• چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99050806407

شرایط فعلی می‌تواند قفل‌های ازدواج را باز کند

شرایط فعلی می‌تواند قفل‌های ازدواج را باز کند

ایسنا/قم استاد دانشگاه بر این باور است که می توان با استفاده از شرایط جبری کرونا بسیاری از رسومات اضافه در ازدواج که مهمترین عوامل ترس جوانان از این مقوله مهم اجتماعی است را حذف کرد.

دکتر مرجان سادات حسینی در گفت وگو با ایسنا گفت: ازدواج یکی از سنن بسیار مهم و متعالی است که از عقبه معرفتی کم نظیری برخوردار است.

وی افزود: بنیان اعتقادی اسلام با ازدواج و شکل دهی به نظام خانواده در هم آمیخته است و روایات کثیری که درباب اهمیت ازدواج و پذیرش اعمال انسان در شرایط ازداج و تجرد بیان شده است نشان دهنده توجه اسلام به این مساله مهم است.

وی تصریح کرد: در کنار محور عقیدتی آنچه مهم است این است که امروز با پدیده ای مواجه هستیم که بسیاری از کارکردهای محتوایی ازدواج را در خود دارد ولی با مسایلی در هم آمیخته که به اصل این کارکرد ضربه می زند که از جمله آنها قفل هایی است که امروز برای همه مردم ما به شکل یک عادت و سنت و حتی تفاخر دیده می شود.

استاد دانشگاه آزاد تهران بیان کرد: وقتی این قفل ها را به پای جوانان بسته می شود قطعا ازدواج که در اسلام به عنوان یک عنصر بسیار مهم ولی آسان در نظر گرفته شده است به عنوان یک مساله رعب آور مطرح می شود و به همین دلیل بسیاری از مردم و جوانان حاضر به ازدواج نیستند.

وی گفت: درست است که هر چیزی لوازمی دارد و لوازم ازدواج نیز در نظر گرفتن یک سری شرایط خاص است ولی باید پذیرفت که شرایط امروز جامعه از جمله تورم و تحریم و کرونا و بیکاری و کم شغلی رنج می برد باید یک قرارداد اجتماعی خاص نوشته شود که تجدید نظر جدی در این گونه رسومات صورت گیرد. رسوماتی که با این وضعیت به جای کمک به شیرین تر کردن ازدواج به عاملی برای بستن شریان های ارتباطی مبدل شده اند.

وی با ذکر این مطلب که کرونا ظرفیت های جدیدی در جامعه ایجاد کرده است، بیان کرد: کرونا بسیاری از معادلات رفتاری در جامعه را تغییر داد. وقتی امروز مردم دیگر به سادگی با هم دست نمی دهند و به این راحتی به هم میهمانی نمی دهند و همه هم درک می کنند که شرایط، شرایط گذشته نیست باید در مناسباتی از جمله ازدواج نیز چنین تفکری داشته باشند.

وی گفت: امروز با قیمت سرسام آور طلا و سکه لوازم خانگی و.... دیگر جای بسیاری از رسوم گذشته حتی در بستن مهریه نیست. باید کاری کرد که جوانان را به ازدواج آسان رغبت دهیم و می توان با استفاده از شرایط کرونا یک سری از عناصر نا مطلوب را از این معادله حذف کرد و زندگی را روی عنصر محبت و تفاهم و سادگی بنا گذاشت.

وی اظهارکرد: شاید اگر کرونا نبود امروز نمی توانستیم به این راحتی از مساله سادگی در ازدواج بگوییم زیرا به این راحتی نمی توانستیم تابوهای سنتی و رسومات را بشکنیم ولی کرونا کاری کرد که امروزه بسیاری از جوانان بدون مراسم رسمی و تعارفات و تشریفات به خانه بخت رفتند.باید این فضا را ایجاد کرد که می توان این جریان را به جای شلوغ کاری های رایج به شکل ساده و صمیمی برگزار کردکه دو جوان تا سالها پس از ازدواج شان مقروض همین یک شب با شکوه نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha