• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102418118
  • خبرنگار : 71610

گوترش "اقدامات ضروری" برای حفظ آتش بس در لیبی را اعلام کرد

گوترش "اقدامات ضروری" برای حفظ آتش بس در لیبی را اعلام کرد

دبیرکل سازمان ملل بسته اقداماتی را برای دستیابی به آتش‌بس پایدار در لیبی پیشنهاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با ارائه گزارشی درباره آخرین تحولات پرونده بحران لیبی به اعضای شورای امنیت، بسته‌ای از اقدامات را برای برقراری آتش‌بس پایدار و حفظ آن در لیبی پیشنهاد کرد و این اقدامات را "ضروری" خواند.

وی در این باره گفت: آتش‌بس پایدار در لیبی پیش از هر چیزی باید مورد پذیرش تمامی طرف‌های درگیر در لیبی و ملت این کشور باشد و توافقنامه‌ای نیز درباره نحوه اجرای آتش‌بس و میزان حمایت جامعه بین‌الملل از لیبی وجود داشته باشد.

گوترش افزود: آتش‌بس پایدار در لیبی همچنین مستلزم حمایت طرف‌های ذی‌ربط منطقه‌ای و بین‌المللی است و همه کشورهای عضو شورای امنیت همچنین باید کاملاً تحریم تسلیحاتی و سایر تحریم‌های وضع شده این شورا را رعایت کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: برای استقرار سازوکار نظارت بر آتش بس باید شرایط امنیتی و عملیاتی مناسبی ایجاد شود. همچنین باید توافق مشترکی بین طرف‌های لیبیایی درباره طرف‌های فعال داخلی و بین‌المللی در زمینه امنیت وجود داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: از جمله اقدامات ضروری؛ اصلاحات اساسی در بخش امنیت، وضع ابتکارعمل‌هایی برای خلع سلاح و ادغام مجدد نیروها است و این هدف تنها با اتحاد دوباره ارتش و پلیس، از بین بردن گروه‌های مسلح و ایجاد تضمین‌های کافی برای رفتار خوب همه نیروها محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد که سازمان ملل برای برقراری صلح پایدار در لیبی به حمایت کامل تمامی طرفهای لیبیایی از نظر امنیتی، عملیاتی، لجستیکی، اداری و فنی نیاز دارد.

گوترش همچنین گفت که منابع کافی باید در دسترس باشد و شورای امنیت به منظور حمایت از سازوکار نظارت بر آتش بس مجوزی را صادر کند.

از سال ۲۰۱۱ به بعد و در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، این کشور غنی از نفت با دو دستگی مواجه است و دو دولت در آن حکومت می کنند؛ دولت شرق لیبی مستقر در طبرق و دولت غرب مستقر در طرابلس که در سطح بین المللی رسمیت دارد. تاکنون درگیری این دو دولت بر سر قدرت به نابودی بخش های مختلف کشور و کشته و زخمی شدن صدها تن شده است.

مذاکرات کمیته نظامی مشترک با ساختار 5+5 در ژنو اوایل آبان به این امر انجامید که دستاورد تاریخی حاصل شد و طرف‌های لیبیایی به توافقی همیشگی برای آتش‌بس در تمامی نقاط کشور دست یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha