• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403032617619
  • خبرنگار : 71631

«فرعون» به استرالیا رسید

«فرعون» به استرالیا رسید

«موزه بریتانیا»‌ با همکاری «گالری ملی ویکتوریا»‌ بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی تاریخ خود را با موضوع «مصر باستان در استرالیا» برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، مجسمه سرخ گرانیتی تصویرگر یک شیر که در نمایشگاه جدید «فرعون»‌ در «گالری ملی ویکتوریا» با عنوان «فرعون»‌ به نمایش گذاشته شده است، صرف نظر از مهارت بالا در تراشیدن این تکه سنگ و تبدیل کردن آن به شیری که دلی از عزا درآورده است، در نگاه اول خاص به نظر نمی‌رسد، اما این مجسمه به مخاطبان اطلاعات حیرت‌آوری درباره انسانیت حاکمان مصر باستان ارائه می‌دهد که زمانی در همین کره خاکی زندگی می‌کردند و نفس می‌کشیدند،‌ اما اکنون رازهای آنها در حکاکی‌های غیرقابل‌ درک در موزه‌های سراسر جهان مخفی شده است.

«گاردین»‌ در این‌باره نوشت، این مجسمه شیر یکی از دو مجسمه‌ مشابهی است که حوالی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۵۲ پیش از میلاد برای حفاطت از معبدی که به دستور فرعون «آمنهوتپ سوم»‌ بنا شده بود،‌ ساخته شد. آمنهوتپ سوم دوران حکومت بسیار مرفهی داشت. تا به امروز، گمان می‌رود که او ثروتمندترین فردی بوده که در این جهان هستی زندگی کرده است،‌اما چند دهه بعد از پایان حکومت آمنهوتپ، «توت‌عنخ‌آمون» نوه «آمنهوتپ سوم»‌ دستور داد که نام «توت‌عنخ‌آمون» روی این شیرها حکاکی شود، چون گمان می‌رود که این تلاش بی‌فایده او برای پیوند زدن سلطنت خود به پدربزرگش و فاصله گرفتن از حکمرانی جنجالی پدرش «آخناتون» بود، که از رسم نیاکان خود در چند خدایی را رها کرد و به پرستش دین جدیدی به مرکزیت خدای خورشید (آتون) روی آورد و به این خاطر، او را یک فرد مرتد می‌شناختند.

«فرعون» به استرالیا رسید

اما بازنویسی تاریخ با حکاکی روی شیرها به همین‌ جا ختم نشد. حدود یک هزار سال بعد، «آمانیسلو»‌،‌ پادشاه کوشی‌ها نام خود را به این شیرها اضافه کرد و آن‌ها را سرزمین کوش در سودان امروزی منتقل کرد. این مجسمه‌ها تا قرن نوزدهم میلادی در آنجا باقی ماندند تا اینکه «لرد پرودو» آنها را پیدا کرد به نحوی نام خود را روی آن‌ها گذاشت. (البته نام «پرودو»‌ روی مجسمه‌ها حکاکی نشد، ولی بریتون‌ها به این مجسمه‌ها لقب «شیرهای پرودو»‌ را دادند.)

«فرعون» به استرالیا رسید

مجسمه شیر فقط یکی از ۵۰۰ شی‌ائی است که از «موزه بریتانیا»‌ به این نمایشگاه بزرگ امانت داده شده است.

نمایشگاه «فرعون» بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی است که توسط «موزه بریتانیا»‌ در تاریخچه ۲۷۰ ساله آن ترتیب داده شده است و همچنین بزرگترین نمایشگاه مصر باستان است که تاکنون در استرالیا برگزار شده است.

در این نمایشگاه که پس از هشت سال مذاکره «موزه بریتانیا» و «گالری ملی ویکتوریا»‌ برگزار شده است، حتی چند اثر تاریخی مربوط به زندگی روزمره در روستای «دیرالمدینه»؛ جایی که صنعتگران هنگام ساختن «دره پادشاهان» در آن زندگی می‌کردند نیز به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «فرعون» تا ششم اکتبر ۲۰۲۴ در «گالری ملی ویکتوریا» ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha