یک کارشناس مسائل دینی گفت: اگر غدیر را به خوبی تفسیر و ساماندهی
کنیم، میتوانیم با استفاده از امکانات گسترده موجود، آنرا به عنوان یک پیام به جهانیان
انتقال دهیم.
حجتالاسلام محمد نظری در گفتوگو با ایسنا، منطقه زنجان، با
تاکید بر اینکه در منابع اهل سنت به قدری در صحت خطبه غدیر روایتهای فراوان و به تواتر
و قطعیت بیان شده است که در صحت و راستی این خطبه جای تردید باقی نمیگذارد، اظهار
کرد: در خطبه غدیر که فرمایشات نورانی پیامبر اعظم (ص) است، نکات بسیار مهمی برای همه
ما تبیین شده است. جالب است که خطبه برای یک روز نیست؛ این خطبه برای عالمیان تا قیامت
گفته شده است که چگونه زندگی کنند.
وی ادامه داد: حدیث منزلت در همین خصوص به تواتر روایت شده است.
بر اساس فرمایشات نبی اکرم (ص) نخستین دلیل بر امامت حضرت علی (ع) آن است که مقام و
منزلت ایشان نسبت به پیامبر (ص) همانند هارون به موسی (ع) بوده و چه کسی است که نداند
هارون نسبت به موسی چگونه بود؟ او برادر و وصی و جانشین و امام پس از موسی بود که هدایت
امت را پس از او و در غیاب او به دست داشت.
نظری یادآور شد: دومین دلیل پیامبر (ص) آیه 67 سوره مائده که
به آیه ولایت در قرآنکریم معروف است که میفرماید: ولی شما خدا و سپس رسول و سپس مؤمنانی
است که اقامه نماز میکنند و در حال رکوع زکات میدهند. گرچه همگان میدانستند که
مصداق این آیه علیبن ابیطالب (ع) است اما پیامبر (ص) باز هم در خطبه غدیر حجت را تمام
کرد.
این کارشناس مذهبی گفت: آنچه در رویکرد به غدیر مهم است، «زیستن
با آن» و بر اساس روح آن است. میتوان چنین زیستی را براساس آموزههای نهجالبلاغه
و احادیث و نیز رفتارشناسی امیرمؤمنان علی (ع) و زندگی او دریافت که او خود «غدیر»
است.
نظری با اشاره به اینکه امام علی (ع)، چشمهسار همیشه جوشان
غدیر در کویر، جز بر اخلاق نزیست و در سختترین شرایط جز بر مدار اخلاق عمل نکرد، تصریح
کرد: ما اگر غدیر را به خوبی تفسیر و ساماندهی کرده و با ادبیات و بیان مناسب آن را
تبیین کنیم، میتوانیم با استفاده از امکانات گسترده موجود غدیر را به عنوان یک پیام
به جهانیان منتقل کنیم.
نظرات