• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 99072216205
  • منبع : نمایندگی ایلام

اولین شهید سپاه پاسداران در دهلران را می‌شناسید؟

اولین شهید سپاه پاسداران در دهلران را می‌شناسید؟

ایسنا/ایلام در چهلین سالگرد دفاع مقدس، تقویم آن دوران یادآور رشادت‌های مردم این دیار در حفاظت از مرزهای این سرزمین است.

عملیات موسیان

این عملیات ایذایی، در 13 مهر 1359، در محدوده‌ی منطقه و شهر موسیان بین نیروهای مدافع (جمع ۳۰ نفری پاسداران، ارتش و عشایر مردمی) و ارتش بعث عراق، و با رمز مبارک «یا الله» انجام شد که فرماندهی این عملیات بر عهده‌ی ارتش بود. در این عملیات تعدادی از نیروهای سپاه، از جمله شهید ناصرجعفری اولین شهید سپاه دهلران و تعدادی از عشایر مردمی چون شهید الیاس ملکی و شهید خان‌محمد محمدی و تعدادی دیگر که به اسارت نیروهای بعث درآمده بودند به علت امتناع از توهین به امام (ره) به شهادت رسیدند، تعدادی نیز زخمی ‌شدند و در نهایت شهر موسیان توسط نیروهای ارتش بعث عراق در همین روز اشغال شد.

عملیات چیلات

این عملیات در زمره‌ی عملیات‌های ایذایی بود که در 17 مهر 1359، در منطقه‌ی چیلات واقع در جنوب غربی دهلران و در نزدیکی پاسگاه چیلات و با سازمان رزم و فرماندهی سپاه پاسداران علیه ارتش عراق انجام گرفت. در این حمله‌ی ایذایی ضرباتی بر دشمن وارد شد، اما این اقدامات مانع از سقوط دهلران نگردید و این شهر در 18 مهر  به اشغال عراق درآمد.

اولین شهید سپاه دهلران

رزمنده شهید «ناصر جعفری» سال ۱۳۴۲ در بخش زرین آباد دهلران در خانواد ه ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خود را تا سال دوم دبیرستان ادامه داد.
وی همواره فرائض دینی خود را به موقع بجا می آورد. در اوج قیام مردم، بر علیه رژیم منحوس پهلوی فعالیت های فراوانی نمود و در راهپیمایی و مراسمات مذهبی فعالانه شرکت می کرد علاقه شدیدی به رهبر انقلاب و قلب جوشان امت، حضرت امام خمینی داشت.
دراولین روزهای جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ملت ایران به  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  پیوست و به عنوان رزمنده (تیربار چی) راهی جبهه های نبرد با متجاوزین بعثی گردید . تا آنکه سرانجام پس از نبردی دلیر مردانه و دفاع از سرزمین اسلامی در منطقه موسیان  در سیزدهمین روز از مهرماه ۱۳۵۹به فیض شهادت نائل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha