی است که طبیعتا پیشران چنین تحولات علمی و اجتماعی باید دانشگاه‌ها باشند. به عبارت دیگر در حوزه کرونا دانشگاه‌ها باید پرچمدار بروز این تغییرات و تحولات باشند. نمونه روشن آن بحث دولت الکترونیک  و یا اقتصاد سلامت است که باید با این تغییرات شکاف‌های آن پر شود.

کارنامه ضعیف در حوزه کرونا به دنبال عدم پیوستگی بین ابعاد اجرایی و علمی

وی با بیان اینکه کرونا نشان داد که در حوزه مراودات بین‌المللی علمی و تکنیکال نیازمند بازنگری جسارت‌آمیز و شجاعانه هستیم، گفت: بحران کرونا نشان داد در کشورهایی که مدیریت ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و پزشکی کرونا مبتنی بر نظرات فنی و کارشناسی بود، توفیقات بیشتری حاصل شد و در کشورهایی که عدم پیوستگی بین ابعاد اجرایی و علمی و کارشناسی داشتیم کارنامه ضعیف‌تری در حوزه کرونا به نمایش گذاشته شد.

نمی‌توان بحران را با آزمون و خطا مدیریت کرد

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص ضرورت توجه به آنالیز شناختی و ذهنی در حوزه‌های مدیریتی  به عنوان یک اصل علمی، تاکید کرد: نمی‌توانیم با آزمون و خطا عرصه مدیریتی کشور را در خرد و کلان به دست کسانی بسپاریم که از حداقل‌های شناختی مناسب برخوردار نباشند و حتی در محک اولیه ما در این نگاه‌ها و در این آزمون‌های اولیه سربلند بیرون نیامده باشند. عدم توجه به این مساله به خطا رفتن است و منجر به هدر رفتن زمان مناسب برای پاسخگویی به بحران‌ها و مشکلات می‌شود.

دکتر زالی ادامه داد: به همین دلیل امروز در کشورهای توسعه یافته حتی در ابعاد نظامی یک فرمانده ارشد باید از چارچوب‌ها و محک‌های بیولوژیک عبور کند تا بعدا در شرایط سخت بتواند تصمیم درست و استراتژیک اتخاذ کند.

ضرورت توجه به آینده نگری و آینده پژوهی در مدیریت‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره با افزایش ارتباطات بین رشته‌ای دانشگاه‌ها به خصوص در حوزه آینده نگری و آینده پژوهی، تاکید کرد: در حوزه‌های مدیریتی باید توجه کرد کسانی که از یک ذهن سیال و آینده نگارانه برخوردار نباشند دچار انجماد مدیریتی خواهند شد و این مساله می‌تواند مانع توسعه ابعاد مختلف کشور شود.

اساتید دانشگاه نقشی فراتر از گذشته در مدیریت کشور داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر برای تدوین راه‌حل‌های کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از ظرفیت دانشگاه‌ها کمتر استاده شده است، گفت: دانشگاه‌ها شاید در ظاهر در اداره کشور نقشی داشته باشند ولی نقش واقعی ایفا نکرده‌اند و بنابراین لازم است مجددا مدیریت ارشد کشور با نگاه مهر ورزانه به محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی اجازه دهد تا اساتید دانشگاه نقشی فراتر از گذشته در مدیریت کشور داشته باشند.

باید بیش از گذشته به دانشگاه‌ها اعتنا کنیم

دکتر زالی با بیان اینکه پیام روشن دو دانشگاه علامه طباطبایی و علوم پزشکی شهید بهشتی در انعقاد این تفاهم‌نامه این است که باید بیش از گذشته به دانشگاه‌ها اعتنا کنیم، تصریح کرد: باید از ظرفیت سرمایه انسانی موجود در دانشگاه در ابعاد مختلف استفاده کنیم و همانند کشورهای مترقی راهی را طی کنیم تا به دانشگاه فرصت نقش آفرینی در مدیریت‌های ارشد کشوری داده شود.

ضرورت استقلال بیشتر دانشگاهها

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شاید استقلال دانشگاه‌ها در این زمینه تاثیرگذاری بالایی داشته باشد، این مساله نشان می‌دهد که با استقلال و بدون وابستگی به دولت و ابعاد حاکمیتی،  دانشگاه‌ها می توانند نقش خود را به عنوان کانون‌های چابک و موثر در حوزه‌های مختلف ایفا کنند.

دکتر زالی با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه علامه طباطبایی شروع خوبی در این راستاست، گفت: تفاهم نامه در ابعاد آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی منعقد شده و کارگروه‌های تخصصی آن نیز در هر دو دانشگاه شکل گرفته و امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه بتوانیم آن را اجرایی و عملیاتی کنیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی از گرانیگاه‌های آکادمیک علوم انسانی در کشور سابقه و پیشینه برجسته‌ای دارد، گفت: انتخاب هوشمندانه دانشگاه ما برای انتخاب دانشگاه علامه به عنوان پارتنر چابک و آکادمیک و مبرز بودن در حیطه علوم انسانی، انتخاب بجایی بوده و امیدوارم امروز به دنبال طرح و تشکیل این تفاهم نامه با چابکی و به سرعت همه کارگروه‌های مشترک شکل بگیرد تا زمینه توسعه قطعی در این زمینه فراهم شود.

کرونا در کنار تلخ‌کامی‌ها، فرصت آفرینی‌هایی هم داشت

دکتر زالی با بیان اینکه بیماری کرونا در کنار تلخ‌کامی‌ها، فرصت آفرینی‌هایی هم داشته است، گفت: کرونا نشان داد یک بیماری بیولوژیک چگونه می‌تواند با تغییر ساختار به یک بیماری چندوجهی که تمام ابعاد سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی را در عرصه ملی و جهانی به شدت تحت الشعاع قرار داده، تبدیل شود و این مساله نشان می‌دهد که ما بیش از هر زمان دیگری با پدیده‌ای نوظهور که تنها ابعاد صرف بیولوژیک ندارد، روبرو هستیم.

ضرورت دگردیسی و ارائه سیمای متفاوت آموزش عالی در بحران کرونا

وی ادامه داد: کرونا به ما نشان داد که با یک دگردیسی هوشمندانه در عرصه علمی و آکادمیک باید به  سمتی حرکت کنیم که بتوانیم با تغییر و تحولات اساسی و دگردیسی سیمای متفاوتی از آموزش عالی را در کشور شاهد باشیم، طبیعتا بعد از کرونا چهره‌ای متفاوت در عرصه آموزش عالی در کشور شاهد خواهیم بود.

به گفته دکتر زالی،‌ بخش زیادی از چندوجهی بودن کرونا به ما یاد داد که به خصوص درعرصه‌های مدیریتی چند وجهی فکر کنیم.

فقدان و عدم بلوغ با کفایت بین رشته‌ای‌ها نقصان آموزش عالی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقطه آسیب شناسانه سالهای اخیر کشور در حوزه آموزش آکادمیک را  فقدان و عدم بلوغ با کفایت بین رشته‌ای‌ها عنوان کرد و گفت: طبیعتا با توجه به ساختار نوین علمی در عرصه جهانی، شاهد وجوه متفاوتی از گونه‌های علمی در عرصه ارتباطی هستیم که این مهم تنها در یک موسسه آموزش عالی محقق نمی شود و در این راستا به اشتراک‌گذاری همه ظرفیت‌های علمی، دانشی و مهارتی در یک مجموعه متعامل راهگشاست.

وی با تاکید بر ضرورت جهش به سمت دانشگاه نسل سوم گفت: ارتقاء و شکل‌گیری بین رشته‌ای‌ها یکی از ضرورت‌هاست که در رابطه با همکاری‌های مشترک بین رشته‌های علوم پزشکی و علوم انسانی، علوم ترجمانی شاید جایگاهی کاملا ممتاز و استثنایی را در این عرصه ایفا می‌کنند.

تبلور توسعه علمی کشور با هم افزایی ظرفیت‌های آموزش عالی

وی تاکید کرد: بین رشته‌ای بودن علوم جدید اقتضا می‌کند که با ظرفیت‌سازی جدید از همه استعدادها و ظرفیت‌ها در دانشگاه‌ها استفاده کنیم تا با یک هم‌افزایی شاهد تبلور توسعه علمی در کشور باشیم.

شاخص‌های نوین پزشک 5 ستاره

دکتر زالی با اشاره به تعابیر نوین سازمان بهداشت جهانی در حوزه آموزش پزشکی، گفت: امروز از نگاه این سازمان و سایر نهادهای ممیزی بین‌المللی، یک پزشک ۵ ستاره باید در حوزه ارتباطات بسیار مسلط باشد، برخلاف گذشته که فقط ابعاد دانشی ارزیابی می‌شد. مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی پزشک می‌تواند منجر به ارتقای جایگاه پزشک به عنوان یک مدیر عمومی و  اجتماعی شود و در این میان پزشکی که نتواند از ظرفیت‌های اجتماعی خود به صورت حداکثری بهره ببرد حتی در اداره کار پزشکی نیز با کاستی روبرو می‌شود.

مهمترین نقصان انتزاع آموزش پزشکی از وزارت علوم

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به مبحث انتزاع آموزش پزشکی از وزارت علوم، اظهار کرد: در کنار تمام دستاوردهای این انتزاع، یکی از کاستی‌های بزرگ این مساله جداسازی غیرعلمی علوم پزشکی از علوم انسانی بود که این نقصان طی سالهای اخیز بیش از پیش به چشم می‌خورد.

وی همکاری مشترک با دانشگاه علامه طباطبایی را در این راستا عنوان کرد و گفت: رفع برخی از این کاستی‌ها و پر کردن شکاف علوم انسانی و علوم پزشکی تا حدودی می‌تواند از این طریق جبران شود. چالش فراسوی ما در این رابطه این است که بتوانیم برای برطرف کردن این نقیصه ظرفیت سازی کنیم که بخشی از این تفاهم نامه بر اساس آسیب شناسی همین کاستی و رفع این نقصان آکادمیک بود.


در چه بخش‌هایی از مدیریت کرونا موفق عمل کردیم؟

رییس ستاد فرماندهی کرونا در کلانشهر تهران در ادامه با اشاره به بحران کرونا و مدیریت و کنترل آن، تصریح کرد: در رابطه با این بحران در جاهایی که توانستیم به خوبی افکار عمومی را مورد سنجش قرار داده و با بازخوانی نظریات منتج شده از ارزیابی علمی افکار عمومی، برنامه ریزی و سیاستگذاری منطبق با آن داشته‌ایم، موفق عمل کردیم و مردم همراهی کردند و  شاهد تبلور سرمایه اجتماعی بودیم مانند مساله پرهیز از مسافرت‌های بین شهری در ایام عید نوروز توسط بخش اعظمی از جامعه، چراکه خواست عمومی مردم و نتیجه آن همراهی مردم بود.

ضرورت پیشگیری از خدشه‌دارشدن اعتماد عمومی در اپیدمی‌ها

وی ادامه داد: ولی اگر در جایی به دور از جمع افکار عمومی مداخله کرده و راهبرد ارایه دهیم، حتما با چالش روبرو می‌شویم، در همین راستا بخصوص در حوزه اپیدمی‌ها یکی از راهبردی‌ترین ابزارها این است که کماکان باید از خدشه‌دارشدن اعتماد عمومی پیشگیری کنیم.بنابراین برای این مساله باید خواست عمومی جامعه مورد توجه واقع شود و نمی‌توان با نگاهی غریبانه و بدون توجه به افکار عمومی مداخله کنیم. توجه به این مساله بخصوص در اپیدمی‌ها بسیار مهم و یک  ضرورت قطعی است. چراکه در این رابطه نیازمند شکل‌گیری و ارتقای سرمایه اجتماعی هستیم.

دکتر زالی در خاتمه تاکید کرد: امضای تفاهم‌نامه توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی (با محوریت بحران کرونا) بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی در ابعاد مختلف پژوهشی و آموزشی شکل گرفته و دربازه زمانی کوتاه و در اسرع وقت با مبانی مشترک فعال خواهد شد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha